Søke til bt om endring av hjulstørrelse.

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
OldBug
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 491
Joined: Tue Nov 01, 2011 5:04 pm

Søke til bt om endring av hjulstørrelse.

Post by OldBug »

Skal søke til bt om å få godkjent større og bredere hjul på en 1303.

Vet det er noen her inne som har vært igjennom dette før, er det noen som kan låne meg/sende meg kopi av søknad så jeg kan se hvordan denne er utfyllt? Tenker på begrunnelse og ellers info som må taes med, samt oppsett generelt!?

På forhand takk! ;)
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Søke til bt om endring av hjulstørrelse.

Post by RZR Andy »

Sjekk hva Kalle har lagt ut her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,40889.0.html

Først og fremst, ha en god dialog med ditt tilsyn og SFOOR. Fortell hva du ønsker å oppnå og spill på lag. Selv lagde jeg en smørbrødliste:

- Bur
- Effekt/Motorstørrelse
- Bremser
- Stoler
- Seler
- Senk
- Felger

Og etter en stund fikk jeg svar på alle mine spørsmål. Feks:

- Bur OK, støtsoner må polstres, dørstrevere må fjernes da de hindrer evakuering og buret må være Bilsportgodkjent. Det siste er en liten nøtt for da er du inne på hvilke bur du har, rally eller drag osv osv. Biler med bur blir omregistrert til 2 seter.

- Effekt, bremsepapir må fremvises og det må gå frem av bremsepapiret at det er din bil.

- Bremser, Jeg mener at det som skiller Kercher fra de andre er at de faktisk skriver at bil med årsmodell 19xx til 19xx er godkjent med xxx effekt såfremt deler med nr xxx og xxx og xxx er montert i henhold til anvisningen. Det vises også til ditt chassinr i sertifikatet, med andre ord så er det personlig. Det står også nøye beskrevet hvor alle merkinger og stempler skal stå og dette sjekkes under kontrollen. NB, du får faktisk effekt registrert og ikke hva bremsene er godkjent for.

Her er en oversettelse av Kercher sertifikatet:

Delegodkjeningsnr: Nr. 370-016-01-FBKB / Fabrikant : Kerscher Tuning GmbH / Type: Bremseanlegg VW ”Boble”
Dele erklæring Nr. 370-016-01-FBKB

Forksriftsmessigheten for et kjøretøy ved foreskrift Inn-eller påbygg av deler i overenstemmelse med §19 avsender 3 Nr. 4 StVZO
For delen / endringsomfanget: Bremseanlegg
For type: Bemseanlegg VW ”Boble”
Fabrikant: Kerscher Tuning GmbH, Eggenfeldener Stra. 46a 84326 Falkenberg

0. Instruksjoner for kjøretøy eier:

Snareste gjennomføring og stadfestning av endringsgodkjening:
Gjennom de nevnte enringer opphører kjøretillatelsen, når ikke straks de foreskrevne endringsgodkjenning i overenstemmelse med StVZO §19 avsender 3 gjennomføres og stadfestes, eller fastlagte pålegg ikke overholdes. Etter gjennomføringen av den tekniske endringer skal kjøretøyet vises i henhold til dele-erklæringen øyeblikkelig hos en offenlig godkjent sakkyndig eller kontrollør ved Teknisk godkjenningsplass, eller en godkjenningsingeniør hos en offenlig godkjent overvåkningsorganisasjon for gjennomføring og stadfestning av de foreskrevne endringer demonstrere.

Overholdelse av instruksjoner for bruk og betingelser:

De under III og IV oppførte instruksjoner og betingelser skal derved overholdes.
Medbringelse av dokumenter
Etter den gjennomførte endringsgodkjenningen skal dokumentasjon med stadfestning av endringsgodkjenningen medbringes med vognpapirene og vedkommende person ved forespørsel fremvises; dette bortfaller etter korrigering av vognpapirene.
Korrigering av vognpapirene
Korrigeringen av vognpapirene (registreringsbevis og kjøretøydokumentasjon, driftstillatelse etter §18 avsender 5. StVZO eller tilleggsnotat) skal gjennom den vedkommende bevilgninsmyndighet
gjennom vogneier tilsvarende bestemmelse stadfestets forskriftsmessig endringer søkes om.
Videre bestemmelser er stadfestet forskriftsmessig enringer sluttes av.
I. Bruksområde
Kjøretøyfabrikant: Volkswagen årsmodell xxxx
Kjøretøytype / utførelse: 11,13,15
Handelsbetegnelse: Boble
ABE-Nr. 11:2180
13:8203
15:2004, /1/2/3/4/5
Videre nødvendige spesifikasjoner eller innskrenkninger for anvendelsesområde for kjøretøyet:
Kun for kjøretøy med 2-krets bremseanlegg
Kun for kjøretøy med skivebremser på forakselen

