Page 8 of 10

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Sat Apr 10, 2010 2:56 pm
by RZR Andy
Huttetu - det er ikke noe gøy. Håper inderlig du ikke har montert Biltema-jalla slanger...

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Sat Apr 10, 2010 6:25 pm
by erika
Fortsatt ikke tett. Etterstrammet slangeklemmen der innløpet i tunnellen går. Er også en lekkasje bak, forhåpenligvis kun der slangen går på røret fra tunnellen. Har vært borti en del dårlige slangeklemmer nå. Finnes det noen gode i disse små dimensjonene, gjerne som strammes med pipe og ikke skrujern. Slangebitene som ble satt på var ikke BT slanger, men den vevde utgaven. 
Mistenker at en vinter i isolert garsje med 1000W(!) ovn har tatt knekken på de gamle slangene mine.

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Sun Apr 11, 2010 11:47 am
by Tistlo
Berre det ikkje er rustne bensinrøyr i tunellen då!!

Du må skaffa deg skikelege klemmer, som du strammer inn frå begge sider, ikkje sånne vanlige med blå plast som berre trekker seg saman med eit tanhjul.. dei strammer berre frå eine sida

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Sun Apr 11, 2010 1:39 pm
by erika
Hvor selger en disse klemmene da?

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Sun Apr 11, 2010 3:28 pm
by Tistlo
Eik senteret, Tess, jernia og sånt.. Trur dei berre heiter bensinslangeklemmer, og ikkje vanlege slangeklemmer

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Sat Apr 24, 2010 12:13 am
by erika
Slanger fra Tess er handlet inn + klemmer. Kjører båttrikset, med doble klemmer på inntak/utløp på røret i tunnellen.

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Fri Oct 08, 2010 7:44 pm
by erika
Denne bilen er jo tut-og-kjør, så den blir stort sett ikke rørt så lenge den går. Nå når sesongen er over, så har jeg tenkt å bytte ut 1600 motoren i en nybygget 1600 som jeg fikk med en annen bil jeg kjøpte. (Den motoren som står i denne 56-en er nå solgt)
Den nye motoren jeg fikk tak i har i følge tidligere eier følgende spekk:

1600 type 1 motor :
Standard 1600 AB blokk
Nytt pakningssett
Alle lagre er byttet ut med nye
Nye std løftetønner
Nos kamaksel standard
Standard veiv
Nye sylindre og stempler fra Mahle
Topper overhalt (jeg ser de er portet i innsugene)
Ny coil
Ny fordeler
Ny bensinpunpe
Vekslestrømsdynamo med innebygd regulator ( overhalt )
Nye støtstangsrør
Nye støtstenger
Nytt Empi 1:25 vippetøy
Orginale Varmepotter
Uorginalt eksosanlegg

Jeg var ikke helt fornøyd med utseendet på denne, og oppdaget når jeg tok av dynamo, at feks. viften var satt inn uten noen form for overflatebehandlig, med en god del overflaterust. Blekkene var også litt bob-bob, så jeg tenkte jeg skulle male dem.

Lakker i den nye "lakkboksen vår på Krankenhaus, som fortsatt mangler avsug og lys)
[attachment=1]
[attachment=2]
Pusset og lakket vifte (beklager ingen "før"-bilder

Prøver meg med JIFs ovnsrens på varmespjellene
[attachment=4]

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Sat Nov 06, 2010 5:51 pm
by erika
Før lakk i dag, etter sprøytesparkel og litt vannsliping.

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Wed Mar 09, 2011 7:27 pm
by RZR Andy
Erik, det ser ut til at vi har los på en dyktig mann (pensjonist) til å fikse alt av maskindeler som skal sveises/dreies etc. Ser du hadde noen problemer med blokken og sprekker, det kan nok fikses.

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Wed Mar 09, 2011 8:06 pm
by Dalland
Hei, har skaffa meg en ny blokk og lurte på om dere har en fungerende delevasker?
Skal også dra ut alle pluggene etter hvert så vil gjerne låne verktøy osv av deg!  :angel:

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Wed Mar 09, 2011 11:11 pm
by erika
Andrè, hvis det lar seg gjøre å sveise i denne (gamle sprøe) magnesiumsblokken så hadde det vært supert. Hvis ikke så går jeg for moderat komp og prøver den slik den er.

Dalland, bare å låne det - de har vært på en tur til Voss også. Plugger må du handle - det har jeg kun ett sett av.

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Wed Mar 23, 2011 12:14 am
by erika
Jeg har for første gang forsøkt å lakke med 2K lakk og sprøyte. Ganske morsomt, men et lite lakkrom uten noen form for avsug gir  mye støv i lakken. Får forsøke å pusse støvet bort med fint papir etterpå.
I tillegg til avsug så mangler også lys, så jeg er egentlig ganske fornøyd til å ha gjort det under "mindre optimale" forhold. Bildet av viftehuset er tatt før lakkstøvet hadde lagt seg i rommet.
[attachment=1]
[attachment=2]


En vellykket sort lakkering med en del tips her: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... &start=320

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Thu Mar 24, 2011 9:32 pm
by hans
glemte helt å kommentere fordi jeg leste gjennom alle sidene til den galningen du linket til :) 

Ser bra ut det der Erik.  Gjorde du noen test forsøk med sprøyta først for å sjekke sprøytebilde eller stille inn dysa ?  Har smålig
angst for å ta fatt på lakkeringsjobber selv :)

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Thu Mar 24, 2011 10:14 pm
by Tistlo
Ser då veldi bra ut for å vera fyrste gongen med sprøyta, Erik! Eg har sjølv det tilgode endå...
Og ja, den linken er ein av dei bedre boble trådane på samba!

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Posted: Fri Mar 25, 2011 12:11 am
by erika
Sprøytingen var null problem. Har brukt 3-5 ganger så mye tid på grunnarbeidet som på sprøytingen.
Det ble ikke så bra som det ser ut på bildene. Jeg har gjort all feilene.  Har underveis blandet produkter som ikke burde blandes og måttet pusse ned og gjøre det på nytt. Fått flekker som viser at underlaget reagerer med lakken. Som sagt alt for lite lys der jeg sprøytet slik at ikke alt ble dekket godt nok. Uten avsug slik som nå tror jeg er mye værre enn å stå utendørs en fin dag. Lakken har nå maaasse støv. Tenkte å eksperimentere med å legge litt tykt på for så å pusse ned med 1500 og så rubbe og polere det opp igjen. En av tingene jeg ikke har funnet ut av, er hvordan delene skal henges opp evt. plasseres når du skal lakke. Henger jeg dem opp så dingler de så mye frem og tilbake av lufttrykket fra sprøyten at det blir vanskelig å treffe med lakken på rett plass. Legger jeg dem ned så kommer jeg jo til bare på den ene siden......

Biltema sprøyten var enkel å bruke og enkel å rengjøre. Stilte dusjingen inn på gefylen uten at jeg tror det betyr så mye i forhold til de andre problemene jeg har nevnt over :-)
Veldig mye bedre enn sprayboks. Øve litt først på mindre deler, ikke minst pga. at lakk og herder er dyrt - så tror jeg alle kan overraske seg selv med brukbare resultater her.