Denne tråden viser hvordan jeg reparerte og planerte noen alu innsugsmanifolder. Flensene mot toppene var forsøkt slipt i en vinkel slik at innsug skulle stå mer på skrå utover for å få mer klaring mellom forgassere og viftehus.
Første forsøk på å slipe flensene skrå var gjort med båndsliper. Dette blir ikke bra nok, da man er avhengig av en helt plan flate for at det skal bli tett mellom innsug og topp på motor.
Lekkasje av «falsk luft» er ikke noe en vil ha her....
På de første bildene ser en hvordan flensen var ujevn.
[attachment=1]
En løsning når det er ujevnt om her, er å maskinere flensen slik at ujevnhetene forsvinnerr. Dette medfører at flensen, og spesielt «ørene» der festeboltene går igjennom, blir mye tynnere. Dette er ikke så bra, siden en kan risikere at det blir skjevt, og falsk luft blir resultatet.
Løsningen her ble å sveise på ekstra aluminium som senere blir maskinert.
(Sveisen på dette bilet ser ut som reine hønseskiten, men tror det ser verre ut enn hva det egentlig er. Sveisingen ble gjort med MIG og det blir litt mer «grisete» med dette enn med TIG. Men hensikten med denne sveisen var bare å få mer godstykkelse på flensen, så skitt la gå! ;-) )
[attachment=2]
Sv: How to: Fix skjeve innsug
Moderator: Global moderator
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
How to: Fix skjeve innsug
- Attachments
-
- Innsug 2.jpg (49.51 KiB) Viewed 836 times
-
- Sveis.jpg (96.42 KiB) Viewed 889 times
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
How to: Fix skjeve innsug
Når sveisingen var ferdig, ble innsuget spent fast i fresen, og fresehodet ble vinklet i den vinkelen jeg målte at første forsøk skulle være (18º)
[attachment=1]
Frese frese, litt frem og tilbake :-)
[attachment=2]
[attachment=1]
Frese frese, litt frem og tilbake :-)
[attachment=2]
- Attachments
-
- Fres 1.jpg (48.65 KiB) Viewed 769 times
-
- Fres 2.jpg (25.51 KiB) Viewed 751 times
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
How to: Fix skjeve innsug
Når fresingen av flensen var ferdig trengtes det en oppfrisking av portene, samt boltehullene.
1 stk port rensket:
[attachment=1]
Porting ble utført med velkjent «luftfil» med hardmetallfres. Husk å bruke litt olje, 5-56 eller lignende på fresen når en jobber med aluminium, da slipper en at det «klabber» på fresen.
Flens ferdig:
[attachment=2]
Nå er kanskje ikke reparasjon av slike innsug det som er det mest regningssvarende her i verden, da disse innsugene ikke koster all verden, men siden hensikten uansett var å vinkle flensen litt, så ble jobben utført.
Så får en holdt alu sveis og maskineringskunnskapen vedlike også ;-)
1 stk port rensket:
[attachment=1]
Porting ble utført med velkjent «luftfil» med hardmetallfres. Husk å bruke litt olje, 5-56 eller lignende på fresen når en jobber med aluminium, da slipper en at det «klabber» på fresen.
Flens ferdig:
[attachment=2]
Nå er kanskje ikke reparasjon av slike innsug det som er det mest regningssvarende her i verden, da disse innsugene ikke koster all verden, men siden hensikten uansett var å vinkle flensen litt, så ble jobben utført.
Så får en holdt alu sveis og maskineringskunnskapen vedlike også ;-)
- Attachments
-
- Porting 1.jpg (80.13 KiB) Viewed 810 times
-
- Flens ferdig.jpg (99.48 KiB) Viewed 826 times
Sv: How to: Fix skjeve innsug
Ja dette var absolutt imponerende arbeid å se! 
Du skal så absolutt få litt mer fornuftig arbeid av meg neste gang.
Flott how to, flott alu sveising og knall bra fresing og pussing av portene!

Du skal så absolutt få litt mer fornuftig arbeid av meg neste gang.

Flott how to, flott alu sveising og knall bra fresing og pussing av portene!

Sv: How to: Fix skjeve innsug
Utrolig bra! Så på disse på Krankenhaus på tirsdag og det de så nye ut!
Well done Svein!
,S
Well done Svein!
,S
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!