Lexan ruter til 1302 Øk
Moderator: Global moderator
Lexan ruter til 1302 Øk
Lexan ruter 6 stk til 1302 Øk
tlf 93054738
tlf 93054738
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Lexan ruter til 1302 Øk
Polycarbonat, eller pleksiglass i gamle dager.......
@Cobra: Enkle å skjære ut selv, om du har originale som mal. Heller ikke svindyrt å få andre til å ta jobben, men selve platene koster jo litt.....
@Cobra: Enkle å skjære ut selv, om du har originale som mal. Heller ikke svindyrt å få andre til å ta jobben, men selve platene koster jo litt.....
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Lexan ruter til 1302 Øk
T1 Tommy fikk laget Lexan rute til Splitten sin - de skar den ut til purrfect passform og tror ikke prisen var ille .
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Sv: Lexan ruter til 1302 Øk
Lexan er vesentlig sterkere enn plexi. Astrup selger platene i mange tykkelser. Som Geir sier er det ikke vanskelig å sage disse ut med en stikksag. Husk å benytte et fint blad.
Kantene kan flammepoleres etterpå for å få dem glatte etter sagingen.
Suuuuuune
Kantene kan flammepoleres etterpå for å få dem glatte etter sagingen.
Suuuuuune
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Lexan ruter til 1302 Øk
Jeg mente ikke lexan er det samme som pleksi
, men det er i samme "gate". Dvs lette materialer som erstatter glass. Det blir dyrere jo sterkere og mer ripesikkert man vil ha det.
Vekten er minimal sammenlignet med glass. Uvanlig (tror jeg) å bruke i frontvindu, men er usikker på om det er pga riper/slitasje eller pga "oppførsel" ved crash. Frontvinduer er jo laminert for å ikke splintre i småbiter.

Vekten er minimal sammenlignet med glass. Uvanlig (tror jeg) å bruke i frontvindu, men er usikker på om det er pga riper/slitasje eller pga "oppførsel" ved crash. Frontvinduer er jo laminert for å ikke splintre i småbiter.
Last edited by Anonymous on Tue Jan 11, 2011 8:37 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Lexan ruter til 1302 Øk
I tillegg er frontruta lett buet, og bakruta ganske mye buet på 1302, og det er ikke like enkelt å få laget til. Splittboblene (og busseneGeirS wrote: Jeg mente ikke lexan er det samme som pleksi, men det er i samme "gate". Dvs lette materialer som erstatter glass. Det blir dyrere jo sterkere og mer ripesikkert man vil ha det.
Vekten er minimal sammenlignet med glass. Uvanlig (tror jeg) å bruke i frontvindu, men er usikker på om det er pga riper/slitasje eller pga "oppførsel" ved crash. Frontvinduer er jo laminert for å ikke splintre i småbiter.

'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Lexan ruter til 1302 Øk
Fant et firma som hadde ferdige ruter i Lexan 450usd+260usd i frakt= 4131.14 NOK for den skrudde typen og 324.99 + 260 frakt usd=3493,09NOK http://www.vwparts.net/JM10-900-FLUSH.html Men det kan jo være noen som har et sett liggende på hyllen;-)
Liten film av styrken til Lexan vs plexi glass
Liten film av styrken til Lexan vs plexi glass
Sv: Lexan ruter til 1302 Øk
Det er kun to fordeler med lexan - vekt og sikkerhet ved uhell.
Den store svakheten er riper. Lexan riper bare du ser hardt på dem og dette må du ha i bakhodet hele tiden. Selv forsiktig vask med en svamp lager riper og disse ripene lager sjenerende reflekser. Når det gjelder tykkelse så vil jeg anbefale deg en tykkelse som
er temmelig nær de originale rutene for at dem skal sitte godt i gummipakningene (dette er hvis du ikke skal flush montere dem såklart) De buede rutene er vanskelig å skjære til og du må regne med litt filing for å få dem til å passe. Når det gjelder frontruten så er det ulovlig å benytte lexan på en gatebil og helt ubrukelig sammen med vindusviskere.
Mvh
BB
Den store svakheten er riper. Lexan riper bare du ser hardt på dem og dette må du ha i bakhodet hele tiden. Selv forsiktig vask med en svamp lager riper og disse ripene lager sjenerende reflekser. Når det gjelder tykkelse så vil jeg anbefale deg en tykkelse som
er temmelig nær de originale rutene for at dem skal sitte godt i gummipakningene (dette er hvis du ikke skal flush montere dem såklart) De buede rutene er vanskelig å skjære til og du må regne med litt filing for å få dem til å passe. Når det gjelder frontruten så er det ulovlig å benytte lexan på en gatebil og helt ubrukelig sammen med vindusviskere.
Mvh
BB
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Lexan ruter til 1302 Øk
@Cobra: Tipper du får laget lexan/polycarbonat vinduer til sidene for rundt 2-3 000 i Bergen. Inkluderte prisen fra USA også bakvindu? (Man klarer fint å presse til buen på bakvinduet, iallefall på de skrudde. Ellers kan man få permanent bue ved å "bake" det rundt et origialvindu)
Fra statene kommer vel MVA i tillegg også
.
Du kan jo høre med dette firmaet:
http://www.glassbjerget.no/plexiglass_plexi.html
Grei forklaring av forskjellen på lexan(polycarbonat) og plexi(akryl) også
.
Utsnitt:"Polycarbonat kan også leveres i en mer ripemotstandig kvalitet, den heter da Marguard og har en tøffere overflate en det vanlig Polycarbonat har."
Fra statene kommer vel MVA i tillegg også

Du kan jo høre med dette firmaet:
http://www.glassbjerget.no/plexiglass_plexi.html
Grei forklaring av forskjellen på lexan(polycarbonat) og plexi(akryl) også

Utsnitt:"Polycarbonat kan også leveres i en mer ripemotstandig kvalitet, den heter da Marguard og har en tøffere overflate en det vanlig Polycarbonat har."
Last edited by Anonymous on Wed Jan 12, 2011 11:39 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Lexan ruter til 1302 Øk
De fra usa var ink alle rutene. Men er litt skeptisk til frontruten. Men det hadde jo vært fint til race/germanlook stilen på bilen min:-) Med lexan med skruer.
GeirS wrote: @Cobra: Tipper du får laget lexan/polycarbonat vinduer til sidene for rundt 2-3 000 i Bergen. Inkluderte prisen fra USA også bakvindu? (Man klarer fint å presse til buen på bakvinduet, iallefall på de skrudde. Ellers kan man få permanent bue ved å "bake" det rundt et origialvindu)
Fra statene kommer vel MVA i tillegg også.
Du kan jo høre med dette firmaet:
http://www.glassbjerget.no/plexiglass_plexi.html
Grei forklaring av forskjellen på lexan(polycarbonat) og plexi(akryl) også.
Utsnitt:"Polycarbonat kan også leveres i en mer ripemotstandig kvalitet, den heter da Marguard og har en tøffere overflate en det vanlig Polycarbonat har."