Holder på å nøste litt opp i historien til ovalen min, og det viser seg å ikke være helt enkelt- alle spor stopper i april 1970.
Sendte en mail til biltilsynet og fikk raskt en liste over tidligere eiere.
- I april 1970 kjøpte Torleiv Kongsjorden fra Veggli bilen, dessverre er Kongsjorden gått bort, men jeg jobber litt med å finne eventuelle barn/barnebarn.
Ikke aner jeg hvor eller av hvem han kjøpte bilen av.
- I desember 1990 Kjøpte Odd Arnt Hagen bilen. Fikk meg en liten overraskelse når jeg pratet med han i går, for det viste seg at Kongsjorden hadde kræsjet bilen i 1977 og
forsikringsselskapet overtok eierskapet. Hagen som drev bilverksted på Veggli kjøpte bilen, opprettet den og solgte den igjen 4 mnd senere.
Han husket dessverre ikke hvor mye skader det var.
- Regner med at neste eier Bjørn Svare var fornøyd med reultatet, siden han overtok bilen i april 1991. Bilen skulle da ha bosted mellom fjellene i Hemsedal.
Dessverre virker det som denne mannen er sunket i jorden. Hadde vært artig å snakket med han siden han skal ha hatt bilen i de 9 neste årene!
- Han solgte den videre til Christian Nielsen i Herøysund i oktober 2000.
- I mai 2001 begynner bilen å nærme seg Bergen, da den blir solgt til Øystein Koløy i Uskedalen. Kanskje bilen har vært med på treff i Bergen før???
- Vidar Koløy kjøpte bilen i mars 2004. Og bilen ble i Uskedalen de neste 4 årene.
Har ikke funnet ut om disse er brødre eller far/sønn etc, men planene er å ta en telefon der også.
Fant salgsannonsen fra den gang Vidar solgte bilen, dessverre uten bilder, men det er altså han som har byttet motoren, gjorde en del sveisearbeid
og trakk den om innvendig. Har en følelse av at det var i denne dalen det originale med bilen forsvant.
- I september ble bilen solgt til Rjukan av Gunnar Stegarud. Far stod som eier og sønnen Trond brukte den. Trond pusset ned bilen utvendig og fikk den lakkert.
- August 2012 var vi i Rjukan og hentet bilen tilbake til det glade vestland.
Hadde vært utrolig gøy å vite hvor og når bilen ble opprinnelig solgt, hvem som har hatt glede av å ha den som ny i 1956! Jeg har nå bestilt sertifikat/historikk fra Automuseum VW i Tyskland, men dette kan ta lang tid har jeg forstått.
Jeg har også prøvd å spore opp bilbutikker i Buskerud fra denne tiden, fant en som har vært der siden 1916 og som drev med import av tyske biler. Mail er sendt, så får vi se.
Bilens skilter F-702526 er fra Buskerud- men de sekssifrede skiltene kom ikke før i 1958. Med et så høyt nr så lurer jeg på om bilen kan ha kommet til landet i 69-70...?
Men, har fått inntrykk av at man kunne i "gamle" dager, bytte skiltnr etter hvilken amtskode man bodde i. Dette skal ha gjeldt i fra 1913 til 1971, og alle amtspolitimestre skal ha disse numrene registrert. Hmmm, kan bilen min ha hatt et annet nr???
Skal snoke litt videre i Kongsjorden slekten, søke litt videre med chassie nr og vente i spenning på historikk fra Automuseum!!! Fikk bare mer blod på tann til å finne ut av dette nå!
Hvis noen vet noe om bilen, tidligere eiere eller har noen gode ess i ermet til å finne historikken- ja da hadde jeg blitt grådig glad!
Tips og triks til å finne bilens historie?
Moderator: Global moderator
-
- Styret
- Posts: 170
- Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm
-
- Styret
- Posts: 170
- Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm
Sv: Tips og triks til å finne bilens historie?
Kom over disse bildene fra Veggli når jeg drev å leitet.
- Attachments
-
- bil 1000.jpg (114.19 KiB) Viewed 735 times
-
- bussdrosje veggli.jpg (122.36 KiB) Viewed 739 times
-
- skinnebil 2 veggli.jpg (30.47 KiB) Viewed 743 times
-
- sporveienes servicevogn.jpg (7.59 KiB) Viewed 725 times
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Tips og triks til å finne bilens historie?
Vær obs på at ved store skader, så har det alltid vært relativt vanlig å bruke bunnen og bytte karrosseriet. Hvis du ikke finner spor etter retting KAN dette være tilfelle, eller så har verkstedet gjort en fantastisk jobb.
Last edited by Anonymous on Fri Mar 08, 2013 9:29 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
-
- Styret
- Posts: 170
- Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm
Sv: Tips og triks til å finne bilens historie?
Uff, da håper jeg virkelig at de gjorde en suuuper jobb, men kan dessverre tenkes at du har rett i det.
Men kan vel kanskje være like greit å ha et "nytt" karosseri kontra en som har vært rettet i mange vinkler?
Undrer litt på hva man fikk utrettet av oppretting/karosseribytte på 4 mnd i 77? Men Odd`n var vel ikke i tidsklemma sånn som vi er!
Men kan vel kanskje være like greit å ha et "nytt" karosseri kontra en som har vært rettet i mange vinkler?
Undrer litt på hva man fikk utrettet av oppretting/karosseribytte på 4 mnd i 77? Men Odd`n var vel ikke i tidsklemma sånn som vi er!
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Tips og triks til å finne bilens historie?