II. Beskrivelse av delene og enringsomfanget
1. Foraksel
De eksisterende skivebremsene blir skiftet ut med en innvendig luftet skivebrems.
Disse kan valgvis være hullborret, slisset eller hullborret og slisset.
Hjulinnfestingen skjer gjennom en 4-bolts innfestning eller en 5-bolt innfestning. Videre blir en annen bremsecaliper benyttet.
1.1 Bremseskive
Fabrikant: Kerscher
Utførelse: Innendig luftet bremseskive, valgvis hullborret, slisset eller hullborret og slisset.
Hjulinnfesting med 4-bolter eller 4 bolter.
Mål: Skivediameter 278mm;
Skivetykkelse (innvendig luftet) 19mm;
Midtsentrering: 57,1; 71,5; 72,5; eller 78,6mm, valgvis 5-bolt eller 4-bolt innfestning.
Finees i følgende boltsirkel/bolttall/midsentrerings kombinasjoner:
100/4/57,1
100/5/57,1
108/4/57,1
120/5/72,5
130/5/71,5
130/4/78,6
Materiale: G-ALSi (CU)
Innfestning: 4 hjulbolter M12x1,5 henholdsvis 5 hjulbolter M14x1,5 eller M12x1,5
Kjennetegn: `K´innstempling på annleggsflaten for hjulet
1.2 Bremsecaliper
Fabrikant: Continental Teves AG, Fankfurt/Main
Utførelse: 2-stempel fastcaliper, 42mm stempeldiameter med distansestykke 9,5mm
Innfestning: Bolter som seriemessig, sikret med Loctite, med 4mm skiver for å senterere
bremsecaliper mot bremseskiven
Kjennetegn: `K´innstempling på huset. ATE-støpemerket kan være ulikt. Kerscher er ansvarlig fir
at riktig bremsecaliper benyttes gjennom `K´innstempling
1.3 Bremsebelegg
:Som serie skivebremser
2. Bakaksel
Valgfritt kan de tre følgende bremseanlegg benyttet:
2.1 Seriemessig trommelbrems (4-bolt)
2.2 Kerscher bremsetromler (5-bolt)
Fabrikant: Kerscher
Utførelse: Bremsetrommelen er identisk med den seriemessige utenom boltantallet
henholdsvis boltsirkelen.
Mål: Boltsirkel som serie
Bremseflate 230x48mm
Finnes i følgende boltsirkel/bolttall/midsentrerings kombinasjoner:
100/4/57,1
100/5/57,1
108/4/57,1
120/5/72,5
130/5/71,5
130/4/78,6
Materiale: GG-25
Innfestning: 4 hjulbolter M12x1,5 henholdsvis 5 hjulbolter M14x1,5 eller M12x1,5
Kjennetegn: `K´innstempling på annleggsflaten for hjulet
2.3 Kerscher skivebrems
Fabrikant: Kerscher
Utførelse: Massiv bremseskive, valgvis hullboret, slisset, eller hullboret og slisset . I stedet for
den seriemessige bremsetrommelen blir et nav montert som innfesting for bremseskiven.
Innfestningen for hjulet tilsvarende forakselskivebremsen.
Mål: Skivediameter 262mm
Tykkelse: 9mm
Midtsentrering: 57,1; 71,5; 72,5; eller 78,6mm, valgvis 5-bolt eller 4-bolt innfestning
Finnes i følgende boltsirkel/bolttall/midsentrerings kombinasjoner:
100/4/57,1
100/5/57,1
108/4/57,1
120/5/72,5
130/5/71,5
130/4/78,6
Materiale: GG-40
Innfestning: 4 hjulbolter M12x1,5 henholdsvis 5 hjulbolter M14x1,5 eller M12x1,5
Kjennetegn: `K´innstempling
2.3.1 Nav
Fabrikant: Kerscher
Utførelse: Navplate med 21 henholdsvis 29,5mm distansering som innfesting for skivebrems
Materiale: G-ALSi 12 (CU)
Innfesting: 4 bolter M10x50mm
Kjennetegn: `Kerscher´ utfresning
2.3.2 Bremsecaliper
Fabrikant: Girling
Utførelse: Enstempel glidecaliper
Mål: Stempeldiameter 38mm
Innfesting: 2 bolter M10 (10.9), lengde 25mm
Kjennetegn: Girling og `K´innstempling
2.3.3. Bremsebelegg
Girling 2964, anleggsflate 70x40mm
3. Hovedbremsesylinder
Det er valgfritt om den seriemessige hovedbremsesylinder eller den følgende hovedbremsesylinder fra Kerscher benyttes
Fabrikant: Girling
Utførelse: Tandem hovedbremsesylinder
Mål: Stempeldiamtere 20,64/20,64 mm
Kjennetegn: `K´innstempling
III. Instruksjoner og betingelser
1. Instruksjoner og betingelser for benyttelse
Det seriemessige dekkblekket for skivebremsen må taes vekk.
På grunn av den endrede monteringsstillingen for den bakre bremsecaliperen må luftingen av bremseanlegget svare til beskrivelsen fra Kerscher i et instruksjonsnotat til kjøretøyeier.
Bremseslangene og rør må plasseres slik at de ved fjærbevegelser ingen understellsdeler berører.
2. Instruksjoner og betingelser for endringsgodkjenning
2.1. Alle ikke beskrevne deler av bremseanlegget tilsvarer seriemessig
2.2. Korrekt montering av bremseskiven, adapter, bremsecaliper, bremserør og slanger skal etterkontrolleres.
2.3 . For spesialhjul henholdsvis senking er særskilte erklæringer (ABE, deleerklæringer eller prøverapport) å fremlegge. Det er en godkjennig etter §21 begrenset nødvendig.
2.4. Sporviddeøkningen ved montering av skivebremsen på forakselen etter II er 8mm, henholdsvis på bakakselen etter II er 4mm, har ingen negativ innflytelse. Tilstrekklig hjulavskjerming av seriemessige dekk blir ivaretatt.
2.5. Håndbremskabelen skal festes ytterligere, for at under alle omstendigheter (tomt og fullastet kjøretøy) føringsrøret ikke tar borti støtdemperen. Ellers skal føringsrøret med et gummihylster beskyttes.
2.6. Det må foreligge et intruksjonsnotat fra Kerscher for lufting av bremseanlegget.
2.7. Bremseskiven på aksel 2 kan også i forbindelse med seriemessige skivebremser på aksel 1 benyttes (i overenkomst med fra VW frigitte motoreffekter)
3. Instruksjoner og betingelser for kjøretøyeier
3.1. Monteringsanvisning fra fabrikant/forslagsstiller vedlagte monteringsanvisning skal overholdes og ved godkjenningen fremlegges.
3.2. Etter suksessfull monteringsprøving gjennom vedkommende kjøretøyssakkyndige mottar De en attestasjon eller en innskrivning i registreringsbeviset.
4. Korrigering av registreringsbevis (eksempel)
En korrigering av registreingsbeviset er påkrevd. Forslag til innskrivning: eksempel
Nummer:33
Innskrivning: Montert Kerscher bremseanlegg:tandem hovedbremsesylinder, fabrikant Girling,
Kjennetegn K. Skivebremser foran innvendig luftet, hullborret og slisset. Diameter 278mm, tykkelse
19mm, 2-stempel bremsecaliper fabrikant Conti Teves og skivebremser bak hullborret og slisset,
bremsecaliper fabrikant Girling, kjennetegn til en hver tid K med hjulinnfesting boltantall 5 og
boltsirkel 130mm.
IV. Prøvegrunnlag og prøveresultat
De under II beskrevne endringer ble under tilsvarende prøvegrunnlag undersøkt:
Bremseanlegg §41 StVZO (retningslinjer for bremseprøving for motorkjøretøy og tilhengere)
Fri bevegelse av hjulene
Hjulskjerming §36a
Kjøreegenskaper.
Blir på forakselen de innvendig luftete skivebremser i overenstemmelse med II og på bakhjulene i stedet for de seriemessige hjulsylindrene 17,46 til de større 19,05 montert, so blir også EGretningslinjene
oppfyllt (beregning gjennom ATE 2.11 88)

