Hei!
1. april ble det handlet en "ny" bil - en A6 fra 2004.
Den er både kjørbar og EU-godkjent til oktober men vil trenge litt fiks om den skal leve videre.
Hvorfor akkurat en sånn bil? -> Det var tilfeldig at det ble A6 men ønsket en bil med VAG sin 1.8 turbo.
Bilde:
Audi A6 1.8t Quattro C5/4B
Moderator: Global moderator
Re: Audi A6 1.8t Quattro C5/4B
Mandag 3 april ble første runde med vedlikehold gjennomført: Skifte av olje- og oljefilter.
Kilometerstand: 234 111
Filter: Mann W940/66. Produsert i Tyskland.
Olje: Biltema 34-879 5W-40 Helsyntetisk (blant annet merket med: VW 502.00 og 505.00). Hvor i verden oljen har blitt fylt på kannen ser ikke ut til å være oppført på emballasjen.
Hele dunken på 4 liter gikk med ved oljeskiftet.
Bilde nedenfor viser nytt filter montert - T3-diesel gjengen drar nok kjensel på oljekjøleren:
Første oppgradering ble gjennomført i dag - ny hette til kulen på tilhengerfestet
Litt mer om bilen:
Det er litt rust her og der. Det verste rustangrepet (håper jeg) er på skjermen på høyre side fremme. På høyre hjørne fremme ser man også noen dype riper + manglende deksel rundt tåkelyset:
Mange av lysene på bilen virker - inkludert Airbag-lyset: Litt om instrumenteringen i bildet ovenfor:
Fra venstre:
- Oljetemperatur
- Turteller med display for dato og klokkeslett
- Kjølevannstemperatur
- Display som viser valgt spor på CDen, utetemperatur og veiledende rekkevidde
- Tankmåler
- Speedometer og tripteller
- Voltmeter
Tilbake til uønsket Airbag-lys - her er feilkoden som ble lest ut: Var ikke helt sikker på plasseringen så valgte å demontere litt:
(Verktøy i tillegg til hender: Unbrakonøkkel: 5mm. Fastnøkkel: 17mm. Pipe: 8mm) Den gule kontakten i bildet ble løsnet. Feilkode ble lest ut på nytt og jeg fikk samme plassering "bak på førersiden". Det som ble endret (med løs plugg) var at nå viste "Static" i stedet for "Intermittent". (Intermittent er synlig i skjermbildet ovenfor).
Med endret status fikk hver halvdel av kontaktpluggen en dusj med CRC 2-26. Etter montering ble feilkoden slettet og Airbag-lyset er nå borte
Kilometerstand: 234 111
Filter: Mann W940/66. Produsert i Tyskland.
Olje: Biltema 34-879 5W-40 Helsyntetisk (blant annet merket med: VW 502.00 og 505.00). Hvor i verden oljen har blitt fylt på kannen ser ikke ut til å være oppført på emballasjen.
Hele dunken på 4 liter gikk med ved oljeskiftet.
Bilde nedenfor viser nytt filter montert - T3-diesel gjengen drar nok kjensel på oljekjøleren:
Første oppgradering ble gjennomført i dag - ny hette til kulen på tilhengerfestet
Litt mer om bilen:
Det er litt rust her og der. Det verste rustangrepet (håper jeg) er på skjermen på høyre side fremme. På høyre hjørne fremme ser man også noen dype riper + manglende deksel rundt tåkelyset:
Mange av lysene på bilen virker - inkludert Airbag-lyset: Litt om instrumenteringen i bildet ovenfor:
Fra venstre:
- Oljetemperatur
- Turteller med display for dato og klokkeslett
- Kjølevannstemperatur
- Display som viser valgt spor på CDen, utetemperatur og veiledende rekkevidde
- Tankmåler
- Speedometer og tripteller
- Voltmeter
Tilbake til uønsket Airbag-lys - her er feilkoden som ble lest ut: Var ikke helt sikker på plasseringen så valgte å demontere litt:
(Verktøy i tillegg til hender: Unbrakonøkkel: 5mm. Fastnøkkel: 17mm. Pipe: 8mm) Den gule kontakten i bildet ble løsnet. Feilkode ble lest ut på nytt og jeg fikk samme plassering "bak på førersiden". Det som ble endret (med løs plugg) var at nå viste "Static" i stedet for "Intermittent". (Intermittent er synlig i skjermbildet ovenfor).
