Vårtrøbbel på tomgang !! Hilfe

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
mats_rose
Nybegynner
Nybegynner

Vårtrøbbel på tomgang !! Hilfe

Post by mats_rose »

Hello alle guruer

Etter fine uker i Bergen hentet jeg Alfred ut av vinterdvale for å kjøre litt ekte bil igjen. Kom ikke så langt ut av Breisteinskrysset før jeg merker at maskinen "dauer" på tomgang. Merkes også ved at den går noe uvent med en liten rykking når jeg ligger i 40-80. Går på alle sylindre, men stanser umiddelbart når jeg slipper gassen.
Skjedde plutselig og uten noen forvarsel på vei ut til lagring i fjor høst. Noen som har noen gode tips om hvor å begynne feilsøkingen?
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Vårtrøbbel på tomgang !! Hilfe

Post by Tistlo »

Begynn med ein motorservice:) standard prosedyre når bilar skal fram om våren.

byt olja,rens luftfilter. sjekk og juster ventilane. sjekk stiften og juster etter behov, juster inn tenninga statisk, ta gjerne ut pluggane og børst soten av dei, juster choken på gassaren(eller har du kanskje 2 gassarar om du har t4 motor i bayen din??) uansett fådei justert og so setter du gassarane på grunninstilling. so startar du opp og kjøyrer bilen so varm att choken er heilt open. Juster forgassaren/gassarane til tomgangen vert bra, etter boka og etterpå so sjekker du tenninga med strobelampe. mulig gassaren/ane må finjusterast heilt til slutt. Får du gjort dette so går den nok bra igjen:)  om du har opsett med to gassarar so er det lurt å få dei synkronisert

Men det kan henda det er litt drit i gassaren/ane dine ettersom dette kom plutseleg.
TLF: 97419035
Moshe
Global moderator
Global moderator

Post by Moshe »

Kan kanskje være gammel bensin, eller stiftåpningen....? De tingene er i hvert fall lett å sjekke... :)
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Begynn med fersk Super 98 bensin;)
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer

Post by RZR-Jånni »

Siden det kom plutselig, så er det best å sjekke alle "faste" deler, ikke justere på gassere før alt annet er prøvd. Kanskje det er noe så enkelt som en løs slange på innsug f.eks.
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Da kan jo og tenkast att da har komt drit i gassaren(eller var da to?) Dersom dei ikkje har fått ein overgang på x-antal år so e da jo ikkje umulig att da har samla seg litt drit i dei
TLF: 97419035
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer

Post by RZR-Jånni »

Det er en mulighet og ja. :) Det er 7 år siden sist om ikke Mats har gjort noe. MEN, så lenge den har gått fint og det skjedde plutselig, så er det beste å sjekke alt annet, før man begynner å tukle med innstillingene på disse gasserne. De ble rengjort og perfekt justert ved hjelp av en av de gamle Møllermekanikerne da jeg jobbet der. Og fint har den gått siden. Sagt det før til Mats, og jeg sier det igjen, de gasserne er gull verdt. Hehe.. Motoren skulle egentlig vært i pickuppen min den, men slik ble det aldri..  ::)
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
mats_rose
Nybegynner
Nybegynner

Post by mats_rose »

Takker for tips

Holder meg unna gasserne enn så lenge. Stoler på at Jon og mekanikker gutta på Møller har gjort en vedvarende jobb. I tillegg har de gått uten antydning til feilslag de siste alle årene :) Er derfor i gang med å skifte stifter, plugger, still inn tenning og annet snacks. Så kommer problem number two. Skal stille inn tenning (statisk) men sliter på et gammelt godt svinghjul å finne topp punkt på sylinder 1. Noen hete stalltips på hvor jeg finner det eller om jeg eventuelt må begynne med å lage meg et nytt merke? Hvis så skulle være tar jeg gjerne imot tips på hvordan jeg på best måte finner TDC...

Ser også ut som sylinder 3 er "lekk." Ganske grei oppbygning av drit på pluggen. På tide med full overhaling kan det se ut som. Men satser på å kunne tusle rundt i gatene noen uker til før motorskifte
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Hei Mats

Fint at dere fikk fyra bilen ved tauing den kvelden, håper du har fått ordna opp i batterikoblingene dine også... :)

Du finner området i nærheten av TDC på syl. 1 ved å ta av fordelerlokket og se når rotoren peker mot der pluggen til syl. 1 er i lokket. Jeg vil anta at det er et slags tenningsmerke på reimhjulet i det området. Det kan jo hende at det kun er tenningsmerket du finner (og dette ligger ofte på 7,5 grader fortenning), men da ligger TDC ca 1-1,5 cm til venstre for det merket du finner. Finner du to (eller flere) merker med 1,5 cm mellomrom, så er TDC det merket til venstre.

Mvh
Svein
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Post Reply