1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
Moderator: Global moderator
1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
Heisann, har stått på stedet hvil en stund med prosjektet mitt, men kommet så vidt igang. bremsepedalen kommer ikke ut igjen når jeg bremser og har blitt fortalt at jeg må ha ny hovedsylinder.
Etter litt googling og kikket litt i et par entusiast bøker så er det anbefalt å overhale. men hvilke deler skal man bytte ut og vil det egentlig lønne seg å overhale kontra å bytte?
Hvor er det best å bestille deler fra, event. fra utlandet ?? har kikket litt på wolfsburgwest.com . noen med erfaring fra de? lang levering, kvalitet etc.
satser på et å ant svar med mening i.
Etter litt googling og kikket litt i et par entusiast bøker så er det anbefalt å overhale. men hvilke deler skal man bytte ut og vil det egentlig lønne seg å overhale kontra å bytte?
Hvor er det best å bestille deler fra, event. fra utlandet ?? har kikket litt på wolfsburgwest.com . noen med erfaring fra de? lang levering, kvalitet etc.
satser på et å ant svar med mening i.
- Moshe
- Global moderator
- Posts: 3322
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
- Location: Ulset, Bergen
- Contact:
Sv: 1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
Hei, jeg har nettopp slitt litt med bremsene selv og fått litt råd og vink på området.
Det er en ting alle er enige om, og det er at bremser kødder man ikke med - spesielt hvis du ikke vet hva du gjør!!!
Derfor er rådet enkelt - bytt til nytt
Har brukt cip1 og wolfsburg west, men du kan jo også sjekke hva Unneberg og VW og Veteranservice tar for delene.
Om de er litt dyrere på delene, så er jo frakten fra østlandet billigere enn fra usa.
http://www.cip1.com/
http://www.unneberg-bil.no/
http://www.vwservice.no/catalog/default.php/
Vet ikke om Mekonomen/Lakkspesialisten har dette, men de er til og med lokalisert i Fyllingsdalen i Bergen og VWACB har gode rabatter til medlemmene der (husk medlemskort). De har også en fin oversikt på nett med priser og det hele
http://www.lakkspesialisten.no/
Lykke til!!!
Det er en ting alle er enige om, og det er at bremser kødder man ikke med - spesielt hvis du ikke vet hva du gjør!!!
Derfor er rådet enkelt - bytt til nytt

Har brukt cip1 og wolfsburg west, men du kan jo også sjekke hva Unneberg og VW og Veteranservice tar for delene.
Om de er litt dyrere på delene, så er jo frakten fra østlandet billigere enn fra usa.
http://www.cip1.com/
http://www.unneberg-bil.no/
http://www.vwservice.no/catalog/default.php/
Vet ikke om Mekonomen/Lakkspesialisten har dette, men de er til og med lokalisert i Fyllingsdalen i Bergen og VWACB har gode rabatter til medlemmene der (husk medlemskort). De har også en fin oversikt på nett med priser og det hele

http://www.lakkspesialisten.no/
Lykke til!!!
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
Sv: 1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
var den konklusjonen jeg kom til også at nytt var tingen. takker for mangen nyttige linker. satser på at dette ordner seg. begynner å bli gira på en kjøretur snart .
mvh
Helge
mvh
Helge
Sv: 1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
Vil også anbefale deg ny sylinder om du tror den er dårlig
Var ute for en sak for noen år siden;
hadde skiftet hovedsylinder på en bil til en kjenning og etter en tid sa han at bremsepedalen ikke kom ut igjen når han trykket den inn. Dette fungerte fint når han kjørte den for han husket å trekke den ut igjen men det hadde vært en episode der konen hadde lånt bilen og masse blårøyk fra bremsene.....
Feilen viste seg at hele pedalsettet trengte smøring.
Pedalene går på noen akslinger og smørningen som er brukt kan rett og slett tørke ut.
Alt ordnet seg etter litt vask og stell
Lykke til
mvh
Frode
Var ute for en sak for noen år siden;
hadde skiftet hovedsylinder på en bil til en kjenning og etter en tid sa han at bremsepedalen ikke kom ut igjen når han trykket den inn. Dette fungerte fint når han kjørte den for han husket å trekke den ut igjen men det hadde vært en episode der konen hadde lånt bilen og masse blårøyk fra bremsene.....
Feilen viste seg at hele pedalsettet trengte smøring.
Pedalene går på noen akslinger og smørningen som er brukt kan rett og slett tørke ut.
Alt ordnet seg etter litt vask og stell
Lykke til
mvh
Frode
Last edited by Fralg on Tue Jun 24, 2008 1:29 am, edited 1 time in total.
www.algroy.no The Split Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

