Bygge om - Open Air
Moderator: Global moderator
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
Bygge om - Open Air
Lurer på om det er mulig og ettermontere "Open air". Må man forsterke på ett vis? Hvordan er det løst teknisk på de orginale?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Sv: Bygge om - Open Air
Open air vil det sei kabriolet?
Orginale karmann kabrioletar dei har ein heil del forsterkingar, spesielt i kanalområdet, begge endar av døropningen, innerskjerm innvendig framme tvers over karosseriet under baksetet, frammi bagasjerommet på kvar sida, baki baksetet på kvar sida, under kanalane er det forsterking ++fleire plassar. Frontruteramma og dører er ogso forskjellige + kanten under taket bak
Men det er jo eindel arbeid å bygga om til org karman kab, men er jo fleire som har laga seg sånn safarikab. veit ikkje om det er so fint men det er jo smak å behag
Orginale karmann kabrioletar dei har ein heil del forsterkingar, spesielt i kanalområdet, begge endar av døropningen, innerskjerm innvendig framme tvers over karosseriet under baksetet, frammi bagasjerommet på kvar sida, baki baksetet på kvar sida, under kanalane er det forsterking ++fleire plassar. Frontruteramma og dører er ogso forskjellige + kanten under taket bak
Men det er jo eindel arbeid å bygga om til org karman kab, men er jo fleire som har laga seg sånn safarikab. veit ikkje om det er so fint men det er jo smak å behag

TLF: 97419035
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
Regner med du mener RagTop. Det finns ombyggings-sett, men vet ikke hvor. Litt googling og et Visa-kort så er du imål! 
(+ litt jobb........
Tistlo?)

(+ litt jobb........

1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
Ja mente det, men husket ikke hva det kaltes på boblene 
Ok, det finnes kit ja! Skal spørre google!

Ok, det finnes kit ja! Skal spørre google!

- Gaute(alutig)
- Supermedlem
Mener å huske at FreddyB hadde et slikt til salgs en gang. Solgt?
Tror det var Britax?
Tror det var Britax?
55 oval (solgt)
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
Holder på med en handel, og på den hadde det passet midt i blinken!! Trenger ett svart kit!
På ragtop taka er det vel ikkje meir enn ei lite ramma rundt holet på innsida
Her har du vel britax http://www.slidingragtops.com/18.html
Får vel noko tips om du søkar opp litt rundt på foruma i england og thesamba.com
Her har du vel britax http://www.slidingragtops.com/18.html
Får vel noko tips om du søkar opp litt rundt på foruma i england og thesamba.com
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
- norshuttle
- Supermedlem
Jeg har også svært lyst til og montere slikt på min, og håper du gir en lyd når du har fått tak i 
Jeg har kjøpt et orginalt ragtop tak og har det liggende, men er livredd for og kappe i taket uten "standard" mål. Det trenger også endel sveisejobb og der stopper det hos meg så langt
Dersom det går og få britax til og se tilnærmet orginalt ut så er jeg ikke fremmed for og sette det inn i steden for
De andre har noe knappesystem som jeg ikke liker iallefall
Jeg følger kraftig med på denne tråden

Jeg har kjøpt et orginalt ragtop tak og har det liggende, men er livredd for og kappe i taket uten "standard" mål. Det trenger også endel sveisejobb og der stopper det hos meg så langt

Dersom det går og få britax til og se tilnærmet orginalt ut så er jeg ikke fremmed for og sette det inn i steden for

