Sveise fra svingaksling til IRS - noen som gjør en slik jobb?
Moderator: Global moderator
Sveise fra svingaksling til IRS - noen som gjør en slik jobb?
Er det noen i bergensområdet som har kunnskap til å gjøre en slik jobb? Vurderer å gjøre dette på bunnplaten på en av bilene mine.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Sveise fra svingaksling til IRS - noen som gjør en slik jobb?
Tror du må vinkle dette litt annerledes jeg, Erik! Dette er jo ikke noen "standardjobb", akkurat, og det involverer etter min mening også at du må lage en jigg som dette kan settes inn i for å få alt 100% korrekt. Sveisingen er så sin sak, det må jo være dønn solide sømmer, men det blir vel egentlig en opplagt forutsetning.
Jeg vil tippe at fremgangsmåten blir som følger:
1) Karrosseriløft, evt. sandblåsing eller sliping av alle områder som skal forenes
2) Lage en jigg (av solide firkantrør) som bunnplaten monteres i
3) Måle ut alle mål nøyaktig minst tre ganger
4) Skru fast bunnplaten i jiggen
5) Definere hvor donordelene og svingakseldelene skal kappes
6) Prøvemontere IRS-delene og sjekke at alt er i riktig posisjon
7) Feste med noen punkter og dobbeltsjekke at alt er riktig
Helsveise alle sømmer iht. original spec
I England er det jo noen firma som bygger Buggyer, disse bruker jigger som er tilpasset korting av bunnplater. IRS-konvertering er kanskje vanligere der borte?
Som nevnt har jeg et par IRS-bunner liggende (blir nok snart levert på Lønningsflaten) og vi kan kappe av en komplett bakstilling om du vil ha. Kan sikkert hjelpe deg underveis!
Jeg vil tippe at fremgangsmåten blir som følger:
1) Karrosseriløft, evt. sandblåsing eller sliping av alle områder som skal forenes
2) Lage en jigg (av solide firkantrør) som bunnplaten monteres i
3) Måle ut alle mål nøyaktig minst tre ganger
4) Skru fast bunnplaten i jiggen
5) Definere hvor donordelene og svingakseldelene skal kappes
6) Prøvemontere IRS-delene og sjekke at alt er i riktig posisjon
7) Feste med noen punkter og dobbeltsjekke at alt er riktig

I England er det jo noen firma som bygger Buggyer, disse bruker jigger som er tilpasset korting av bunnplater. IRS-konvertering er kanskje vanligere der borte?
Som nevnt har jeg et par IRS-bunner liggende (blir nok snart levert på Lønningsflaten) og vi kan kappe av en komplett bakstilling om du vil ha. Kan sikkert hjelpe deg underveis!
Trygve har vel gjort dette på sin oval. Han vet nok hvordan dette gjøres vil jeg tro.
Ja - kanskje et poeng her å gjøre mest mulig selv, og få hjelp til sveisearbeidet.
Har ordnet meg med lakkerer som skal ta hellakkering over jul, og tenkte at jeg i perioden karrosseriet ble tatt kanskje kunne fått gjort jobben med bremser og chassie.
André - vil du ha besøk snarlig for å kutte ut IRS braketter - før du sender det på dyngen? (Har ønsket meg vinkelsliper til jul).
Har ordnet meg med lakkerer som skal ta hellakkering over jul, og tenkte at jeg i perioden karrosseriet ble tatt kanskje kunne fått gjort jobben med bremser og chassie.
André - vil du ha besøk snarlig for å kutte ut IRS braketter - før du sender det på dyngen? (Har ønsket meg vinkelsliper til jul).
Last edited by erika on Mon Nov 26, 2007 12:16 am, edited 1 time in total.
Det årner vi, Erik! Bare kom du! Ring meg så finner vi et passende tidspunkt.
Da er hele bakstillingen med torsjonsrør kappet av, Erik. Din for en løs general;)
Her er litt av hvordan noen gjør dette på buss (side 11)
http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic. ... &start=150
Her er litt av hvordan noen gjør dette på buss (side 11)
http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic. ... &start=150
Trenger du den fortsatt?
Snakket med en som skal hjelpe meg å gjøre jobben i går faktisk. Han hadde noen ønsker her - jeg ringer deg André.RZR-Andy wrote: Trenger du den fortsatt?
OK! Bare hent den du, ligger rett utenfor garasjen!