Page 2 of 2

Sv: Lakkering av boble.

Posted: Fri Mar 11, 2011 2:20 pm
by bob
Takker for tilbakemeldinger. Bildene av fargen lyver litt. Den er nok litt mørkere. Legger ved noen bilder fra grunningen og etter lakkeringen innendørs (uten blits) også.

En ting som jeg glemte å si er at stikkordet er i det hele tatt grunningsarbeidet i denne prosessen. På lakkverkstedet forbeholder de seg retten til å avvise lakkeringsjobben, dersom det det - i deres øyne- er gjort mangelfullt grunnarbeid. Og det forstår jeg veldig godt. Ethvert lakkverksted som tar på seg veteran- og hobbyprosjekter er avhengig av et godt rykte i markedet - selv om det de lever av er oppretting og reperasjon av forsikringsskader i det daglige. Dersom lakken etter kort tid begynner å flasse eller at det bobler opp rust innenfra og ut, er risikoen og tendensen at lakkverkstedet "får skylda" og ikke amatøren som med vekslende hell har gjort grunnarbeidet selv. 1 komponentgrunning med sprayboks kan man altså raskt glemme...

I dialogen med lakkverkstedet i forkant ble jeg fortalt historier fra prosjekter de tidligere ikke ønsket å ta, grunnet for dårlig grunnarbeid. Det ble understreket at i prinsippet ønsker de ikke å ta på seg lakkjobber dersom de ikke selv har hatt full kontroll med grunningsarbeidet. Når de likevel gjør dette er det å anse som en velvilje for bilklubber og hobbyprosjekter som ønsker proff-lakkering innenfor et rimelig budsjett. Skal du lakke Mazeratien eller Goldwingen din, eller en særdeles spesiell klassiker er min klare anbefaling å sette bort alt arbeid til fagfolk.

Da jeg leverte fra meg boblen var jeg slett ikke sikker på om de vurderte grunnarbeidet som godt nok, og jeg var innstilt på å bla opp noen lapper ekstra dersom de ønsket å gå over alt en ekstra gang til for grunning og pussing. Jeg tror det er en fornuftig holdning å innta, dersom man ikke har god erfaring med dette fra før av. Som Geir sier, fastprisen på 10 lapper er best å anse som veiledende. Ethvert prosjekt er forskjellig og dermed vil det nødvendigvis bli noe variasjon.

Det kom imidlertid ingen spesiell tilbakemelding på grunnarbeidet, dermed konkluderer vi med at det var godt nok  :thup
I oppbygningen av grunningen i mitt tilfelle ligger det følgende produkter: 2k Syregrunning fra Glasurit. Finsparkel fra Carsystem. 2k Sprøytesparkel/fyller D 839 fra PPG mikset først med hurtigherder (D863) ettersom temperaturen nok ikke var mer enn rundt 13-14 grader i lokalet. Valgte av samme grunn en hurtig evaporerende tynner (D808) for å kompensere for lav temperatur. (Da det ble litt varmere benyttet jeg medium herder D841 til neste strøk). Sprøytet med ny lakkpistol fra Biltema med vannutskiller påmontert fra kompressor. Avhengig av blandingsforholdet kan PPG produktene brukes både som grunning og slipefyller og den bygger ganske bra uten renn. Gikk gradene fra grovt til stadig finere slipepapir, prøvde i minst mulig grad å bruke slipemaskiner. Avsluttet så med 800 papir våtsliping før jeg leverte til lakkering.

Det bør heller ikke gå for lang tid etter grunning før lakkering ettersom produktene er hygroskopiske (absorberer vann fra lufta) og hele pointet med lakk (bortsett fra estetikken) jo er å forsegle overflaten for mekanisk slitasje, oksidering og korrosjon i stålet. For å sitere Tistlo (som har dyptgående erfaring med temaet): Rust never sleeps!

Hvis dette høres vanskelig ut, er svaret både ja og nei. Det er en jungel der ute av produkter for preparering, men det enkleste er som Andy sier: Konferer med lakkereren om hva du skal bruke. Det er gøy å styre med kjemi, men utluftning og åndedrettsvern er en selvfølge!