Med endret status fikk hver halvdel av kontaktpluggen en dusj med CRC 2-26. Etter montering ble feilkoden slettet og Airbag-lyset er nå borte
Re: Audi A6 1.8t Quattro C5/4B
Kjekt med både 1,8T og quattro! God plass får du også. Bra airbagdetektivarbeid må jeg si!
Ser også at Mr. Thulevik har en hang til å lure seg inn på de underligste steder
Ser også at Mr. Thulevik har en hang til å lure seg inn på de underligste steder
Re: Audi A6 1.8t Quattro C5/4B
Mye god bil for pengene her i kyndige hender! Grattis med ny bil, ny tråd (og årets første biltråd-aktivitet? ) og ny hengerkule. Staselig opplegg!
Re: Audi A6 1.8t Quattro C5/4B
Skuddsikker den her, grattis, Ørjan!
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Re: Audi A6 1.8t Quattro C5/4B
EU-kontroll gav følgende mangler: (tekst i parentes er min egen kommentar)
1. Bremsene ligger på, begge side bak
2. Varslingsinnretning feil funksjon, ABS indikator instrument mangler
3. Hovedlykter, feil innstilling
4. Styrke ikke i samsvar med kravene, venstre nærlys (venstre nærlys var svakere enn høyre)
5. Automatisk nivåregulering - indikator høyderegulering lyser (feilmelding synlig i instrumentpanel)
6. Tåkelys, feil innstilling, venstre, høyt lys
7. Fjærbrudd høyre bak
8. For stor slitasje på opphengskule, høyre, bakre øvre i forstilling
9. Støvmansjett defekt, høyre, ytre foran
10. Høyre foran, rust skade høyre forskjerm/skarpe kanter
Så rikelig med feil - i skrivende stund er de fleste feil dekket og time for etterkontroll er bestilt
Notater rundt arbeid med mangellappen dukker opp i nær fremtid
1. Bremsene ligger på, begge side bak
2. Varslingsinnretning feil funksjon, ABS indikator instrument mangler
3. Hovedlykter, feil innstilling
4. Styrke ikke i samsvar med kravene, venstre nærlys (venstre nærlys var svakere enn høyre)
5. Automatisk nivåregulering - indikator høyderegulering lyser (feilmelding synlig i instrumentpanel)
6. Tåkelys, feil innstilling, venstre, høyt lys
7. Fjærbrudd høyre bak
8. For stor slitasje på opphengskule, høyre, bakre øvre i forstilling
9. Støvmansjett defekt, høyre, ytre foran
10. Høyre foran, rust skade høyre forskjerm/skarpe kanter
Så rikelig med feil - i skrivende stund er de fleste feil dekket og time for etterkontroll er bestilt
Notater rundt arbeid med mangellappen dukker opp i nær fremtid
Re: Audi A6 1.8t Quattro C5/4B
Feil knyttet til ABS kan være både dyrt og vanskelig å fikse. Så jeg begynte med punkt 2.
Her skulle det vise seg at feilen var "enkel" - det var dioden for ABS-symbolet* som hadde tatt kveld.
*Feilen her at lyset skal tennes når man setter på tenning, og deretter slukke etter noen sekunder. Her var det ikke lys i det hele tatt.
Feilsøking (demontert instrumentpanel og strømforsyning lånt av Kurt): I bildet er det en diode fra en A4 som sjekkes - denne ble flyttet over til A6-kortet som også er synlig i bildet.
Flyttingen av dioden ble utført av Tore med Jostein sin loddebolt.
Takk for hjelpen!
Her skulle det vise seg at feilen var "enkel" - det var dioden for ABS-symbolet* som hadde tatt kveld.
*Feilen her at lyset skal tennes når man setter på tenning, og deretter slukke etter noen sekunder. Her var det ikke lys i det hele tatt.
Feilsøking (demontert instrumentpanel og strømforsyning lånt av Kurt): I bildet er det en diode fra en A4 som sjekkes - denne ble flyttet over til A6-kortet som også er synlig i bildet.
Flyttingen av dioden ble utført av Tore med Jostein sin loddebolt.
Takk for hjelpen!
Re: Audi A6 1.8t Quattro C5/4B
Punkt 1 og 7 på listen:
Bilen fikk nye bremseklosser, bremsekalipere og fjærer på begge sider bak.