Karrosseribytte er veldig raskt.....derfor det ofte blir valgt, siden verdien på bilene er/var lav og arbeid koster. Kanskje noen blir fornærmet.... men selv en strøken oval, eller splitt for den del, er "billig" sammenlignet med andre veteraner. Dessverre (eler heldigvis?) svært få luftkjølte modeller som har en verdi som forsvarer (økonomisk ) kostnadene med en 100% korrekt og gjennomført restaurering.
Hvis det er byttet karrosseri behøver det absolutt ikke være negativt. Bedre det, som du sier, enn halvgodt rettearbeid og masse sparkel, som dessverre ofte er tilfelle. Reparasjoner og evt. bytte er jo også spennende deler av bilens historie.
Har selvsagt endel å si (for verdien) om karrosseriet er "riktig" for de som er opptatt av nøyaktighet iforhold til årsmodell og type. Hvis den feks. originalt var en ragtop, og det er satt på et vanlig karrosseri osv.
Hvis det er byttet karrosseri behøver det absolutt ikke være negativt. Bedre det, som du sier, enn halvgodt rettearbeid og masse sparkel, som dessverre ofte er tilfelle. Reparasjoner og evt. bytte er jo også spennende deler av bilens historie.
Har selvsagt endel å si (for verdien) om karrosseriet er "riktig" for de som er opptatt av nøyaktighet iforhold til årsmodell og type. Hvis den feks. originalt var en ragtop, og det er satt på et vanlig karrosseri osv.
Last edited by Anonymous on Fri Mar 08, 2013 10:42 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Tips og triks til å finne bilens historie?
Registreringsnummer fulgte person og ikke bil tidligere. Så den har helt sikkert hatt flere nummer. Gamle arkiver finnes, men ikke i Autosys som brukes i dag. Det er likevel (vanligvis) en grei sak å finne: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Kjoretoyopplysninger/Understellsregistret
De svarer kjapt og greit, og så lenge bilen har beholdt rammenummeret sitt så skal de finne både eiere og tidligere reg.nr.
De svarer kjapt og greit, og så lenge bilen har beholdt rammenummeret sitt så skal de finne både eiere og tidligere reg.nr.
-69 Fastback
-60 T1
-60 T1
-
- Styret
- Posts: 170
- Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm
Sv: Tips og triks til å finne bilens historie?
Takk for svar Geir!
Er for så vidt enig med deg, selv om det for min egen del ikke spiller noen annen rolle enn at jeg har lyst å vite hva løsning som ble brukt.
Om verdien synker litt, så har den allerede oppgjort høy affeksjonsverdi hos meg!
Ser jo ikke for meg at bilen noen gang skal selges, men man vet aldri- og da er ihvertfall sånne ting som dette veldig greit å ha avklart, så neste eier vet.
Henrik: Kjempeflott, takker og bukker! Mail sendt, så håper de vet noe!
Fortsettelse følger!!!
Er for så vidt enig med deg, selv om det for min egen del ikke spiller noen annen rolle enn at jeg har lyst å vite hva løsning som ble brukt.
Om verdien synker litt, så har den allerede oppgjort høy affeksjonsverdi hos meg!
Ser jo ikke for meg at bilen noen gang skal selges, men man vet aldri- og da er ihvertfall sånne ting som dette veldig greit å ha avklart, så neste eier vet.
Henrik: Kjempeflott, takker og bukker! Mail sendt, så håper de vet noe!
Fortsettelse følger!!!
-
- Styret
- Posts: 170
- Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm
Sv: Tips og triks til å finne bilens historie?
Jakten fortsetter....
Etter ny mail og ingen mer info- fant jeg ut at jeg bare MÅTTE ringe de og si at jeg syns det var meget merkverdig at de ikke kunne finne ut mer...
Bilen var jo tross alt førstegangsregga i Norge 03 juli 56!
Så jeg ringte biltilsynet torsdagen, og fikk som svar at all data fra før 1970 ligger i arkiv og ikke på data. De fant ut hvilken trafikkstasjonen som hadde utstedt vognkortet til Kongsjorden, og satt meg over til Kongsberg trafikkstasjon. Her var det en hyggelig dame som lovte å grave i kjellerarkivene å sende meg eventuell info hun fant.
Kom hjem i dag og i postkassen lå vognkortet til Kongsjorden, med det forrige skiltnummeret til bilen, den gikk da under H-43010! Eieren før Kongsjorden het Gunnar Merde. Han lever dessverre ikke lenger, men dette må granskes videre! Spennende! H stammer fra Hedmarken og Brakstad amt, så mandag blir det å finne ut hvilken trafikkstasjon som har vognkortet til Merde. Kjempegøyt å grave i annet enn rust!!!
Etter ny mail og ingen mer info- fant jeg ut at jeg bare MÅTTE ringe de og si at jeg syns det var meget merkverdig at de ikke kunne finne ut mer...
Bilen var jo tross alt førstegangsregga i Norge 03 juli 56!
Så jeg ringte biltilsynet torsdagen, og fikk som svar at all data fra før 1970 ligger i arkiv og ikke på data. De fant ut hvilken trafikkstasjonen som hadde utstedt vognkortet til Kongsjorden, og satt meg over til Kongsberg trafikkstasjon. Her var det en hyggelig dame som lovte å grave i kjellerarkivene å sende meg eventuell info hun fant.
Kom hjem i dag og i postkassen lå vognkortet til Kongsjorden, med det forrige skiltnummeret til bilen, den gikk da under H-43010! Eieren før Kongsjorden het Gunnar Merde. Han lever dessverre ikke lenger, men dette må granskes videre! Spennende! H stammer fra Hedmarken og Brakstad amt, så mandag blir det å finne ut hvilken trafikkstasjon som har vognkortet til Merde. Kjempegøyt å grave i annet enn rust!!!