Jeg følger kraftig med på denne tråden

54 VW 1200 Oval Beige (GERDA!!!)
64 VW 1200 Hvit (Herbie)
62 VW Karmann Ghia Rød/sort (Ghina)
61 VW 1200 DeLux Pastel Blauw (Charlie) Solgt des 2014
74 VW 1303S Rød (Lynet) Solgt mars 2013
73 VW 1300S Maya gull (Fiona) Solgt til Frode Ø mars 2012
73 VW 1303s Automatic Maya (solgt til Stavanger
64 VW 1200 Hvit (Herbie)
62 VW Karmann Ghia Rød/sort (Ghina)
61 VW 1200 DeLux Pastel Blauw (Charlie) Solgt des 2014
74 VW 1303S Rød (Lynet) Solgt mars 2013
73 VW 1300S Maya gull (Fiona) Solgt til Frode Ø mars 2012
73 VW 1303s Automatic Maya (solgt til Stavanger
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
Hei!
Det høres bra ut. Lettere å dele erfaringer. Jeg er i utgangspunktet ute etter å finne et kit der jeg ikke trenger å sveise. Jeg tar meg ikke tid til å sette meg inn i det. Er så utrolig mange flinke sveisere der ute. Ser ikke hvorfor man skal sveise? heg startet egentlig denne tråden fordi jeg lurte på om de orginale rag-toppene er forsterket ekstra slik som cab. Men ifølge Tislo er det bare å svinge saga!
Fein sammen med en skjærefjøl, laservater og noe skikkelig antirust burde vell holde. Jeg har sett litt på linkene, og er ikke helt fornøyd. De ser litt for moderne ut. Spesielt rammen, men det kanskje mulig å gjøre noe med selv etter kjøp. Det jeg har sett for meg, nå har jeg aldri fått sett en rag-top live enda, er ett system der duken ikke ligger oppå taket, men under selve stålet. Slik at duken folder seg inne i bilen, bak forsetene. Slik at man kan lukke og åpne i fart inne fra bilen.
Får jeg ikke tak i det, er det bare å sett igang selv. Kjekt det!
Skal oppdatere så mye som mulig!
Det høres bra ut. Lettere å dele erfaringer. Jeg er i utgangspunktet ute etter å finne et kit der jeg ikke trenger å sveise. Jeg tar meg ikke tid til å sette meg inn i det. Er så utrolig mange flinke sveisere der ute. Ser ikke hvorfor man skal sveise? heg startet egentlig denne tråden fordi jeg lurte på om de orginale rag-toppene er forsterket ekstra slik som cab. Men ifølge Tislo er det bare å svinge saga!
Fein sammen med en skjærefjøl, laservater og noe skikkelig antirust burde vell holde. Jeg har sett litt på linkene, og er ikke helt fornøyd. De ser litt for moderne ut. Spesielt rammen, men det kanskje mulig å gjøre noe med selv etter kjøp. Det jeg har sett for meg, nå har jeg aldri fått sett en rag-top live enda, er ett system der duken ikke ligger oppå taket, men under selve stålet. Slik at duken folder seg inne i bilen, bak forsetene. Slik at man kan lukke og åpne i fart inne fra bilen.
Får jeg ikke tak i det, er det bare å sett igang selv. Kjekt det!

Skal oppdatere så mye som mulig!
Her er en som har montert løsningen til tistlo og synes å være fornøyd med det:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=444816
Har aldri hørt om noe (ettermonterings)soltak til folkevogn som er i nærheren av å ligne det originale, om dette betyr noe da
Originalt har ikke VW noen ramme foran slik at her er det kun taket, pluss noen profiler, som en ser. Alt er lakkert.
Skal dette bli "riktig" så er løsningen å kjøpe et ragtop tak slik som norshuttle og sveise det inn. Lakkering er ikke å unngå.
Det er ingen forsterkninger i taket el. for dette.
Her er en som har brukt denne løsningen på splitten sin (litt nedpå siden)
http://oval55.blogspot.com/
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=444816
Har aldri hørt om noe (ettermonterings)soltak til folkevogn som er i nærheren av å ligne det originale, om dette betyr noe da
Originalt har ikke VW noen ramme foran slik at her er det kun taket, pluss noen profiler, som en ser. Alt er lakkert.
Skal dette bli "riktig" så er løsningen å kjøpe et ragtop tak slik som norshuttle og sveise det inn. Lakkering er ikke å unngå.
Det er ingen forsterkninger i taket el. for dette.
Her er en som har brukt denne løsningen på splitten sin (litt nedpå siden)
http://oval55.blogspot.com/
www.algroy.no The Split Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

Hadde det vert opp til meg hadde eg spart opp meir cash og sikra meg eit org soltak og sveise da inn, men vist so ein ikkje bryr seg om att da skal vera orginalt so må da gå fint å montera eit sånt ettermarkeds tak. men eg likar ikkje heilt den ramma rundt taket, skulle vert på innsida som orginalt itilfelle..Men ein kan vel leva med da, so lite som taket skal opp uansett
Om det er muligheit for fleire fargar på dukane til repro taka so hadde det jo vert meir aktuelt og, for org tak er dyyrt.
Men å montera duken på innsida høyres ut som eit tapsprosjekt...sjå fø deg da i regnsver.. vatn kjem til å spruta inn langs kanten på holet.. har ikkje sjangs til å få da tett om du ikkje legger det utanpå taket med god overlapp.

