Regler for EU-kontroll
Moderator: Global moderator
Regler for EU-kontroll
Det har jo vært rykter om dette en stund, men nå begynner det tilsynelatende å nærme seg veldig...
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mindre-hyppige-eu-kontroller-for-bobiler-og-veteranbiler/id2435479/
Planlagt innført fra 1. januar 2016
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mindre-hyppige-eu-kontroller-for-bobiler-og-veteranbiler/id2435479/
Planlagt innført fra 1. januar 2016
Last edited by Henrik on Sat Aug 22, 2015 11:00 am, edited 1 time in total.
-69 Fastback
-60 T1
-60 T1
Sv: Regler for EU-kontroll
Fornuftig...
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Regler for EU-kontroll
Går dette gjennom blir det feiring på StarBugs! 

Last edited by Anonymous on Sun Aug 23, 2015 11:19 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
-
- Styret
- Posts: 1330
- Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
- Location: Bergen
Sv: Regler for EU-kontroll
På Kranken også!StarBugs Geir wrote: Går dette gjennom blir det feiring på StarBugs!![]()
02 er bøs.....Bay er grei
Sv: Regler for EU-kontroll
Tror ikke Henrik har finlest høringen, reglene om 5 års mellomrom vil kun gjelde for bevaringsverdige veterankjøretøyer noe som har veldig strenge krav for hva du kan gjøre med bilen, skal godt gjøres å finne en boble som kan gå innfor de krava.
Det vil si at bobla til Kjell kan godkjennes hvert femte år men vi andre må fortsatt inn hvert andre år.
Det vil si at bobla til Kjell kan godkjennes hvert femte år men vi andre må fortsatt inn hvert andre år.

Last edited by Dalland on Mon Aug 24, 2015 9:57 am, edited 1 time in total.
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Regler for EU-kontroll
Vi diskuterte dette på BBH igår før C&C. Håper de lander på et regelverk som er enkelt å følge....Men det er vel lite trolig. 
Det er veldig synd hvis det ender opp med at det KUN er bevaringsverdige kjøretøy dette gjelder. Det er jo bare en liten del av veteranbilparken. Må man da inn å vise bilen for å få den "godkjent" som bevaringsverdig? Er det aktuelt for folk med de begrensingen som finnes, og som trolig blir enda strengere etter hvert? Viktig at store klubber som VWACB kommer på banen og uttaler seg. Det vil være ødeleggende for hobbye, og nærmest være å BE OM regelbrudd dersom det blir et slikt "klasseskille" i miljøet.
Vil dette også innebære at biler som har fritak i dag må få innskrevet bevaringsverdig i vognkortet, eller må de inn annenhvert år?
Her er det litt å ta tak i. Alle bør egentlig lese lovverket for å forstå hva dette faktisk betyr.
Kopiert fra lovdata (link under):
§ 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:
- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,
- kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,
- kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,
- kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.
2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.
3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. «Spesiell interesse» vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Slike vedtak skal i tilfelle fattes av Vegdirektoratet.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:
«Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig.»
7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:
«Må bare benyttes
- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.»
8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.
9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.
10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.
11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.
12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av regionvegkontoret etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.
0 Endret ved forskrift 21 nov 2007 nr. 1275 (i kraft 1 mai 2008).
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_1

Det er veldig synd hvis det ender opp med at det KUN er bevaringsverdige kjøretøy dette gjelder. Det er jo bare en liten del av veteranbilparken. Må man da inn å vise bilen for å få den "godkjent" som bevaringsverdig? Er det aktuelt for folk med de begrensingen som finnes, og som trolig blir enda strengere etter hvert? Viktig at store klubber som VWACB kommer på banen og uttaler seg. Det vil være ødeleggende for hobbye, og nærmest være å BE OM regelbrudd dersom det blir et slikt "klasseskille" i miljøet.
Vil dette også innebære at biler som har fritak i dag må få innskrevet bevaringsverdig i vognkortet, eller må de inn annenhvert år?
Her er det litt å ta tak i. Alle bør egentlig lese lovverket for å forstå hva dette faktisk betyr.
Kopiert fra lovdata (link under):
§ 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:
- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,
- kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,
- kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,
- kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.
2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.
3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. «Spesiell interesse» vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Slike vedtak skal i tilfelle fattes av Vegdirektoratet.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:
«Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig.»
7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:
«Må bare benyttes
- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.»
8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.
9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.
10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.
11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.
12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av regionvegkontoret etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.
0 Endret ved forskrift 21 nov 2007 nr. 1275 (i kraft 1 mai 2008).
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_1
Last edited by Anonymous on Mon Aug 24, 2015 5:15 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Regler for EU-kontroll
Om det gjelder kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret, så kommer no eg under det..... 

Sv: Regler for EU-kontroll
Der her er jo helt sjukt. Er dette de reglene som gjelder nå, eller er det de som de vil ha vedtatt? Det er jo omtrent ingen kjøretøy som vil oppfylle det her da.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Regler for EU-kontroll
Det er de som skal bli vedtatt.....Kun biler som er bevaringsverdig (Etter nisse-definisjonen over; HELT original med bruksbegrensninger) får eu hvert 5. år og fritak etter 50 år. 

1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Regler for EU-kontroll
Synes det høres fornuftig ut, mindre sjanse for at termosgutta med dønn strøkne originale biler kommer til å la deres forfalle enn unge fattige studenter med utslitte halvgamle biler som verken har bremser eller bensinklemmer... 
Den tekniske standarden på bilen skal jo holdes uansett hvor ofte den skal inn, det vil si at slike gutter som Algrøy og resten av termos klubben med alt for mange biler kan omregistrere sine og slipper å kjøre innom flere ganger i året mens vi som driver med litt mer ulumske ting må inn å sjekkes regelmessig...

Den tekniske standarden på bilen skal jo holdes uansett hvor ofte den skal inn, det vil si at slike gutter som Algrøy og resten av termos klubben med alt for mange biler kan omregistrere sine og slipper å kjøre innom flere ganger i året mens vi som driver med litt mer ulumske ting må inn å sjekkes regelmessig...

Sv: Regler for EU-kontroll
Eller kjøpe 50 talls luftkjølt



1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Sv: Regler for EU-kontroll
Gjelder det også biler registrert på andre lands forsvar?amubus wrote: Om det gjelder kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret, så kommer no eg under det.....![]()

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Sv: Regler for EU-kontroll
så lenge de beholder pre 60 regelen så er alt greit for min del.
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9