Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

oscar557
Juniormedlem
Juniormedlem

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by oscar557 »

gjør så godt vi kan ;)
Magnus
Supermedlem
Supermedlem

Post by Magnus »

Hei!

Nå er det en stund siden det har skjedd noe på denne tråden!

Dette litt fordi jeg i det siste har jobbet mye med et foreløpig litt hemmelig prosjekt for Alutig.
Nok om det, og til saken:

Har for en stund siden vært veldig heldig, og kommet i besittelse av noen DLS PS6-høyttalere, dvs høykvalitets slimline 6 1/2" elementer.

Disse har jeg siden jeg fikk dem tenkt at passer perfekt som frontsett i Grynet, og har derfor noen spørsmål som jeg hadde satt litt pris på innspill om :)

Jeg lurer på hvilken løsning jeg skal velge, og hva det blir best lyd og utførelse av.
Så vidt jeg ser, er det disse løsningene jeg kan velge mellom:

1. Kjøpe kickpanels på cip1 eller lignende:
    Det kan bli noe sånn (litt dårlig bilde da):
    Image

2. Jeg kan prøve å lage noe selv, enten i glassfiber eller noe annet fiksfakseri, noe som KAN resultere i noe slikt:
    Image eller sånn: Image

3. Eller jeg kan gjøre noe slikt, som jeg ikke har bestemt meg helt for om jeg likte eller ikke :P
  Image

Men uansett, har sett i manualen til høyttalerne, og funnet ut at anbefalt volum for lukket kasse til de elementene er 10-12 liter, men det blir vel vanskelig å få til der?

Og til sist: Er det noen andre steder dere har forslag til at de kan stå (i bilen asså)? Og andre løsninger jeg kan vurdere?
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem

Post by Nordtveit »

Jeg gikk for kickpaneler med en litt hjemmelaget vri på råtta. Selvfølgelig alt for lite volum, men det få heller bare vere. Spraylimte fast skumgummi på innsiden for å dempe "plastlyden" litt, og kledde de med biltema høytalertrekk utenpå.. Noen bilder her..
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=2925.90
Vet det ligger en tråd om en som laget seg kickpaneler på vwnorge. Men fant den ikke i farten..  Da kan du få den litt dypere, og videre få mer volum. Så om du bruker tid, så tror jeg MDF er tingen.

Edit.. Her er den tråden på vwnorge.. forøvrig også bildet av noe tilsvarende du har på det ene bildet. bare at kassen stikker lengre ut, og dermed for mer volum. kansje ikke så dum løsning, selv om det ikke ser heelt bra ut... ;D
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10820.30.html
Last edited by Nordtveit on Sun Jan 13, 2013 9:16 pm, edited 1 time in total.
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
Henrik
Styret
Styret

Post by Henrik »

Magnus wrote:
Men uansett, har sett i manualen til høyttalerne, og funnet ut at anbefalt volum for lukket kasse til de elementene er 10-12 liter, men det blir vel vanskelig å få til der?
Men er de kun anbefalt til montering i lukket kasse, eller er de også egnet for montering uten?
-69 Fastback
-60 T1
Magnus
Supermedlem
Supermedlem

Post by Magnus »

Nordtveit: Så jo bra ut, dine da. Kanskje jeg skal vurdere mdf, ja. Har gode erfaringer med mdf fra før av :)

Henrik: Fikk det ikke helt ut av manualen, men her er en link til den: http://www.manualslib.com/manual/386524/Dls-Ms5.html
Last edited by Solan on Sun Jan 13, 2013 9:25 pm, edited 1 time in total.
Henrik
Styret
Styret

Post by Henrik »

Ser jo ikke ut som det betyr stort utfra teksten. Vil påstå det blir både enklere, penere og mer plasseringsvennlig å montere dem i enkel plate, f.eks. i MDF...?
-69 Fastback
-60 T1
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem

Post by Nordtveit »

Kan uten problem montere de på en "plate" ja, men bassgjenngivelsen blir uten tvil bedre i kasse.. er jo ikke verre å lage en kjapp kasse å prøve.. men lyden blir utvilsomt bedre i en kasse ja..
Henrik
Styret
Styret

Post by Henrik »

