Forstilling - BT

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Forstilling - BT

Post by Jan-Henrik »

Som noen sikkert har fått med seg, har jeg fått problemer med BT :police:. Great!!! :thup

Så derfor må jeg lære meg opp på forstilling.

Støtputene er skåret vekk på Puma forstilling. Og i TUV papirene og bekreftelsen fra Møller står det at for at Puma skal godkjennes kan den ikke tukles med. Det er jo forsåvidt forståelig.

Men på forstillingen på 66`en, som også er senket men ikke så mye, er det ikke støtputer å se. Og denne gikk rett gjennom godkjenning.

Så, er det noen forstillinger som ikke har støtputer orginalt? Eller er bare jobben godt kamuflert på 66`en?

Og hva er egentlig forkjellen på en orginal T1 forstilling og en fra Puma`en?
Kan man senke med orginal forstilling?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Forstilling - BT

Post by hans »

orginal forstilling er låst å midten av torsjonsrørene både oppe og nede. På puma er det sveist inne en duppeditt som gjør det mulig å vri torsjonsstavene inne i rørene

Image
linkpin puma

Image
balljoint puma
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: Forstilling - BT

Post by ts »

Er det ikke mulig å senke på en original forstilling ved å bore nye hull i bærearmene og fjærbladene ? Jeg er for all del ikke sikker, men tror det kan gå an.. Bare kanskje ikke så lurt.

Trodde det var sånne støtputer alltid. Men det ser jo ikke sånn ut på bildene til Hans, mulig det ikke er på balljoint ? Og 66'en har vel det. Prøv å skrap litt i forstillingen der støtputene skulle vært. Kanskje de er kappet, slipt helt vekk og "gjemt" med lakk og tektyl. Det ville no eg ha gjort...  ;)

Men husk! Dette har jeg ikke peiling på.. Alt er kun synsing...  ;D
Last edited by ts on Fri Sep 23, 2011 8:31 am, edited 1 time in total.
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Forstilling - BT

Post by RZR Sune »

ts wrote: Er det ikke mulig å senke på en original forstilling ved å bore nye hull i bærearmene og fjærbladene ? Jeg er for all del ikke sikker, men tror det kan gå an.. Bare kanskje ikke så lurt.

Trodde det var sånne støtputer alltid. Men det ser jo ikke sånn ut på bildene til Hans, mulig det ikke er på balljoint ? Og 66'en har vel det. Prøv å skrap litt i forstillingen der støtputene skulle vært. Kanskje de er kappet, slipt helt vekk og "gjemt" med lakk og tektyl. Det ville no eg ha gjort...  ;)

Men husk! Dette har jeg ikke peiling på.. Alt er kun synsing...  ;D
Det er ikke mulig å senke en original forstilling uten å sette inn senkesatsene du ser på bildet fra Hans ( midt på rørene ). Er en stein hakke galen kan en få en senket boble ved å kappe noen av fjærplatene.  Da vil den sige litt ned...Dette er ikke å anbefale.
Å borre hull i forstillingen uansett årsak er ikke å anbefale da det den er fyllt med fett og dette vil lekke ut. Hullene du ser på bildet skal fylles med fett nipler i M8 eller M10. Dette varierer.

Det er mulig å kjøpe Puma fra Jøran Larsen med alle detaljer på stell med tanke på å få det godkjent.

Lykke til !

S
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Forstilling - BT

Post by StarBugs Geir »

Man KAN senke ved å skjære ut og vri midt-delen (den som byttes ved ombygging til Puma), men da får man ingen justeringsmulighet. Man kan også slå ut, eller bore ut sperre"hakkene" og bore nytt hull. Da slipper man så store inngrep, men det er mye jobb......mest for å spare cash.

Fordel: Går lettere gjennom kontroll siden det er "usynlig" (ved moderat senking) "Gratis."
Bakdel: Ikke justerbart......
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Forstilling - BT

Post by Jan-Henrik »

Utifra bildene ser det ut som det er linkpin på 60`en.
Hva er forkjellene på disse to?
Og hvordan er det å evt. installere en balljoint puma på 60`en?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Forstilling - BT

Post by RZR Sune »

Frem til 65 er det Linkpin og Balljoint fra 65. Balljoint vil ikke passe på rammehodet desverre...
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Forstilling - BT

Post by Tistlo »

Kan du ikkje berre slipa vekk restane av dei gommibelg armane? da er haugavis med bobler som trillar rundt med puma innskrevet i papiret og ingen gommidempar.

kva var da eigentlig dei ikkje var fornøygde med?? at den var senka, eller at den ikkje hadde gommidempardings?  papir til puma får du av møller, utan so har eg og sånt papper
TLF: 97419035
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Forstilling - BT

Post by Jan-Henrik »

Først var det høyden, når det gikk forholdsvis greit, (Kom ikke opp på bukken, men når vi hjalp den opp, kom jeg over den røde klossen de har som kontrollhøyde 8)) var det ok.

Men når han så at de støtputene, som han kalte det, var skåret av ville han ha dokumentasjon på at det er greit.

Så det jeg satser på da er å slipe vekk restene, og satse på at de ikke ser forkjellen på pumaene!

Noen som tror det kan gå?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: Forstilling - BT

Post by ts »

Problemet oppstår vel egentlig med at du er kalt inn på grunn av at de var kappet vekk.. hadde man visst det man vet nå før du ble stoppet hadde gjerne restene etter de støtputene allerede vært borte vekk, BT ikke merket noe og dette spørsmålet hadde aldri dukket opp......

du kan jo forsøke å ta en telefon til møller og snakke litt med de. siden det ikke er sånne støtputer på "nyere" forstillinger (balljoint) er det ikke 100% sikkert at det er så avgjørende om de er på linkpin .. man vet aldri ..

hvor stor var foresten den røde klossen ??
Last edited by ts on Fri Sep 23, 2011 6:21 pm, edited 1 time in total.
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: Forstilling - BT

Post by ts »

konklusjon fra meg etter å ha tenkt meg om:
Jeg tror ikke jeg hadde tørd å prøve å lure de med "sminke", hvis jeg allerede var tatt på fersken!  :police:
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Forstilling - BT

Post by Jan-Henrik »

Måtte gå ut av bilen for å få den over, så regner med du kommer til å slite. Men jeg er vell litt tyngre enn deg også!
Egentlig ganske latterlig samtale emne, men som en god en sa:

Samma faen, bare det er lavt! 8)
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Forstilling - BT

Post by Dalland »

Skaff deg heller papirer på puma og ta bilder av biler med balljoint hvor disse stopperne ikke eksisterer.
Vær snill og hyggelig og fremlegg det du har med litt god argumentering fra din side så er du i mål.
Post Reply