Page 2 of 6
Sv: der Phönix
Posted: Fri Jan 23, 2009 2:56 am
by hans
Jaggu ikke mye overskudd for tiden - men i dag gjorde jeg bilen klar for deling - og i morgen setter jeg karosseriet på bukker (med mindre
svimingene som "pusset opp" denne bilen har sveist bunnen fast i karosseriet .. ..
mm ja .. de sveiste fast en bakskjerm ... alltid morro det

Sv: der Phönix
Posted: Fri Jan 23, 2009 12:32 pm
by RZR Andy
I så fall er det bare å snitte langs kanalene, de måtte vel uansett byttes? Bilder, Hans - bilder!

Sv: der Phönix
Posted: Sat Jan 24, 2009 3:45 am
by hans
legger bildene i første post for oversikten sin del ..
oppdaget at kanalene er så morkne at jeg må sette inn støtter i dørene fordi kanalen buer når jeg løfter
noen som vet hvor man best kjøper stål ?
< trenger plater til sveising rundt om
< trenger stål til avstivere
< trenger rør til en kommende veltebøyle/bur
Sv: der Phönix
Posted: Sat Jan 24, 2009 10:42 am
by Tistlo
Er det ikkje bedre med bilder utover i tråden, så me slepp å hoppa tilbake kvar gong?
Uansett så bør ikkje det stålet vera noko problem å skaffa! Tilogmed biltema selger metallplater! Men du har nok ei sveise/metall-sjappe i nerheiten..
Sv: der Phönix
Posted: Sat Jan 24, 2009 11:56 am
by hans
i tråden fra nå av
Sv: der Phönix
Posted: Sat Jan 24, 2009 11:57 am
by RZR Andy
Hartveit i Møllendalsveien selger karosseriplater i topp kvalitet 0,8 mm med god overflatebehandling (brukes av proffer). Tror jeg betalte 5-600 for 2 kvm for et par år siden, fortsatt noen småbiter igjen av den. Skal du bokke og bøye til for hånd er det greit å ikke overdrive godstykkelsen, holder med samme som originalt.
Ellers så er vel Smith
http://www.smith.no/smith/CompanyPage.a ... ageID=8012 et greit sted å oppsøke. De lagrer stålet innendørs. Har handlet stålrør på Bruktjern på Flesland, kort vei for min del, men utendørslagret.
Vær obs på at tilsynet visstnok ikke godkjenner bur og bøyler i gatebiler
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2512.0.html
Sv: der Phönix
Posted: Sat Jan 24, 2009 12:44 pm
by hans
Jeg vet det er trøbbel i paradis vedrørende bur i bil så jeg skulle sjekke opp reglene. Surret noe i bakhodet om at man kan ha halvbur - buret var jo tenkt
siden de orginale herbiene har veltebøyle i midten ... men vi får se ... nå er det Åsane neste stopp for å handle IKEA .... (på en lørdag - sukk)
Sv: der Phönix
Posted: Sat Jan 31, 2009 7:06 pm
by hans
Endelig en dag jeg kunne jobbe på bobla igjen. Kan ikke kjøre vinkelkutter om natta, men i
dag - FINALLY..
som tidligere nevnt. løkhodene som har tatt i denne bobla tidligere har jaggu gjort bilen en bjørnetjeneste.
Sveise fast karosseri og chassis var unødvendig - og mye av det de har gjort for å "pusse opp" denne bilen har vært mot sin hensikt.
Anyhow - etter å ha kuttet langs kanalen på førersiden og h/v kanal bak så løsnet jævelen
var innehaver av bilen som stod for kuttinga, om hun insisterer på at det er hennes bil så må hun jaggu jobbe litt og
Sexy uten bunn
Understellet på plass i skuret. Skal ha noen timer med det i kveld . Se om jeg kan få pusset over bunnen for å se hva som dukker opp...
Et bilde av platedonor med motorluka Andre kom med . Kjøpt med åpen retur om selger skulle trenge den før jeg gjør
Kan nevne at jeg sveiste inn flatjern mellom a og b stolpe uten merkbar effekt - da jeg løftet av karosseriet skilte a og b seg fra kanalene. og jeg lurer på om mine
flatjern da buer litt innover fra stresset.
stresser ikke nevneverdig med det. er så mye som skal gjøre før jeg tenker på dørene
Har lest litt om aerodynamikken til boble .. eller skal man snakke om oppdriften ? anyhow .. er det noen som har prøvd å lage venturi tunneler under bilene ? er jo paddeflatt - burde være mulig å ha det morro der ? bare en delerisk tanke
Sv: der Phönix
Posted: Sat Jan 31, 2009 9:41 pm
by Tistlo
Eg ser du sveiser dei bjelkane fast, veldig lavt nede ved dørstolpen (a-stolpen) og den er jo i seg sjølv ei rustfelle, så det kan jo tenkast att det er litt blautt der, så den gjer etter...
Sv: der Phönix
Posted: Sat Jan 31, 2009 10:37 pm
by hans
det var godt stål der jeg sveiste . men når det viser seg at a, b og kanaler ikke har kontakt lengre blir det vel litt
mye bevegelser .. tar det ikke så tungt - - skal nok alltids får fikset dette . Først konsentrerer jeg meg om å få bunnen ferdig med alt det innebærer av foringer, stag, slanger elektrisk..
gamle morkne el.ledninger trenger utskiftning.
Sv: der Phönix
Posted: Sun Feb 01, 2009 12:09 am
by Tistlo
kan det tenkast att bilen har vorte "restaurert" i det glade 80tal, og att det då har vorte skifta kanalar, og att dei då har vorte sveist isaman med lika mykje kunnskapar som dei som sveisete kanalane fast til bunnplata?? Kanskje den sveisen som løsna aldri har hatt skikkeleg gjennombrenning i det heile tatt?
Uansett, du får orden på det

Sv: der Phönix
Posted: Sun Feb 01, 2009 12:53 am
by hans
noe av det jeg ser er gode sveiser - men det virker som det har vært null behandling slik at rusten har fått herje fritt.
mine sveiser ser ikke mye bra ut - -- øvde mer i går på plater og i dag var første forsøk på å sveise fast noe (med mig) - - MEN, dette
skal og må jeg lære ...

Sv: der Phönix
Posted: Sun Feb 01, 2009 2:16 am
by Tistlo
Vist du ikkje har sveist før, så var du akkuratt sånn som eg var!! Det fyrste eg sveiste var sånne bjelker i 69en

Har komt seg eindel ettter det
Sv: der Phönix
Posted: Sun Feb 01, 2009 9:50 am
by hans
det høres bra ut tistlo - da er det håp

Sv: der Phönix
Posted: Sun Feb 01, 2009 12:14 pm
by orangenotch
"var innehaver av bilen som stod for kuttinga, om hun insisterer på at det er hennes bil så må hun jaggu jobbe litt og "
Må få på henne et par slipebriller neste gang

. Safety first