Tjærelag ???

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
T.Dahle
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 60
Joined: Sun Sep 02, 2007 10:54 pm

Tjærelag ???

Post by T.Dahle »

Joda....
Slik ser det ut. Som tjære.

Min 1300ccm er som sakt gåen. Den står.
Jeg vil bytte den med min 1200ccm som fulgte med bilen da jeg kjøpte den.
Men jo mer jeg snur og vender på den jo mer "klisset" er den.

Det ligger tykt i tykt. I alle krinkler og kroker.
Svart...gugge som minner om ...tørr gammel tectyl..på deksler....innimellom alle steder....
.....nå har ikke jeg hatt boble i "mange år" så jeg vet jo ikke hva som er vanlig....

Jeg lurer på hva som er over grensen til oljesøl og gammelt griseri.
Jeg mener hvor varm kan den luftkjølte motoren bli?
Vil det ta fyr? :-D

Skal jeg plukke motoren HELT for å vaske alle delene må jeg ha et nytt pakningsett, det vil jo også ta tid.
Og bilen må stå uten motor.

For da er jo BEGGE dau.

Bør motorene være skinnende rene så lenge de er luftkjølt?

Under motoren er det klisset/vått over sylinderene er det et tykt tørt svart møkkalag.
Jeg må skrape med skrujærn (og støvsuger) for å å det løst.

Kan jeg smekke den i ...eller er brannfaren stor?
:-)
Last edited by T.Dahle on Wed Jan 29, 2014 5:10 pm, edited 1 time in total.
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300  prosjekt
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Tjærelag ???

Post by erika »

Tror ikke brannfaren er særlig stor. Det er vel helst redusert evne til kjøling, og evt. en oljelekkasje som er vanskeligere å finne, dersom du ikke rengjør. Jeg ville avfettet, høytrykkspylt og skiftet olje før jeg satte den inn i bilen.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Tjærelag ???

Post by RZR Sune »

Siden du spør om tips så kan du få et av meg. Den gamle guggen er nok olje som har blitt varm og blitt seig og hard.
Du bør finne ut hvor motoren lekker. Trenger ikke være en håpløs jobb å få den tett (så tett som de kan bli).
Pakningene til toppdekselet er en synder og en lett og billig fiks. Lufteslangen ved påfyllingsrøret kan dampe olje, men sjelden mye.

Det er veldig viktig at en boblemotor er ren. Kjøleribber bør gjøres reine. Skruhjern, stålkost, anfetting, bremserens etc... Mye er gjort på en time. Er du litt motorkyndig kan du jo skifte alle pakningene i motoren. Pakningsett får du får 200kr rundt om.

Lykke til med vaskejobben... Og ja, de kan ta fyr, men stort sett er det bensinlekkasjer som er synderen.

Sune
Last edited by Anonymous on Wed Jan 29, 2014 8:06 pm, edited 1 time in total.
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Tjærelag ???

Post by Tistlo »

får du strippa den til longblock og spylt den med høgtrykk blir du kvitt da aller mesta av driten. og når du er komt solangt kan du lika tilig berre ta av toppane og skifta støtstangrøyrpakningar, ta av svinghjulet og skifta o-ring og simring, samt bunnpannepakning og reingjera silen, ventildekselpakningar, oljekjølarpakningar og generelt da du finn av andre lekkasjesyndige punkt. og vips har du ein tett motor i mange år :thup
TLF: 97419035
T.Dahle
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 60
Joined: Sun Sep 02, 2007 10:54 pm

Sv: Tjærelag ???

Post by T.Dahle »

Takk for "pepptalk" christer.
Plutselig fikk jeg litt mot tilbake !!!
:-)
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300  prosjekt
Post Reply