Mangellapp = Service

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Mangellapp = Service

Post by Jan-Henrik »

Hei!

Jeg fikk desverre ikke EU-Godkjent boblen. Så trenger noen deler. Tenkte jeg skulle høre her før jeg kontakter evt. Unneberg.
Tenkte jeg skulle prøve Norsk forhandler for en gang skyld. :angel:

1. Bærekule VENSTRE-FORUT-YTRE-NEDRE. (Er ihvertall slik de har skrevet det, er den nederste bærekulen foran venstre)
Boblen er en `66 med "hjemmelaget" puma. (ifølge en rask titt av ekspertene). Men dette er en 1feil og kan utsettes til vinteren.
Mener det er en ball-joint.

2. MEST AKKUTT. Hjulager høyre-akter. Evt. en pipe til å stramme senterbolten samt "pinsett" til kapsler. Hjulet er "løst" i horisontal retning, men ikke i vertikal retning. Hjulet lager godt hørbar skrapelyd.

3. MEST AKKUT. Ingen bremseeffekt høyre-akter. Hva trenger jeg her? Fått tips som ny sylinder, trommelbrems. Lekker ikke bremsevæske.

4. Batterifeste. Hvordan er batteriet festet orginalt? På min ser det ut som en defekt orginal innretning som er fikset i fjøset.

5. Noen som har tips om et habilt verksted? Blir Møller om ikke, men det er jo som sagt ikke gitt vekk, selv ikke med klubbrabatt 8)

Til slutt. Noen som har mulgihet til å hjelpe meg med hjullageret før Bore. Om ikke dette er lett og jeg fikser det selv med normalt verktøy? Hørt noe om at ball-jointen må presses inn med presse? Hjulet kan vell falle av med dette problemet?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Mangellapp = Service

Post by Tistlo »

1.berekula må du pressa av og på ja, litt jobb med det, og gjerne ein fordel å byta alle saman når du er igang(går sikkert ikkje lenge før dei neste er finito)
2. hjulager bak må bytast, da er forsovidt fort gjort om du har rett verktøy. hjelper nok fint lite å stramma mutteren noko meir. viktig å jekka bilen høgt opp på den sida lageret skal bytast pga att da renn olja rett ut frå girkassa når du tar av lageret, så prøv å få akselrøyret i vater eller litt lenger opp.
3. prøvd å legga ut bånda på trommelen der? du finner uansett ut korleis det ser ut inni når du skal byta lager der.
4. batteriet er vel festa med ei stropp over batteriet som heng i golvet. trur eg. mulig att den nye patenten var begynt i 66 der du kun skrur batteriet fast nede med ei klemma og ein mutter som du snører ned med.(men meinar da kom i 68 då)
TLF: 97419035
Post Reply