Noen flinke som har lyst på en jobb?(1641 går kun på 2 sylindre)
Moderator: Global moderator
Sv: Noen flinke som har lyst på en jobb?(1641 går kun på 2 sylindre)
Har masse deler som kan gå som betaling(hvis d e mer intr. enn penger) hvis dette viser seg å være en stor jobb, puma med nye spindler/dempere/skiver/calippere++, eller strøken (rustfri)67 mod bunn med papirer,eller breddete 5 bolt org felger(m.luftehull) +++ eller dellorto 40mm elller......
Dette var noe dritt!

1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
jaja, sånn e d med gamle ting, meen har lyst å få den til no.
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
Jepp!Leif wrote: Det hadde vært supert
Gir deg en lyd når jeg har bakkekontakt

Ikke falskluft mellom innsug og topp? Tenningsrekkefølge er 100% bankers?
Tenningsrekkefølgen skal være bankers, hadde Ivar på besøk og vi sammenlignet med sikaen hans, fikk skrudd gasserne skikkelig fast, så bør ikke være noe falsk luft
OK! Ventiljustering var ikke tatt? Sitter vippetøyet som det skal uten slakk? Da motoren sto i Stivikken og den fikk havari hadde følgende skjedd: den ene pinneskruen som holder fast luftfilteret på den ene Dellortoen hadde løsnet og blitt sugd ned gjennom trakten i forgasseren, inn i innsuget og kilt seg mellom innsugsventilen og stempelet. Der var den blitt "justert" litt av mekanikken. Stempelet, ventilen og ventilsetet var sterkere enn pinneskuen som ble bøyd og vridd, men den var myk i godset og lot seg rette ut igjen.
Rent logisk:
Eksplosjonen kommer når luft/bensin komprimeres og tilføres en gnist i riktig tidspunkt. På den ene siden av motoren din skjer det, den andre ikke.
Du har gnist - ergo kan vi utelukke tenning (forutsatt at pluggene er like lange, åpning er OK, gnisten like sterk, og tenningsrekkefølge er 1-4-3-2)
På kanten av fordelereren, der lokket ligger nedpå er det et lite spor/hakk. Det skal være på plugg nr. 1 i grunninnstilling. Sjekk dette. Hvis ikke er tenningen på tur.
Kompresjon: hvis stemplene er blåst hull i, stempelringene skutt, ventilene knekt, etc så kan du "miste kompresjon"... men du hører det nok også ganske så godt... ingen godlyd! Om ikke ventilene lukker så vil du få kompresjonslekkasje, men neppe 0 kompresjon...
Bensin/luft: om dysene er tette eller det er noe annet i forgasseren som er problemet, så finner du lett ut av det om du (med motoren av) tar av filteret og ser om det kommer en bensindusj når du gir gass. Dusjen skal være lik på begge sider av forgasseren og begge sider av motoren. Er den ikke det er det "rusk i forgasseren" eller manglende tilførsel av enten luft eller bensin. Sannsynligvis det siste, med mindre det da er blåste pakninger som gjør at den trekker godt med falsk luft.
Du kan også sjekke om Dellortoene er koblet med banjotilkobling fra tilførselsrøret der den venstre er første koblingspunkt, og den høyre får bensin fra den venstre, sjekk da at det faktisk kommer bensin her...
Kommer ikke på mer i farten, men logisk sett tipper jeg tenning eller bensin, Leif.
Rent logisk:
Eksplosjonen kommer når luft/bensin komprimeres og tilføres en gnist i riktig tidspunkt. På den ene siden av motoren din skjer det, den andre ikke.
Du har gnist - ergo kan vi utelukke tenning (forutsatt at pluggene er like lange, åpning er OK, gnisten like sterk, og tenningsrekkefølge er 1-4-3-2)
På kanten av fordelereren, der lokket ligger nedpå er det et lite spor/hakk. Det skal være på plugg nr. 1 i grunninnstilling. Sjekk dette. Hvis ikke er tenningen på tur.
Kompresjon: hvis stemplene er blåst hull i, stempelringene skutt, ventilene knekt, etc så kan du "miste kompresjon"... men du hører det nok også ganske så godt... ingen godlyd! Om ikke ventilene lukker så vil du få kompresjonslekkasje, men neppe 0 kompresjon...
Bensin/luft: om dysene er tette eller det er noe annet i forgasseren som er problemet, så finner du lett ut av det om du (med motoren av) tar av filteret og ser om det kommer en bensindusj når du gir gass. Dusjen skal være lik på begge sider av forgasseren og begge sider av motoren. Er den ikke det er det "rusk i forgasseren" eller manglende tilførsel av enten luft eller bensin. Sannsynligvis det siste, med mindre det da er blåste pakninger som gjør at den trekker godt med falsk luft.
Du kan også sjekke om Dellortoene er koblet med banjotilkobling fra tilførselsrøret der den venstre er første koblingspunkt, og den høyre får bensin fra den venstre, sjekk da at det faktisk kommer bensin her...
Kommer ikke på mer i farten, men logisk sett tipper jeg tenning eller bensin, Leif.
Husk at å sammenlikne to fordelere (mht. hvilke tennkabler som står hvor) kan være en fallgruve, de er ikke nødvendigvis like. Noen fordelere har rotoren i stilling "klokka to" (sett ovenfra) på tenning på sylinder 1, andre har "klokka fem". Sjekk hakket i fordeleren når reimhjulet står på TDC (= topp øvre dødpunkt). Hvis du ikke har en gradskive på reimhjulet som viser TDC (f.eks. originalt reimhjule), så er det et tenningsmerke (hakk) på reimhjulet. Dette står på 7,5 grader fortenning, og da er TDC ca 5 mm til venstre for hakket.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Helt riktig Svein!
Ser poenget ditt. det som blei samanlikna var rekkefølga. Fordelaren (som stod i då) var 180 grader snudd, men så lenge rekkefølga også er 180, så skal jo ikkje det ha noko å sei.Solan wrote: Husk at å sammenlikne to fordelere (mht. hvilke tennkabler som står hvor) kan være en fallgruve, de er ikke nødvendigvis like. Noen fordelere har rotoren i stilling "klokka to" (sett ovenfra) på tenning på sylinder 1, andre har "klokka fem". Sjekk hakket i fordeleren når reimhjulet står på TDC (= topp øvre dødpunkt).
Er gjerne litt meir betenkt mtp den pinneskrua som var nedom ein tur. Blei det skifta/sjekka/slipt ventilar etter dette??
Målte komp på No2, og der var det ca 7 bar.....
Lurer litt på dette med ventilklaringer. Eksosrøyra blir lunkne, så det er litt forbrenning inni der.
Kan du dobbeltsjekka klaringane dine på høgre sida Leif??
Bedre om dei er i overkant opne, så brenner du ikke eksosventilane

