Ser ut som problemene mine med motoren skyldes svidd stift. Den svis på sekunder etter jeg pusser den ren. Tenker å bestille ny stift, kondensator, fordelerlokk og rotor for å få ting i orden, sjekker også jordingen til chassiet og jordkabel til batteriet.
Er det noen andre ting jeg bør være obs på som kan forårsake brent stift? Tips mottas med takk!
I følge den stor VW-elektro-skråstrek-elektronikk-eksperten Bjørn som jeg har stor tro på så svir du stiften hvis du har tenning på/motor av/stiften lukket. Kan det ha skjedd her, eller er motoren i gang når dette inntreffer.
Slik det er nå er ledning til kondensatoren skjøtet på to steder, fordi den eneste mekonomenekspressen klarte å levere var for kort ledning på (og feil kontakt inn til stiften). Jeg bytter denne slik at jeg er sikker på at dette ikke fører til tull.
Hverken fordelerlokk eller rotor bærer noe preg av å være byttet på mange år, så jeg bytter alt her.
Der var den igjen ja. Pluggkablene er nye, stygge, blå som kostet 500 flis med rabatter Så om det er dem så er det noen som skal få i ræven! Ellers er det jo noen tips der som jeg kan prøve selvsagt. Bestilte kondensator og stift fra vwveterandeler og fordelerlokk og rotor fra Dallandekspressen i dag, så nå blir det snart den riktige typen smelling i motoren (satser jeg på)!
Har byttet stift og kondensator i dag, og fortsatt er den ikke glad i motbakker. Symptom: turtall synker så jeg må gire ned. Mens jeg girer dauer motoren av. Starter opp igjen, og da går det greit å bakkestarte i første. Tenker å justere ventiler og å blåse gjennom forgasserne for sikkerehets skyld. Bytter også fordelerlokk og rotor i løpet av helgen når jeg får tak i...
De jallastiftene jeg har fått tak i er i byn har krevd justering omtrent for hver tankfylling..
Kan anbefale nye Bosch tenningsdeler fra cip1.com
Jeg byttet til Bosch plugger, pluggkabler, Pertronix stifteløs fordeler med bosch rotor og Pertronix coil ifjor.. Har aldri hatt en fnugg av tenningsproblemer siden
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein