VWACB har, via Veteran VW klubben, fått denne henvendelsen i hende. Om det er noen med en "grålig" splitt, oval, event. en pre.67, som kan tenke seg å hjelpe dette prosjektet en ukestid; ta kontakt med Nicholas på mail...
Eg heiter Nicholas og bur i Bergen. Eg jobber til vanleg i Festspillene i Bergen der eg har ansvar for det kunstnariske programmet. Ved siden av arbeider eg også med ei rekke eigne prosjekt innanføre kunst og musikk. Blant desse prosjekta er eit som skal finne stad i haust - nærare bestemt heilt i slutten av september.
Det er ein installasjon til minne om ein svært sentral arkitekt som budde her i Bergen. Og til dette treng me ei boble. Helst ei grå/sølvgrå boble frå krigsåra. Det var ei slik ei arkitekten - som heitte Leif Grung - køyrde rundt i. Om det ikkje finns slike kan det også vere ei grå ei frå etterkrigstida... Me håper at me kan få høve til å låne ein slik doning i ei veke - til eit prosjekt som me håper vil få stor merksemd.
Bobla vil bli behandla svært godt. Kunne de ha hjulpe oss med å finne fram til ei sånn? Evt om de veit om nokon me kan snakke med lokalt her i Bergensregionen om dette - som sit på ei slik. Siden dette er eit idealistisk prosjekt er det lite me kan betale for å låne ei slik - men me kan garantere for sikkerheit der bilen blir utstilt og samt kreditere foreningen og eigar behørig.
Håper på positivt svar.
Alt vel
Nicholas H. Møllerhaug
Last edited by Moshe on Wed Jul 20, 2011 4:26 pm, edited 1 time in total.
Soga om Leif Grung er både spanande og tragisk. Han var skulda for å samarbeide med Nazistane under krigen, og tok livet sitt i 1945 etter at BAF (Bergen Arkitektforening) ville eksludere han. Veit ikkje kva samarbeidet gjekk ut på, men det var jo mange nordmenn som jobba for/med tyskarane under krigen.
Dersom det er riktig at han i krigsåra køyrde rundt i boble, er det svært interessant fordi det i såfall må har vore ein tyskregistrert bil (KDF). Eller? Meir info (bilelte?) om bilen han skal ha køyrd hadde vore fantastisk!
"En håndfull sivil-utgaver av Bobla ble produsert, stort sett for høyerestående nazister, i årene 1940-1945" Wikipedia
Jeg tviler også sterkt på at det var ei boble han kjørte rundt i. Men mitt forslag er at de tar kontakt med HMV på Voss, der har de en tidlig splitt (mener det er en 49-modell? type "antideluxe", altså med minimalt med pyntelister og annet stæsj), som de kanskje vil låne ut.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Nicholas H. Møllerhaug har fått tilsendt link til denne tråden, så jeg regner med at han tar til seg den infoen dere kommer opp med her...
Har dere mer å komme med rundt temaet, so feel free...
Både håper og ikke håper at det dukker opp en kdf fra de dype kjellerne under kalmarhuset nå...... Utrolig spennede historie dette.. har blitt sittende her en stund og lest historie om først boble, så Leif Grung for så arkitektur i mellomkrigstiden
Mulig det huset jeg skal bygge skulle vært litt anerledes...........
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
ts wrote:
Både håper og ikke håper at det dukker opp en kdf fra de dype kjellerne under kalmarhuset nå...... Utrolig spennede historie dette.. har blitt sittende her en stund og lest historie om først boble, så Leif Grung for så arkitektur i mellomkrigstiden
Mulig det huset jeg skal bygge skulle vært litt anerledes...........
Kjør en Grung-inspirert villa, Thomas! DET hadde vært kult! Så kan du gjerne "bake inn" en KdF-look-alike i kjelleren.
Jeg ble visst sittende og lese litt om Grung jeg også... Det var visstnok bare misunnelse (på hans suksess) som satte han i vanry hos bergenske arkitektkolleger, og som skapte ryktene om samarbeid med nazistene. Fyren begikk jo selvmord. Trist.
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Fasty wrote:
leif grung kjørte rundt i en svart Opel, så en opel p4 er vel rett kjøretøy der.
Imponerende hvilken kunnskap som finnes blant oss...
Jeg må innrømme at jeg ikke visste at han døde i 1945, trodde det var noen år etter... Så en kan vel si at om Leif Grung hadde kjørt boble under krigen, så hadde det vel vært mer sannsynlig at det var noe i påstandene om at han samarbeidet med tyskerne ettersom de sivile boblene/kdf'ene kun var tildelt partitopper og særlig betrodde. Desto bedre om det var en Opel P4 han kjørte.
Klipper fra Wikipedia, den triste slutten på historien om Leif Grung... Etter krigen ble han beskyldt for å ha samarbeidet med den tyske okkupasjonsmakten og ekskludert fra Bergens arkitektforening. Dette gikk slik innpå ham at han tok sitt eget liv. Få dager etter at han var gått bort, kom de første tysklandsfangene hjem til Norge, de første av dem vitner på at han hele tiden i all hemmelighet hadde vært mellommann for englandsfarten og hadde sabotert tyske byggeplaner.
Fasty wrote:
leif grung kjørte rundt i en svart Opel, så en opel p4 er vel rett kjøretøy der.
Da er jo saken biff, ta kontakt med P4. Blir sikkert god radio, dette!
Her har vi fyren (med sin Amerika-hatt) og bilen:
[attachment=1]
Attachments
Grung_s.jpg (8.28 KiB) Viewed 1262 times
Last edited by Solan on Wed Jul 20, 2011 2:55 pm, edited 1 time in total.
Med det er denne saken nå over for vår del, skal takke fra Nicholas for informasjonen og engasjementet som så kjapt har kommet frem her på forumet!
Kan legge til at infoen om en folkevogn har han fått fra en nær slektning av Leif Grung. Vedkommende var bare et barn på den tiden, så dette kan nok ha spilt inn når det gjelder nøyaktigheten på akkurat denne infoen...
Opel-mann Fasty har sikkert en P4 stående et eller annet sted...