Sikkerhetsbelter i gamle biler

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Post by Jan-Henrik »

Tørker litt støv av denne tråden, syntes den får litt for lite oppmerksomhet. Kanskje vi skulle laget en egen hovedtråd? "Sikkerhet"??

Jeg har slike 2-punkt seler fra skulder til "midtkonsollen" Hvordan funker dette i en evt. kollisjon?
Vanskelig å kombinere funkjson og design, spesielt når det gjelder sikkerhet, men en ide jeg liker er å prøve å skjule det "daglige" sikkerhetsutsyret. Da kan man ha f.eks magebelter montert på klipps, slik at man på treff og slikt kan ha ett mer custom preg. Er ikke rattstammen kontruert med svikt, slik at i en kollisjon skal den kollapese? Mener å legge merke til svikt-sjikt oppover hele stammen på min `66.

Disse videoene er jo en vekker:

1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
amubus
Supermedlem
Supermedlem

Post by amubus »

Viktid med sikkerhet i bil. Magebelter ødelegger innvendige organer ved kollisjon, så om man kan så bør man velge trepunkts seler. Når det gjelder videoen av dokaen, så er det IKKE en kollisjonstest av bilen, men det er et test senter som demonstrerer utstyret sitt. Dokaen er lastet med x antall kg stålplater og farten er mye høyere enn vanlige tester, så resultatet er ikke sammenlingbart med vanlid kollisjonstest.....
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by Jan-Henrik »

Magebelter kjører jeg ikke med, men de ser jo klart best ut! Så har montert noen som jeg klipser på for show! Festlig!

Klar over det med Dokaen, men synes ikke det er rare forkjellen med boblen og transporteren. Kan jo være boblen også er lastet!?

Meen, når jeg bare har "skråen" i tre-punkts usteende selesystem, hva er negativt med det? Hva tilfører magedelen i tillegg, rent teknisk?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
heljo
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by heljo »

magedelen hindrar vel at du sklir ut av setet i ein kollisjon, meinar eg.
Ketil S.
Nybegynner
Nybegynner

Post by Ketil S. »

Fin denne tråden her. Nå er min bruksbil (hele året) en 1303. Ikke værst belter i den. Når jeg tenker på den andre bilen min, en T1 1963, har jeg ofte tenkt på sikkerhetsbelte i den. Det er jo ikke beste sorten. Problemet er vel heller den at dersom jeg krasjer, holder belte igjen noe, men jeg kommer sikkert til å bli slått ihjel av beltelåsen til belte på passasjersiden ! Den veier jo sikkert 1 Kg og er av godt tysk stål. Kanskje kombinasjonen beltebruk og hjelmbruk er best ?
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Jeg skal installere belter i '65-bussen min, den har ingen originale fester... Har tenkt litt sjøl også, men tar gjerne imot tips, spesielt mht festene! Vil gjerne unngå å ødelegge/skade nylakkerte utvendige flater...
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sander
Supermedlem
Supermedlem

Post by Sander »

Du har vel små sjansar til å overleve ein krasj med bilen uansett i dagens trafikk, så då er det vell betre at det ser bra ut?
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Vel, en kræsj er ikke en kræsj, vettu, Sander. Og jeg satser på å overleve det meste, skal kjøre defensivt og med vett! Men en splittbuss får vel ikke mange stjerner i NCAP uansett, du er nok inne på noe der...  Får satse på at de jeg EVENTUELT treffer er moderne biler med deformasjonssoner... :P

:angel:

"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sander
Supermedlem
Supermedlem

Post by Sander »

Litt OT, men det kan gjelde moderne bilar også. Krasja i/med ein ny Fiat 500 i 20 km/t for 2 mnd sidan. Av alle ting køyrde eg (i Fiat) inn i hengarfestet på ein feiebil. Resultat; skader for 128.000,-. Deformasjonssoner er kanskje greitt, men desse var i mjukaste laget.
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Solan wrote: Jeg skal installere belter i '65-bussen min, den har ingen originale fester... Har tenkt litt sjøl også, men tar gjerne imot tips, spesielt mht festene! Vil gjerne unngå å ødelegge/skade nylakkerte utvendige flater...
Du har vel orginale fester på hjulkassa og nede mellom setane går eg ut ifrå?!

Da du treng er eit feste oppi B stolpen, som kan løysast ved å bora eit hol, i b stpolpen og laga til ei 5mm 3-5mm plata med tilsvarande hol som du sveiser ein passleg mutter i bakom, evt gå opp i 10mm gods og dropp mutteren men gjeng opp holet i plata. so feller du plata inn i bstolpen og må sjølvsagt sveisast fast.derfor lurar eg på kvifor du ikkje gjor dette FØR lakk?? uansett er ikkje store flekken og med eindel maskering og forsiktigheit + lakk so fiksar du detta utan att da visar etterpå
TLF: 97419035
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Har sett at en fester platen som Tistlo beskriver på en streng med et sveisepunkt, og skyver den opp i fra bunnen av stolpen. Da trenger en kun å bore et enkelt hull i stolpen. Tror strengen ble stående igjen inne i stolpen. Hvis noen finner bilde så kan de jo poste det her. Ikke uvanlig å gjøre det slik.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Ja, Erik, jeg har sett denne løsningen på b-c/d-stolpene, trur det var på ssvc-forumet. Regner med at jeg går for en sånn løsning.

@Tistlo: Jeg har dessverre ingen fester i hjulkasse eller mellom setene... Så mellom setene må jeg til med en avlastningsplate med påsveist mutter. Og ja, skulle tenkt på disse tingene FØR jeg fikk kjerra lakkert...  :-\

Det årnær seg nok :)
Last edited by Solan on Tue Jan 04, 2011 1:18 am, edited 1 time in total.

norshuttle
Supermedlem
Supermedlem

Post by norshuttle »

Det ligger en link på nettet som jeg sendte til Rolf en gang med en kjempe beskrivelse i både tekst og bilder. Skal se om jeg finner det igjen  :)
54 VW 1200 Oval Beige (GERDA!!!)
64 VW 1200 Hvit (Herbie)
62 VW Karmann Ghia Rød/sort (Ghina)
61 VW 1200 DeLux Pastel Blauw (Charlie) Solgt des 2014
74 VW 1303S Rød (Lynet) Solgt mars 2013
73 VW 1300S Maya gull (Fiona) Solgt til Frode Ø mars 2012
73 VW 1303s Automatic Maya (solgt til Stavanger
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

'65 bussen te muttern har ivertfall fester på hjulkasso orginalt, men eg skal ikkje sei skråsikkert att det er mellom setane, men da går eg ut ifrå.

Er det nokon god muligheit for å komma seg inn i bstolpen med streng, metoden då? er vel ganske so tett. ,men da må jo gå på eit eller anna vis
TLF: 97419035
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Ingen fornuft - ren entusiasme!
Post Reply