..........vern gjennom bruk! |o * o|
Hei.
Var ikke klar over at det hadde vært noe havari på denne?
Når vi sjekket tenningsrekkefølgen sjekket vi at nr.1 ved tdc pekte rotoren på hakket i fordeleren.
Ventilene justerte jeg før jeg byttet forgassere, noen av de var noe stramme(justerte alle til 0,15)
Når vi sjekket tenningsrekkefølgen sjekket vi at nr.1 ved tdc pekte rotoren på hakket i fordeleren.
Ventilene justerte jeg før jeg byttet forgassere, noen av de var noe stramme(justerte alle til 0,15)
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
Sv: 1641 går kun på 2 sylindre?
Hello!Leif wrote: Da har jeg testet noe til.
Koblet fra gasserstaget, når jeg gir gass med høyre gasser kommer den.
Når jeg kobler tenningslampe på pluggledning nr.1 og 2 blinker den ikke på tomgang men starter å blinke når jeg gir gass.
For meg virker det som om den ikke får bensin på tomgang(uten gasspådrag)
Det er 2 stk. dellorto 40mm drla gassere som står på.
Høres det ut som tomgangsdysene er tette?
Jeg har aldri skrudd på slike gassere før, noen som har bilde/tegning som viser hvilke skruer som er tomgangsdyser?
Er det fortsatt slik at den ikke har gnist på tomgang?
Det var ikke "havari" på motoren i den forstand, jeg tenkte på bilen. Motorhavari forbinder jeg med mekaniske komponenter som går i stykker. Etter hva jeg har skjønt da problemet inntraff ble motoren umiddelbart stoppet og bilen ble tauet. Kom vel på henger ut til meg om jeg ikke husker feil. Da den kom til meg tok jeg av topp og sjekket, ventilsetet og selve ventilen var helt OK (rett og fin). Toppen ble satt på igjen, dratt til med rett moment og ventiler justert rundt om. Den fyrte som et skudd etterpå og gikk som en klokke. Hva som har vært gjort etterpå vet jeg ikke noe om, verken i form av arbeid eller bruk. Dette var jo noen år tilbake og jeg forstår det sånn at det har vært flere eiere her?Leif wrote: Hei.
Så på første innlegg at det var usikkerhet om ventiljustering, derfor tok jeg dette opp. Men da kan kompresjon utelukkes. Altså KUN bensin/luft igjen på listen. Og det får den?
Last edited by Anonymous on Wed Aug 21, 2013 12:07 pm, edited 1 time in total.
Hehe.
Da tror jeg at jeg bytter tilbake til de gamle gasserne, da gikk den iallefall fint på 2 av sylindrene.
Da tror jeg at jeg bytter tilbake til de gamle gasserne, da gikk den iallefall fint på 2 av sylindrene.