Sv: 1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
unneberg har billige hovedsylindre..
Sv: 1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
Har drevet å smurt litt i pedal overføringene da dette ser noe rustet ut, men fremdeles så vil ikke pedalen ut igjen uten hjelp. prøve noen smøre runder til før jeg sender bestillingen avgårde. takker for mangen gode svar.Fralg wrote: Vil også anbefale deg ny sylinder om du tror den er dårlig
Var ute for en sak for noen år siden;
hadde skiftet hovedsylinder på en bil til en kjenning og etter en tid sa han at bremsepedalen ikke kom ut igjen når han trykket den inn. Dette fungerte fint når han kjørte den for han husket å trekke den ut igjen men det hadde vært en episode der konen hadde lånt bilen og masse blårøyk fra bremsene.....
Feilen viste seg at hele pedalsettet trengte smøring.
Pedalene går på noen akslinger og smørningen som er brukt kan rett og slett tørke ut.
Alt ordnet seg etter litt vask og stell
Lykke til
mvh
Frode
mvh
Helge
Sv: 1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
Kun en ting som hjelper om det må smøres:
ut med pedalsettet og demonter pedalene fra akslingene de går på
Hjelper ikke å smøre det du ser når du kryper rundt på gulvet
ut med pedalsettet og demonter pedalene fra akslingene de går på
Hjelper ikke å smøre det du ser når du kryper rundt på gulvet

www.algroy.no The Split Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

Sv: 1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
lekkert, da blir det demontering imorgen, ingen vits å bytte deler som virker, ingen lekkasjer på hovedsylinderen.
Sv: 1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
Bare en liten notis:
ikke juster på den justerbare akslingen som går fra pedalsettet og inn i hovedsylinderen... noen gjør dette i den tro at det skal hjelpe dem til å tyne ut litt lenger levetid fra en slitt masterpumpe. Min mening? Det er en billig forsikring å ha dette nytt, bare å skifte hovedsylinder.
ikke juster på den justerbare akslingen som går fra pedalsettet og inn i hovedsylinderen... noen gjør dette i den tro at det skal hjelpe dem til å tyne ut litt lenger levetid fra en slitt masterpumpe. Min mening? Det er en billig forsikring å ha dette nytt, bare å skifte hovedsylinder.
Sv: 1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
har fått ut pedal settet, men ikke kommet noe særlig lenger enn det nå. blir ny sylinder, diverse deler til pedalsett, nye hjulsylindere. nye bremser og fjærsett på alle hjul. Ender vel opp med å legge opp nye rør og slanger også når vi først er igang.
finner sikkert noe mere som bare MÅ bestilles. men først og fremst er det EU kontroll som er målet. totalrenovasjonen tar vi når garasjen blir påbegynt, men er jo bare å begynne å samle opp delene. så blir det ikke så ille med en engangs bestilling på alt. hehe
mvh
Helge
finner sikkert noe mere som bare MÅ bestilles. men først og fremst er det EU kontroll som er målet. totalrenovasjonen tar vi når garasjen blir påbegynt, men er jo bare å begynne å samle opp delene. så blir det ikke så ille med en engangs bestilling på alt. hehe
mvh
Helge
Sv: 1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
God idé det, Helge! Bremser er relativt viktige greier å ha på stell, lykke til!Seilen wrote: har fått ut pedal settet, men ikke kommet noe særlig lenger enn det nå. blir ny sylinder, diverse deler til pedalsett, nye hjulsylindere. nye bremser og fjærsett på alle hjul. Ender vel opp med å legge opp nye rør og slanger også når vi først er igang.
finner sikkert noe mere som bare MÅ bestilles. men først og fremst er det EU kontroll som er målet. totalrenovasjonen tar vi når garasjen blir påbegynt, men er jo bare å begynne å samle opp delene. så blir det ikke så ille med en engangs bestilling på alt. hehe
mvh
Helge
PS! Legg den ut under "Min bil" så vi får se vidunderet!
Sv: 1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
var bare så vidt det var bevegelse i bremsedelen i pedal settet, så det blir demontert å smurt skikkelig iløpet av uka, så blir det å gå over å se hva som MÅ være med i første dele bestilling.
Har noen bilder av den fra når jeg henta den tror jeg, så det er nok ikke lenge til det kommer en ny tråd under Min Bil nei.
raskt svar dette, men det kommer mere, men junior våkna akkurat fra middagshvilen sin. hehe
mvh
Helge
Har noen bilder av den fra når jeg henta den tror jeg, så det er nok ikke lenge til det kommer en ny tråd under Min Bil nei.
raskt svar dette, men det kommer mere, men junior våkna akkurat fra middagshvilen sin. hehe
mvh
Helge
Sv: 1970 - bremsesylinder - bytte eller overhale?
jeg hadde samme problem på min ny innkjøpte boble.tok ut pedalsettet,kjørte det i oppvaskemaskinen og smurte det godt inn igjen.brukte 30 min på å "massere"inn smørningen,men nå er det som nytt.var litt stress å få på cluchvaieren,men men.
har nå kjøpt nye bremser til hele bilen så det er i orden,
fant en grei hovedsylinder fra biltema(samme som kremt"volvo 240") bruker den passa fint
jeg kjøpte resten av bremsedelene fra hot shop
så nå er det bare resten av jobben igjen.sveise rust og gå over det elektriske.
har nå kjøpt nye bremser til hele bilen så det er i orden,
fant en grei hovedsylinder fra biltema(samme som kremt"volvo 240") bruker den passa fint
jeg kjøpte resten av bremsedelene fra hot shop
så nå er det bare resten av jobben igjen.sveise rust og gå over det elektriske.