I motsetning til lakk, er det fine med å jobbe med grunningsarbeid at det er lov å prøve og feile litt i prosessen. Går det skeis, er det bare å banne, pusse, banne og begynne forfra. I mitt tilfelle ble det kortslutning i hjernen allerede i startblokka da syregrunningen fikk for mye tynner i blandingen  >:(. Kjedelig tabbe, men det lot seg rette opp etter noen timer. Bonuseffekten var en fornyet interesse for brøkregning.  8) Det viktigste er å sette av tid. Glem heller ikke å bruke lakksil før miksen helles over i sprøytekoppen. Bruk også tid til rengjøring av sprøyten til slutt ellers blir det rett og slett ubrukelig neste gang utstyret skal brukes.

Under sprøytingen kreves det også som kjent en viss teknikk for å håndtere sprøytebevegelsene for å legge jevne overlappende lag, men til og med det er ikke nok: Man sleper jo med seg luftslangen som igjen har en iboende trang til å gnisse bort i deler før de har tørket etter sprøyting. Åja, det ble noen tabber der også - men jeg har aldri påstått at jeg vet hva jeg driver med heller  :)

Enjåj d pictures!
(Mer info om selve prosjektet får bli til en snarlig framtidig prosjekttråd. Har bare ikke fått fingen ut enda. Tips: Følg også med i klubb-bladet til VWACB)

Sv: Lakkering av boble.

Posted: Fri Mar 11, 2011 3:34 pm
by Tistlo
Veldi bra! godt jobba Bjørn :thup

Sv: Lakkering av boble.

Posted: Fri Mar 11, 2011 5:47 pm
by VW 181
Da jeg fikk prisen i mars ifjor, ble den oppgitt til kr 7 000,- inkl mva.
Jeg spurte spesifikt om det, nettopp for å være sikker.
Men nå er det gått 1 år, så det kan vel hende at de må ha noen kroner ekstra? Alt blir jo bare dyrere...dessverre.  :(
Jeg føler likevel at det fremdeles er en rimelig pris, i hvert fall når man ser på det ferdige resultatet.
Utrolig flott!  :thup

Sv: Lakkering av boble.

Posted: Fri Mar 11, 2011 6:39 pm
by RZR Andy
Kjempeflott resultat, bob!!  :thup
Det funket greit å gjøre grunningsjobben i vaskehallen på Breisten, altså? 

Sv: Lakkering av boble.

Posted: Fri Mar 11, 2011 10:24 pm
by Solan
Jeg syns fargen var litt voldsom til å begynne med, men nå liker jeg den bedre og bedre, Bjørn!   :thup

Og grunnarbeidet er veldig viktig for resultatet. Men jeg syns du har riktig fokus; dette er en bruksbil!

Ikke verst å trekke bilhenger og boble med en liten Corolla...hrmmm ;)

Sv: Lakkering av boble.

Posted: Fri Mar 11, 2011 11:12 pm
by bob
Ja verkstedlokalet på Breistein er verdt sin vekt i gull, både når det gjelder tilgang på verktøy, plass og ikke minst dyktige medhjelpere. Ang. fargen Solan, så liker du den nok bedre og bedre på grunn av snikende fargeblindhet. Jeg har lest at folk i 20årene ser dobbelt så godt som 40 år pluss  :laugh: Og Corollaen er da slett ikke liten, men jeg skal innrømme at den begynner å dra på årene - for ikke å si legge inn årene snart...Men nå begynner vi å havne på viddene ang. temaet i tråden, skjerpings Solan :police:  :D

Sv: Lakkering av boble.

Posted: Mon Jan 20, 2014 6:07 pm
by Solan
Dette er en skikkelig gammel tråd!

Men jeg har et par spørsmål, først og fremst til deg, Bjørn (bob):

1. Lakken på bilen ser veldig fin ut på disse bildene. I ettertid har det jo vist seg at den har (fått) mange nupper/skrukker, omtrent som om noe har reagert av grunningsprodukter med lakk, el. Kan du si noe om hva som skjedde der?

2. Hvordan taklet Sartor biloppretting dette (hvis du har kontaktet/konfrontert dem med dette)?

Mvh Svein