I Grynet har vel Magnus sub, så bassen blir sikkert kappet bort likevel. Dersom det går an å oppnå en bedre vinkel på elementene i forhold til lytter ved å bruke "plater" så tror jeg totalt sett det vil gi bedre lydkvalitet. I fastbacken står høytalerne i dørpanelene direkte inn i setepolstringen (kuttet ut av tidligere eier), og ingenting er mer irriterende enn at lyden kommer fra helt feil retnint...
-69 Fastback
-60 T1
Magnus
Supermedlem
Supermedlem

Post by Magnus »

Njam. Bassen vil være der fordi frontsettet ikke vil gå via noe filter med subben. Og mangler ekstra forsterker for tiden, så subben er ute av drift atm :P
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem

Post by Nordtveit »

Henrik wrote: I Grynet har vel Magnus sub, så bassen blir sikkert kappet bort likevel. Dersom det går an å oppnå en bedre vinkel på elementene i forhold til lytter ved å bruke "plater" så tror jeg totalt sett det vil gi bedre lydkvalitet. I fastbacken står høytalerne i dørpanelene direkte inn i setepolstringen (kuttet ut av tidligere eier), og ingenting er mer irriterende enn at lyden kommer fra helt feil retnint...
Enig med deg i det du skriver der..
Ser at enkelte monterer høytalere oppunder beina, og inn mot bagasjerom forran. Lettvindt, men da vil hvertfall ikke lyden komme "rett" vei.
Gå for mdf Magnus, men ikke bygg for stort. Må få plass til clutch foten vettu  ;D
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Det var kickpaneler i Greenbugen. Det var forferdelig irriterende. Bygde veldig langt ut....(Tilsvarende den med rød dash) MEN nå er jo ikke jeg akkurat liten... ;)
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Tror du kunne fått sinnsykt bra lyd med flere mindre elementer plassert som på skissene. Veldig gunstig plassering mtp lyd/diskant, og er ikke mer i veien enn en bambushylle. Blir bra volum på kassen iforhold til størrelse på høyttalerne. Men med denne løsningen må du shoppe..... :-\ Jeg kommer til å bygge slik i neste boble, og i fastbacken. Med en eller to skikkelige subber under baksetet blir lyden rå, og man kan velge om det skal være diskret etter bling. :) Moderne spiller kan plasseres under askebegeret og bak deksel om man vil den bort.

[attachment=1]

[attachment=2]
Attachments
speakers.jpg
speakers.jpg (93.12 KiB) Viewed 2826 times
speakers2.jpg
speakers2.jpg (82.04 KiB) Viewed 2800 times
Last edited by Anonymous on Sun Jan 13, 2013 10:52 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
Magnus
Supermedlem
Supermedlem

Post by Magnus »

StarBugs Geir wrote: Det var kickpaneler i Greenbugen. Det var forferdelig irriterende. Bygde veldig langt ut....(Tilsvarende den med rød dash) MEN nå er jo ikke jeg akkurat liten... ;)
Du er helt passe du Geir :) Men nå vurderer jeg sånn som Dalland (baffel ned fra dashen) eller noe dørgreier hvis jeg kan få til det uten å ødelegge dørtrekket. Men kom på at jeg har tenkt litt på dashbordet og hanskerommet som mulig plassering. Noen som vet hvor store elementer man kan få plass til der?
StarBugs Geir wrote: Tror du kunne fått sinnsykt bra lyd med flere mindre elementer plassert som på skissene. Veldig gunstig plassering mtp lyd/diskant, og er ikke mer i veien enn en bambushylle. Blir bra volum på kassen iforhold til størrelse på høyttalerne. Men med denne løsningen må du shoppe..... :-\ Jeg kommer til å bygge slik i neste boble, og i fastbacken.
Men måtte latt midten være åpen da. Til oppbevaring og plass til spilleren... Har jo bambusen, og det der så jo ikke værst ut!
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

He he, sitter og redigerer innlegget mitt mens du svarer. ;D Tenkte likt med plassering av spiller! :)
1974 1303S
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem

Post by Nordtveit »

slik som du skisserer der over bamussen Geir, er det bilde av i innlegget mitt litt lenger oppe..tråd fra vwnorge..
Post Reply