Blyerstatter

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem

Blyerstatter

Post by Jan-Henrik »

Hadde en diskusjon med Chiefen idag anngående blyerstatter. Etter å ha lest det vi fant på nettet, kom vi fram til den konklusjon at mest sansynlig var dette en gimmick etter at Octain 98 Super ble faset ut og bensinstasjon kjedene ville tjene ekstra kroner. Ifølge Wiki, som slett ikke er en pålitelig kilde, ble bly tilsatt bensine, back in the days, for å øke octain verdien. Ifølge wiki, er bensinen, idag,  så "ren", dvs f.eks blyfri 95 betyr at bensinen inneholder 95 % Octain. ( La oss ligge kjemien rolig for et sekund)

Kort oppsumert; At blyerstatteren "MÅ" benyttes er en gimmick for å tjene mer penger, og at den skal "smøre" ventilene er en løgn.

( Tar høyde for at vi, kremt, ikke kom til enighet om boblens motor er 4-takt eller 2-takt. Ved 4-takt kan jo det hende at blyerstatteren skal smøre ventilene)

Er det noen som er enig eller ikke bruker blyerstatter?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Race-buggy
Juniormedlem
Juniormedlem

Sv: Blyerstatter

Post by Race-buggy »

http://www.tripak.se/tripak_bredband.wmv

www.tripak.se

"Microsveising" kan oppstå ved tung belastning... kjører du fullpakket på tur med boble/buss og har motor som er eldre enn 70 mod er det lurt å ha en skvett tilsettning i bensinen vis enn er hard på gassen i bakkene.
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

Post by Bjørn Hjellestad »

Bobleboxeren er 4 takt og har en eksos og en innsugsventil pr sylinder

Blyerstatning brukes for å skåne ventilene-> eksos ventilene i følge wikipedia.com:
Many vehicles produced before TEL's phase-out required modification to run successfully on unleaded gasoline. These modifications fell into two categories: those required for physical compatibility with unleaded fuel, and those performed to compensate for the relatively low octane of early unleaded fuels. Physical compatibility is addressed by the installation of hardened exhaust valves and seats. Compatibility with reduced octane was addressed by reducing compression, generally by installing thicker cylinder head gaskets and/or rebuilding the engine with compression-reducing pistons. However, the appearance on the market of high-octane unleaded gasolines has reduced or eliminated the need to alter engines' compression ratios. http://en.wikipedia.org/wiki/Leaded_gas ... ock_agents

Har ikke fått noe vitenskapelig avkrefting på at en ikke behøver å bruke blyerstatning på boble uten modifiserte topper/ventiler, så jeg heller på foreskrevet dose hver gang jeg fyller bensin. Noen sier at det legger seg et belegg på ventilen så de fyller bare hver 2. eller 3. gang med blyerstatning, har ikke tenkt å legge meg opp i den diskusjonen :)
Race-buggy
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by Race-buggy »

har testet litt forskjellig opp igjennom årene.

men den værste jeg har testet er denne til carlube. den legger fra seg utrolig mye på

ventilene så den annbefaler jeg ikke å bruke.

den jeg linket til lengre oppe i tråden er den beste jeg har testet til nå,og legger ikke noe fra seg på ventilene,og fungerer også som oktan booster ved dobbel dose.

legger ved et bilde av denn enn ikke BØR kjøpe
Attachments
carlube.jpg
carlube.jpg (17.69 KiB) Viewed 1282 times
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by Jan-Henrik »

Bjørn Hjellestad wrote: Bobleboxeren er 4 takt og har en eksos og en innsugsventil pr sylinder

Blyerstatning brukes for å skåne ventilene-> eksos ventilene i følge wikipedia.com:
Many vehicles produced before TEL's phase-out required modification to run successfully on unleaded gasoline. These modifications fell into two categories: those required for physical compatibility with unleaded fuel, and those performed to compensate for the relatively low octane of early unleaded fuels. Physical compatibility is addressed by the installation of hardened exhaust valves and seats. Compatibility with reduced octane was addressed by reducing compression, generally by installing thicker cylinder head gaskets and/or rebuilding the engine with compression-reducing pistons. However, the appearance on the market of high-octane unleaded gasolines has reduced or eliminated the need to alter engines' compression ratios. http://en.wikipedia.org/wiki/Leaded_gas ... ock_agents

