Joda....
Slik ser det ut. Som tjære.
Min 1300ccm er som sakt gåen. Den står.
Jeg vil bytte den med min 1200ccm som fulgte med bilen da jeg kjøpte den.
Men jo mer jeg snur og vender på den jo mer "klisset" er den.
Det ligger tykt i tykt. I alle krinkler og kroker.
Svart...gugge som minner om ...tørr gammel tectyl..på deksler....innimellom alle steder....
.....nå har ikke jeg hatt boble i "mange år" så jeg vet jo ikke hva som er vanlig....
Jeg lurer på hva som er over grensen til oljesøl og gammelt griseri.
Jeg mener hvor varm kan den luftkjølte motoren bli?
Vil det ta fyr? :-D
Skal jeg plukke motoren HELT for å vaske alle delene må jeg ha et nytt pakningsett, det vil jo også ta tid.
Og bilen må stå uten motor.
For da er jo BEGGE dau.
Bør motorene være skinnende rene så lenge de er luftkjølt?
Under motoren er det klisset/vått over sylinderene er det et tykt tørt svart møkkalag.
Jeg må skrape med skrujærn (og støvsuger) for å å det løst.
Kan jeg smekke den i ...eller er brannfaren stor?
:-)
Tjærelag ???
Moderator: Global moderator
Tjærelag ???
Last edited by T.Dahle on Wed Jan 29, 2014 5:10 pm, edited 1 time in total.
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300 prosjekt
- 1968, VW 1300 prosjekt
Sv: Tjærelag ???
Tror ikke brannfaren er særlig stor. Det er vel helst redusert evne til kjøling, og evt. en oljelekkasje som er vanskeligere å finne, dersom du ikke rengjør. Jeg ville avfettet, høytrykkspylt og skiftet olje før jeg satte den inn i bilen.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Siden du spør om tips så kan du få et av meg. Den gamle guggen er nok olje som har blitt varm og blitt seig og hard.
Du bør finne ut hvor motoren lekker. Trenger ikke være en håpløs jobb å få den tett (så tett som de kan bli).
Pakningene til toppdekselet er en synder og en lett og billig fiks. Lufteslangen ved påfyllingsrøret kan dampe olje, men sjelden mye.
Det er veldig viktig at en boblemotor er ren. Kjøleribber bør gjøres reine. Skruhjern, stålkost, anfetting, bremserens etc... Mye er gjort på en time. Er du litt motorkyndig kan du jo skifte alle pakningene i motoren. Pakningsett får du får 200kr rundt om.
Lykke til med vaskejobben... Og ja, de kan ta fyr, men stort sett er det bensinlekkasjer som er synderen.
Sune
Du bør finne ut hvor motoren lekker. Trenger ikke være en håpløs jobb å få den tett (så tett som de kan bli).
Pakningene til toppdekselet er en synder og en lett og billig fiks. Lufteslangen ved påfyllingsrøret kan dampe olje, men sjelden mye.
Det er veldig viktig at en boblemotor er ren. Kjøleribber bør gjøres reine. Skruhjern, stålkost, anfetting, bremserens etc... Mye er gjort på en time. Er du litt motorkyndig kan du jo skifte alle pakningene i motoren. Pakningsett får du får 200kr rundt om.
Lykke til med vaskejobben... Og ja, de kan ta fyr, men stort sett er det bensinlekkasjer som er synderen.
Sune
Last edited by Anonymous on Wed Jan 29, 2014 8:06 pm, edited 1 time in total.
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
får du strippa den til longblock og spylt den med høgtrykk blir du kvitt da aller mesta av driten. og når du er komt solangt kan du lika tilig berre ta av toppane og skifta støtstangrøyrpakningar, ta av svinghjulet og skifta o-ring og simring, samt bunnpannepakning og reingjera silen, ventildekselpakningar, oljekjølarpakningar og generelt da du finn av andre lekkasjesyndige punkt. og vips har du ein tett motor i mange år 

TLF: 97419035
Takk for "pepptalk" christer.
Plutselig fikk jeg litt mot tilbake !!!
Plutselig fikk jeg litt mot tilbake !!!
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300 prosjekt
- 1968, VW 1300 prosjekt