Godkjenning BT og TUV papirer ??

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
Lennart
Nybegynner
Nybegynner

Godkjenning BT og TUV papirer ??

Post by Lennart »

Månning..

Då e time hos BT bestilt for registrering av min importerte Karman Ghia 1967 mod.  Mandag 11. Mars e dagen eg har venta på....

Har høyrt masse om detta me å registrea importert bil. Alle pepirer fra toll osv e i orden, men da so bekymra meg mest, e at Ghiaen e lovligt mykje senka og at den har justerbar front axel..
E da nåken so veit kor mykje so e lov å senka ? 
E da nåken so har, eller veit kor eg får tak i TUV papirer på front axelen ? rekna me at eg trenge da ?

Dukka sikkert opp fleire spørsmål i løpet av veko so kjeme,,  so får ta da litt ette kvert..

Lennart
1967 Karmann Ghia Cab
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Godkjenning BT og TUV papirer ??

Post by Tistlo »

du har jo god tid på deg til å heva han opp igjen litt:) sparar deg nok for MYKJE bal og er veldig enkelt
TLF: 97419035
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Gratulerer med flott bil, håper dette ordner seg.
Angående dine spørsmål er det nok fornuftig å få den så høy som mulig som Tistlo sier... iht. de papirene som har vært brukt i årevis for såkalt "Puma-forstilling" er det en betingelse at bilen er i vater og at justeringskruen er sveist fast med et sveisepunkt. Den skal også ha tilstrekkelig fjæringsvei til at den ikke tar nedi/borti hjul og bevegelige deler i styring og hjuloppheng.
TUV-papirer får du nesten kun på deler produsert av seriøse aktører i Tyskland. 
Ellers kan du jo formulere en søknad på klingende byråkratspråk ved hjelp av denne fine generatoren: http://gamma.kaldera.no/svada/
Dette språket kan som regel bare dekodes av offentlige saksbehandlere, og vil antagelig hjelpe deg godt på vei...  :thup
Lennart
Nybegynner
Nybegynner

Post by Lennart »

Takka for goe svar her...  Tanken va å heva den mest muligt..  Eg vet korleis eg gjer da framme, bak e eg meir usikker på.. Nåken tips ? 
1967 Karmann Ghia Cab
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

enkelt å heva bak:) , jekk opp av med hjul. skru laus boltane som held akslingen i fjørplato og løft vekk akslingen(evt bruk stropper for å halda den vekke frå plato)
skru av lokket til fjørplata. finn ein hammar og bank ut plata frå baksida sånn att den sprett ut av hakket og spennet slepper. ikkje ha kropsdeler rett under mens du banker plata ut, den sprett ned. merk opp ein strek for vinkelen på plata, og dra den ut av splinesen inne eller ute, og juster plata NED litt. inn med den og jekk den opp igjen og få den på plass. monter på igjen greiene og repeter på andre sida. er den fortsatt for lav må du høgare opp:)
TLF: 97419035
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Anbefaler å få tak i nye, originale "HD" gummiforinger også, i tilfelle de som står på er dårlige. Så bør du sause inn alt av bolter og mutre i bakstillingen med rikelig WD40, CRC, etc. et par dager før du begynner. Ikke glem å løsne håndbrekk-kablene inne i bilen - om jeg ikke husker feil kan du da slippe å løsne tromlene. 
Mange som legger ut beskrivelser på nett også - dette er på buss, men prinsippene er de samme:
Del 1 og Del 2
Så bør du uansett ta bilen på en firehjulskontroll etterpå og FØR du kjører til biltilsynet. Sjekk evt. Hjulmakeren Møllendalsveien 15 5009 Bergen 55 20 88 55 som nevnt på forumet før (søk dem opp her).
Post Reply