Har ikke fått noe vitenskapelig avkrefting på at en ikke behøver å bruke blyerstatning på boble uten modifiserte topper/ventiler, så jeg heller på foreskrevet dose hver gang jeg fyller bensin. Noen sier at det legger seg et belegg på ventilen så de fyller bare hver 2. eller 3. gang med blyerstatning, har ikke tenkt å legge meg opp i den diskusjonen :)
Jo, legg deg opp :D Her må vi ha fakta på bordet!!
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by Jan-Henrik »

Race-buggy wrote:

men den værste jeg har testet er denne til carlube. den legger fra seg utrolig mye på

den jeg linket til lengre oppe i tråden er den beste jeg har testet til nå,og legger ikke noe fra seg på ventilene,og fungerer også som oktan booster ved dobbel dose.

Jeg bruker STATOIL sin. Opplever bilen som sprek, men fra andre-gir til tredje-gir ved litt hissig gasspådrag, er det litt "turbo-lag" ett sekund eller to. (Men det kan jo ha sine helt andre grunner.)

Ok. Den funker som octain-booster ja, jeg har faktisk vært på leting etter dette, òg har kommet over det fra et nettsted fra Storbritania. Men DHL var ikke så begeistret for det :P Uansett, jeg oppdaget at kanskje blyerstatter kunne ha samme effekten, ved en gitt dose, da vi leste oss opp på octain nummer på Wiki. Samme stoff som brukes som katalysator.
Race-buggy
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by Race-buggy »

Jan-Henrik wrote:
Race-buggy wrote:

Jeg bruker STATOIL sin. Opplever bilen som sprek, men fra andre-gir til tredje-gir ved litt hissig gasspådrag, er det litt "turbo-lag" ett sekund eller to. (Men det kan jo ha sine helt andre grunner.)

Ok. Den funker som octain-booster ja, jeg har faktisk vært på leting etter dette, òg har kommet over det fra et nettsted fra Storbritania. Men DHL var ikke så begeistret for det :P Uansett, jeg oppdaget at kanskje blyerstatter kunne ha samme effekten, ved en gitt dose, da vi leste oss opp på octain nummer på Wiki. Samme stoff som brukes som katalysator.
kjenner ikke til statoil sin. men jeg kjøper tripak sin hos jula.no 
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

Post by Bjørn Hjellestad »

Jan-Henrik wrote:
Bjørn Hjellestad wrote: Bobleboxeren er 4 takt og har en eksos og en innsugsventil pr sylinder

Jo, legg deg opp :D Her må vi ha fakta på bordet!!
Juhuu, legger meg ikke opp i diskusjonen pga manlgende fakta :thup
Prøv å steike egg gang på gang i en tradisjonell steikepanne uten teflonbelegg uten å tilsette mer smørning etter første runde, det er ca det jeg tenker om dette belegget som skal ligge der km etter km på 2. eller 3. tanking uten å tilsette blyerstatter :thup
Dette er bare synsing, må ikke forveksles med fakta :)
Dalland
Styret
Styret

Post by Dalland »

Det er veldig kjekt å se hvor entusiastisk du er Jan Henrik, men uten å prøve å virke frekk så virker det som du er litt ny i gamet?

Jeg tror du hadde hatt det veldig kjekt av å komme en tur innom krankenhaus på hop en tirsdag kveld så kan eg og de andre prøve å forklare deg mest mulig av det du lurer på over en kopp kaffe. ;)
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by Jan-Henrik »

Det stemmer det :thup

Og jeg liker å stille spørsmål, med en gang jeg lurer på noe...heh ;D
Og jeg har mye døtid sammen med chiefen på jobben, da går det som regel i alt som har med motor og gjøre.
Jeg er veldig motor interessert og kan bli facinert av alt fra en gressklipper til et jagerfly!! Men blir det for teknisk, faller jeg fra.
Hadde vært veldig hyggelig det, er dere der hver tirsdag?
Dalland
Styret
Styret

Post by Dalland »

som regel. ;)
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Det blir jo sagt at motorer fra etter 67-68 ikke trenger blyerstatning. Men jeg bruker det av og til likevel...for sikkerhets skyld.

Her er litt lesestoff:

http://millersoils.net/1_downloads/literature/general/Lead_Substitutes.pdf
Last edited by Anonymous on Fri Apr 08, 2011 10:40 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by Jan-Henrik »

Dalland wrote: som regel. ;)
Ok, jobber på sjøen, så er mye vekke. Men en kveld i en friperiode hadde vært knall!
Post Reply