Henvisning:
I denne kombinasjonen ble bremseanlegget etter retninglinjene for bremseprøving av motorkjøretøy og og tilhengere (VkBL. 1964) for det vedkommende kjøretøy med en motoreffekt til 100kW prøvd.
Blir på forakselen de innvendig luftete skivebremser i overenstemmeler med II og på bakhjulene skivebremser benyttet, så blir retningslinjenene for bremseprøving av motorkjøretøy og tilhengere
(VkBL. 1964) oppfyllt. For det vedkommende kjøretøy ble en motoreffekt til 118kW prøvd.

Mot de under II beskrevne ombygginger oppstår ingen tekniske betenkligheter.
For fremstilling av deleerklæringen ble prøveberetning 361-055-88 inklusive tilføyelser anvendt.
V. Vedlegg
Monteringsinstruksjon med beskrivelse av utluftning
Tegninger av de forskjellige bremseskiver

Kan også nevne at jeg fikk oversatt alle sertifikat av en offentlig godkjent oversetter og laget kopier som tilsynet fikk til sine arkiver. Alle sertifikat og papirer er nøye merket og sirlig plassert i en perm.

Håper dette er til hjelp.
User avatar
OldBug
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 491
Joined: Tue Nov 01, 2011 5:04 pm

Sv: Søke til bt om endring av hjulstørrelse.

Post by OldBug »

Tusen takk for svar andy! ;) Her står jo svar på flere av mine sprsmål :thup
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Søke til bt om endring av hjulstørrelse.

Post by RZR Andy »

Flott det, både Kalle og de fleste andre har vel erfaring med at godt papirarbeid er halve jobben og vel så det;)
Resten er kanskje godt verktøy..? ;D
Post Reply