Kjøpstips #1 Hvordan bli bobleeier?

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Kjøpstips #1 Hvordan bli bobleeier?

Post by RZR Andy »

(Tanken her er å komme med litt tips og ideer om det å skaffe seg en folkevogn - fyr på med kommentarer og rettelser etterhvert som dere oppdager feil og ting som ikke er kommet med!)

Er du ny i gamet når det gjelder folkevogn? Eller folkevognsbuss? Her er noen velmente tips som du kan ha i bakhodet - gjelder også oss som kanskje tenker litt for kort når vi handler bil...;) Innledningsvis er det greit å nevne at om du skal kjøpe bil så vil en NAF-test vil kunne gi deg de konkrete svarene du trenger...

1) Om ikke du har eid, har du kanskje likevel kjørt en luftkjølt VW en gang? Mange av dagens 30-40-50 år gamle entusiaster er oppvokst baki bobler, men for generasjonene etterpå er kanskje boblene noe rart og eksotisk? Hva har du lyst på? Folkevogn? Transporter? Karmann Ghia? Type 3 eller Type 4? Hvis du ikke har vært borti disse bilene før, kontakt klubben din eller en som har en tilsvarende bil og spør pent om å få en prøvetur. Kjenn på følelsen og tenk gjennom om dette er noe som trigger magefølelsen. Mange er nysgjerrige på hvordan folkevogner er å kjøre, hva det koster å ha en og hvordan de er å reparere. Selv bobleeiere blir nysgjerrige på andre typer luftkjølte, og vil kanskje også prøve å kjøre buss? Mange alternativer finnes - f.eks. er det morsomt å kjøre Karmann Ghia? Er kalesjene på en original Kabriolett tette og finè?
Kan godt komme med innspill om hvorfor nettopp Splittbuss er tingen å ha? Eller 1500 fra 1967? Eller hva gjør Fastback til drømmebilen? Kjør debatt!
Last edited by Anonymous on Sat Mar 14, 2009 8:44 pm, edited 1 time in total.
Solan
Styret
Styret

Sv: Kjøpstips #1 Hvordan bli bobleeier?

Post by Solan »

Jeg har ikke kjørt mye splittbuss, dvs folkevognbuss med delt frontrute, produsert før august 1967. Det begrenser seg vel til en etappe med Stivikken ('67en til Regenstadt-gutta) på vei til SCC 2008, og å ha ratta min egen inn i garasjen for egen maskin, da den var kjørbar for altfor mange år siden. De er morsomme å kjøre, men jeg kan gjerne innrømme at kjørekomforten ikke er det største argumentet for å skaffe seg en splittbuss. Grunnen til at jeg bruker mye tid, krefter og masse penger på å helrestaurere en sånn en er at jeg er forelska i formen og stilen til disse bilene  8)

Jeg skal forbedre min noe, bl.a. en moderat senking, og montering av skivebremser foran. Dette vil hjelpe litt på veiegenskapene, og en god del på sikkerheten. Men igjen: det koster pneger å gjøre disse tingene, og det begynner etterhvert å bli vanskelig å få tak i gode objekter av disse også, de begynner å ligge høyt i pris.

Når det gjelder baywindow, dvs VW-busser produsert fra august '67 til juli '79, så er det vesentlig bedre kjørekomfort på disse. Her er min erfaring stort sett knyttet til mye kjøring av vwacb-klubbussen. Disse kan anbefales på det sterkeste, og var vel egentlig forut for sin tid mht kjørekomfort da de kom på markedet i '67/'68. De ligger heller ikke fullt så høyt i pris, men de kryper oppover også disse, spesielt gjelder dette såkalte "early bay", fram til 71/72 årsmodell.

Så hvis du ikke er "nødt" til å ha splitt, så får du mye på kjøpet ved å satse på en bay-buss  :D
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Jeg tenkte det var på tide å blåse liv i de fantastiske kjøpstipsene til Andrè igjen :)

NÅ har jeg faktisk kjørt en god del splittbuss, da min egen Bløygen (se egen tråd her på forumet) faktisk har rundet 2.800 km på den siste halvannen måneden. Og jeg må bare si at det er en utrolig morsom bil å kjøre! I tillegg til alle smil, tommel opp, vinkinger, peking og forundrete og måpende folk jeg møter på min vei, så er min buss faktisk god å kjøre. Dette kan jo selvsagt ha en del med de tekniske forbedringene jeg har gjort (og flere kommer), men jeg nyter virkelig å kjøre denne bilen. I tilleg får man en avslappet kjørestil (som regel...), selv om det er litt mer krutt i hekken enn originalt. Etter min mening behøver man ikke satse på veldig trimmet motor, men hvis du ønsker å unngå å lage for mye kø, så er det kanskje ikke så dumt med en moderat trimming, 70 hk bør holde køen brukbart. Min "moderate" senking synes jeg faktisk både kler bilen godt, og det har sine absolutte fordeler mht kjøreegenskaper, mye mindre krenging og "veltefølelsen" er helt borte. Jeg fikk også prøvd bussen på Revebanen under SRVWK sitt treff, og den oppførte seg, med et par unntak, veldig bra. Men jeg ser at jeg trenger et stabilisatorstag bak.

Jeg ser jo nå at prisen på gode splittbusser, både objekter og ferdige biler, øker dramatisk, noe jeg forstår godt, da disse har en nesten unik sjarm, og faktisk er veldig praktiske. Jeg holder på med å innrede min til enklere campingbruk, og den vil få 5-8 sitteplasser. I sommer skal Magnus og jeg på langtur med bilen, målet er Wolfsburg og Autostadt. Og den vil bli brukt mye, både til framtidige ferier, og dags- og helgeturer osv.

Kort og godt: Buss kan anbefales!  :)
Last edited by Solan on Tue Jul 19, 2011 11:10 am, edited 1 time in total.

"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Jeg bumper denne tråden igjen, forhåpentligvis til glede for både nye lesere/medlemmer, og gamle.

Det er totalt 12 tråder med kjøpstips fra Andy, det er bare å søke på "Kjøpstips", så finner du de andre også :)

Nok en gang honnør til André for alle gode tråder i tips og triks!  :thup
Last edited by Solan on Tue Oct 30, 2012 10:43 am, edited 1 time in total.

Post Reply