Bedre varme i din type 2

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Bedre varme i din type 2

Post by Tistlo »

Fant ein tråd som kanskje kan vera til nytte for fleire her inne:

http://thelatebay.com/index.php/topic,8640.0.html
TLF: 97419035
User avatar
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer
Posts: 634
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
Location: Lier (Litt Bergen)
Contact:

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by RZR-Jånni »

Se der ja. Jeg har kjøpt inn isolasjonsmatte selv for å gjøre en liten jobb på min og..
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
User avatar
Sander
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1232
Joined: Sun Sep 02, 2007 8:52 pm

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by Sander »

...eg monterte Trumatic som går på gass, men det er mest for "bobil-bruk".
[attachment=1]
Attachments
22-1varmer.jpg
22-1varmer.jpg (3.71 KiB) Viewed 1339 times
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by hans »

Sander wrote: ...eg monterte Traumatic som går på gass, men det er mest for "bobil-bruk".
[attachment=1]
Leste det som Traumatic - som enten kan tolkes som en dings som sender deg rett i lala-land eller
noe som gir varige mén .. :)
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
Sander
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1232
Joined: Sun Sep 02, 2007 8:52 pm

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by Sander »

......la la land!,
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
t2-00
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 21
Joined: Wed Mar 25, 2009 11:01 pm

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by t2-00 »

Propex  er ganske vanlig i buss ser jeg. Koster jo litt da - men man holder varmen.

http://www.propexheatsource.co.uk/
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by Tistlo »

Treng ikkje noko gassbrennar for å halda varmen! Da orginale varmeanlegget er vel og bra da med ein liten sjekk etter gammalt :thup
TLF: 97419035
User avatar
Sander
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1232
Joined: Sun Sep 02, 2007 8:52 pm

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by Sander »

Sant nok, egtl treng vi ikkje bobbler eller t2 i det heile, men vi brukar bilen til overnatting både tidleg vår og sein haust. Når det er kaldt og vått er det (desverre) naudsynt for å få mor med. Betre å ha det varmt og godt saman med "mor" enn kaldt og rått åleine meiner no eg.
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by Solan »

Og så slipper en å kjøre motoren for å få varme. Mer miljøvennlig!  :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
amubus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 705
Joined: Thu Sep 06, 2007 10:26 pm
Location: Nesttun/Bergen

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by amubus »

Tistlo wrote: Treng ikkje noko gassbrennar for å halda varmen! Da orginale varmeanlegget er vel og bra da med ein liten sjekk etter gammalt :thup
VEL.... det er eg ikke helt enig i da.... husker midtvinters x antall minus... var såvidt det begynte å smlte på siderutene opp til Gullbotn. der var rørene tette og fine...
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by Tistlo »

Smeltar vel ikkje på isbelagte sideruter før det er veldig godt å varmt i ein buss, og det tar vel kasnkje litt tid ja? men frontruta var vel isfri?
Impulsen/-70' T1 brukar presis 12min og 40sek på å gå frå isete frontruta til heilt klar og isfri. Målt ved 13minus og kald motor til å begynna med. Halvparten av tida er tomgangskjøyring og resten er slak oppoverbakke. Ventilasjonsvindu på gløtt, stengt under baksetet og termodressen på, ingenting å klaga på :)

Forventar me egentlig att eit varmeanlegg frå 50-70talet skal vera lika effektivt som på ein vasskokar med topp moderne varmesystem med all verdens elektronikk og satelitt styrte dingse bomsar ?
TLF: 97419035
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by Solan »

Grynet ('66 typ1 med original varme) blir mye fortere varm enn bruksbilen (2001 Passat TDI)  ;D  :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by RZR Andy »

Det er jo bra, stadig flere fordeler med gammel luftkjølt! Dieselmotorer er jo ikke så effektive som bensinmotorer heller i så måte, siden de avgir mindre varme. For å være relevant i forhold til topic:
Skulle kjøre til jobb 14:15 i dag, startet Eberspächeren i Multivanen - og motoren (2,5 TDI) 13:50 for å få god, varm bil til avreise... Men det var den definitivt ikke! Motoren var forsåvidt varm, men det var ikke akkurat tropevarme som kom ut av friskluftsdysene. Må nok gjøre meg litt mer kjent med dette systemet, for det er jo litt rart, selv om det er et stort volum som skal varmes opp.
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by hans »

RZR Andy wrote: Det er jo bra, stadig flere fordeler med gammel luftkjølt! Dieselmotorer er jo ikke så effektive som bensinmotorer heller i så måte, siden de avgir mindre varme. For å være relevant i forhold til topic:
Skulle kjøre til jobb 14:15 i dag, startet Eberspächeren i Multivanen - og motoren (2,5 TDI) 13:50 for å få god, varm bil til avreise... Men det var den definitivt ikke! Motoren var forsåvidt varm, men det var ikke akkurat tropevarme som kom ut av friskluftsdysene. Må nok gjøre meg litt mer kjent med dette systemet, for det er jo litt rart, selv om det er et stort volum som skal varmes opp.
hvor var bobla ?  skuffet, meget skuffet  ;D
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Bedre varme i din type 2

Post by RZR Andy »

Såså, den står og koser seg hjemme i vintervarmen...utendørs...med sommerdekk!  :thup
Post Reply