Om det er muligheit for fleire fargar på dukane til repro taka so hadde det jo vert meir aktuelt og, for org tak er dyyrt.
Men å montera duken på innsida høyres ut som eit tapsprosjekt...sjå fø deg da i regnsver.. vatn kjem til å spruta inn langs kanten på holet.. har ikkje sjangs til å få da tett om du ikkje legger det utanpå taket med god overlapp.
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
Selvfølgelig, får å få ett slikt "custom-innvendig" tak skikkelig, så blir det tapsprosjekt. Men er jo gøy å lage annerledes løsninger, når man uansett skal drive å skjære i taket. Når det gjelder å få det tett, så er ikke det så viktig, kjører ikke når det regner! 
Men dette prosjektet skal gjøres på en bil som allerede er "ødelagt". Det er et rat prosjekt som har kommet til "point of no return"
Kunne aldri falt meg inn å drive på med noe slikt på et eksemplarisk eksemplar. Så om ikke det blir 100% så passer det inn. Det viktigste er at jeg fikk vite om jeg trengte og forsterke.Min største bekjymring rundt dette var om jeg kuttet ut halve taket, så imploderte hele bilen! "Heh"
I tillegg har jeg ganske livlig fantasi, fant nemlig ett sett med bjelker til cab. på nett, så kanskje det blir hard-top prosjekt i stedet. Haha!
Men jeg benyttet anledningen til å lufte ett forlag til framgangsmåte:
Om man lager en kvadrat med duk og "løpekatt" ferdig først.
Kutter ut en llitt mindre åpning i taket.
Tvinger denne annordningen inn i hullet og limer fast.
La oss si man får dette til veldig fint, trenger man sveise/lakkere da?

Men dette prosjektet skal gjøres på en bil som allerede er "ødelagt". Det er et rat prosjekt som har kommet til "point of no return"
Kunne aldri falt meg inn å drive på med noe slikt på et eksemplarisk eksemplar. Så om ikke det blir 100% så passer det inn. Det viktigste er at jeg fikk vite om jeg trengte og forsterke.Min største bekjymring rundt dette var om jeg kuttet ut halve taket, så imploderte hele bilen! "Heh"
I tillegg har jeg ganske livlig fantasi, fant nemlig ett sett med bjelker til cab. på nett, så kanskje det blir hard-top prosjekt i stedet. Haha!
Men jeg benyttet anledningen til å lufte ett forlag til framgangsmåte:
Om man lager en kvadrat med duk og "løpekatt" ferdig først.
Kutter ut en llitt mindre åpning i taket.
Tvinger denne annordningen inn i hullet og limer fast.
La oss si man får dette til veldig fint, trenger man sveise/lakkere da?
Eg har no fått inntrykk av att regnet kjem når ein minst ventar da i byn, og då er det bale om det kjem den regnbyo når du er fleire km/mil frå garasjen. men det går vel an å laga noko lurt til å ha taket på innsido men då må du ha ein alvorleg go pakningspatent skal du få da til å funka. Da vert jo som å legga takskiferen på innsida av taket på eit hus, eller som å legga isolasjonen utanpå ein vegg 
Men da e berre te å gje gass, finn du på noko lurt som fungerar so e da ingen som kan gjera noko for å stoppa deg .men eg er ikkje heilt med på den framgangsmåten din, men du skal laga ei ramma som har presspasning til holet i taket og so fuga det det tett rundt? Alternativt går da jo an å skru fast ei ramma, vist du brukar sånne skruer med flatt hove på eine sida, so vil det jo ikkje visa noko serlegt.. men finast utan sjølvsagt.
Sveising økar jo kvaliteten på arbeidet ivertfall, lakkering kan du ordna med spraybox feks feks

Men da e berre te å gje gass, finn du på noko lurt som fungerar so e da ingen som kan gjera noko for å stoppa deg .men eg er ikkje heilt med på den framgangsmåten din, men du skal laga ei ramma som har presspasning til holet i taket og so fuga det det tett rundt? Alternativt går da jo an å skru fast ei ramma, vist du brukar sånne skruer med flatt hove på eine sida, so vil det jo ikkje visa noko serlegt.. men finast utan sjølvsagt.
Sveising økar jo kvaliteten på arbeidet ivertfall, lakkering kan du ordna med spraybox feks feks