Bremseklosser: Febi Bilstein 16146
Bremsekalipere: Esen SKV 23SKV017 og 23SKV018
(Glideboltene gikk såpass fint at nye ble ikke montert - så Quick Brake 113-1346X legges i delekassen)
Nye fjærer: Lesjöfors 4204237
Bilde:
Punkt 8: Stor slakk i kule - ny arm - ABS 210609
Der det er litt brunt i bildet kom det en skvett med sauefett før hjulet ble satt tilbake:
Bilen fikk nye bremseklosser, bremsekalipere og fjærer på begge sider bak.
Bremseklosser: Febi Bilstein 16146
Bremsekalipere: Esen SKV 23SKV017 og 23SKV018
(Glideboltene gikk såpass fint at nye ble ikke montert - så Quick Brake 113-1346X legges i delekassen)
Nye fjærer: Lesjöfors 4204237
Bilde:
Punkt 8: Stor slakk i kule - ny arm - ABS 210609
Der det er litt brunt i bildet kom det en skvett med sauefett før hjulet ble satt tilbake:
Re: Audi A6 1.8t Quattro C5/4B
Punkt 3, 4, 5 og 6 (Lys):
Venstre Xenonpære (Osram 66240) ble byttet.
Feilkode opp mot automatisk høyderegulering ble slettet, og feilkoden holdt seg borte. Dette ble gjort etter at ny høydesensor var bestilt, så "Febi Bilstein 37932" går i delekassen. Denne fiksen dekket nok da både punkt 3 og 5.
Tåkelysene var de enkleste - mekanisk justering av lysvinkel med et skrujern
Punkt 10:
Rust på høyre framskjerm er ikke løst - men potensielle kanter er tapet over. Så OK opp mot EU-kontroll.
Punkt 9:
"GSP Boot Kit 780028" brukes for å erstatte mansjettet som har takket for seg. For å ta ut drivaksel må senterbolt løsnes, denne skal ha litt moment ved tiltrekking så det var fint at "boot kit" også hadde med ny bolt.
Med listen gjennomgått ble bilen vist - dessverre hadde den ene klemmen på ny mansjett løsnet.
Så bilen gikk ikke igjennom, men jeg fikk tak i ny klemme samme dag (Motorsenteret selger i løsvekt).
Nesten morgen var jeg rett innom, og viste at klemme hadde blitt montert - godkjent vogn!
Venstre Xenonpære (Osram 66240) ble byttet.
Feilkode opp mot automatisk høyderegulering ble slettet, og feilkoden holdt seg borte. Dette ble gjort etter at ny høydesensor var bestilt, så "Febi Bilstein 37932" går i delekassen. Denne fiksen dekket nok da både punkt 3 og 5.
Tåkelysene var de enkleste - mekanisk justering av lysvinkel med et skrujern
Punkt 10:
Rust på høyre framskjerm er ikke løst - men potensielle kanter er tapet over. Så OK opp mot EU-kontroll.
Punkt 9:
"GSP Boot Kit 780028" brukes for å erstatte mansjettet som har takket for seg. For å ta ut drivaksel må senterbolt løsnes, denne skal ha litt moment ved tiltrekking så det var fint at "boot kit" også hadde med ny bolt.
Med listen gjennomgått ble bilen vist - dessverre hadde den ene klemmen på ny mansjett løsnet.
Så bilen gikk ikke igjennom, men jeg fikk tak i ny klemme samme dag (Motorsenteret selger i løsvekt).
Nesten morgen var jeg rett innom, og viste at klemme hadde blitt montert - godkjent vogn!
Re: Audi A6 1.8t Quattro C5/4B
Så bra, Ørjan! Grattis med godkjent vogn! Denne blir feit å ha i sommer
(Jeg ser jo at jeg er litt seint ute med gratulasjonen, men pytt pytt )
(Jeg ser jo at jeg er litt seint ute med gratulasjonen, men pytt pytt )
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Re: Audi A6 1.8t Quattro C5/4B
Hehe! Bare kjekt med gratulasjon!
Denne vognen ble solgt like etter at den ble EU-godkjent
Bilen har seg selv å takke
Audien var god å kjøre - så mine øyne gikk i retning en trekkbil som var mer komfortabel.
Den tids trekkbil var en lang T5 med 4motion. Denne har blitt erstattet med en Discovery 3.
Argumentering ovenfor meg selv var at med "ny" og komfortabel trekkbil så skulle både T5en og A6en selges.
Til kjøper av A6en har jeg sagt at han gjerne må ta kontakt om han skal selge bilen