Lufttrykk i dekk - universaltabell

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Lufttrykk i dekk - universaltabell

Post by Solan »

Er det noen som kjenner til en "universaltabell" for lufttrykk i dekk, basert på aksellast og dekkdimensjon? Jeg har søkt etter det på nettet, men ikke klart å finne noe brukandes.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Frode Oij
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 265
Joined: Wed Feb 08, 2012 7:01 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Lufttrykk i dekk - universaltabell

Post by Frode Oij »

Det nærmeste jeg kom, men er vel kanskje ikke denne du er på jakt etter ?

Lufttrykk: De ulike måleenhetene

http://www.dinside.no/356779/oversikt-d ... leenhetene
1973 VW 1300s Maya gull "Fiona" - SOLGT
1962 VW 1200  Rød (L456) "Christine" SOLGT
 
_______________________________________________________
Fordelen med små biler er at du kan få plass til mange flere i køen.
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Lufttrykk i dekk - universaltabell

Post by RZR Andy »

Solan wrote: Er det noen som kjenner til en "universaltabell" for lufttrykk i dekk, basert på aksellast og dekkdimensjon? Jeg har søkt etter det på nettet, men ikke klart å finne noe brukandes.
Finnes dette da, Svein? Er det ikke den enkelte bilfabrikants ingeniører som avgjør slike tall når bilene skal typegodkjennes?
http://dekkmann.no/no/dekkfakta/riktig_lufttrykk/
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Lufttrykk i dekk - universaltabell

Post by Solan »

Det var ikke omregning av måleenheter eller tips til å sjekke lufttrykket og hvorfor, jeg var ute etter, nei...

Men etter mine begreper så må jo riktig lufttrykk være en funksjon av normalkraft (dvs. aksellast) og dimensjon (spesielt bredde, men også høydeprofil) på dekket.

Temperaturen spiller også litt inn, men med mindre man har 20 plussgrader i garasjen og skal ut og kjøre i 30 minus, så spiller tempetraturen liten rolle, utover at man skal sjekke lufttrykket med kalde dekk (cold tire inflation pressure).

Så da ser det altså ut som om en slik tabell ikke finnes... Men kanskje noen kan si noe om hvordan lufttrykket bør være når dekkdimensjonen endrer seg fra "bilprodusentens anvisninger"? Det er litt forskjell på 5.60 x 15 diagonaldekk og til 175/55x15 radialdekk...
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Lufttrykk i dekk - universaltabell

Post by Henrik »

Solan wrote: Men etter mine begreper så må jo riktig lufttrykk være en funksjon av normalkraft (dvs. aksellast) og dimensjon (spesielt bredde, men også høydeprofil) på dekket.
Absolutt, men det er også andre faktorer som må være med, som ikke passer inn i noen universaltabell. Hjuloppheng og oppsett av kjøreegenskaper vil nok virke inn, lastevne på bilen (ligger selvsagt under normalkraft/aksellast, men må tas hensyn til). Dessuten, i mangel av et bedre ord, dynamisk normalkraft mellom dekk og underlag, altså hvordan kraften endres fortløpende under kjøring, ved sving og opp-/nedstigning og akselerasjon. Hvordan denne endres vil avhenge av vekt på bilen, bredde, lengde, høyde, vekt, og rett og slett hvor hardt man kjører. Sikkert flere faktorer jeg ikke kommer på...
Solan wrote: Det er litt forskjell på 5.60 x 15 diagonaldekk og til 175/55x15 radialdekk...
Ja, og det er nok også forskjeller mellom forskjellige typer og merker av radialdekk. På en noenlunde "normal" bil vil dette sikkert ikke bety noe særlig så lenge man bruker samme dimensjon, mens på virkelige hardcore-biler som er laget for å kjøre på kanten er det vanlig at produsenten anbefaler fabrikat, ikke bare trykk.
Solan wrote: Men kanskje noen kan si noe om hvordan lufttrykket bør være når dekkdimensjonen endrer seg fra "bilprodusentens anvisninger"?
Har ikke noe godt svar, men godt spørsmål. Vil tro det finnes noen antakelser, som at trykket skal være høyere i lavprofildekk enn i fullprofil osv, men tipper at det endelige svaret må være erfaringsbasert etter prøving og feiling, særlig om bilen er ombygget...
-69 Fastback
-60 T1
User avatar
Ivar
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 392
Joined: Tue Nov 10, 2009 10:05 pm

Sv: Lufttrykk i dekk - universaltabell

Post by Ivar »

Syntes det står ganske greit og detaljert beskrivelse her:
http://www.toyotires.ca/sites/default/f ... ntable.pdf

Antagelig er det større variasjon mellom dei forskjellige bensinstasjonane.....
Med mindre du stiller med eget, kalibrert måleredskap! ;D
..........vern gjennom bruk!      |o * o|
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Lufttrykk i dekk - universaltabell

Post by Solan »

Takk, Ivar!  :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Post Reply