VOLKSWAGEN FOR DUMMIES

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Post Reply
AidaPus
Nybegynner
Nybegynner

VOLKSWAGEN FOR DUMMIES

Post by AidaPus »

Heisann!

Vet ikke om det er flere som meg her (kan jo vise seg at jeg blir eneste person som har innlegg..), men tenkte nå å forsøke å starte en ny tråd ved navn 'VW for dummies'.
Kanskje får jeg svar på noe av det jeg har lurt på, siden jeg selvsagt ikke har en "owners manual", eller så kan det jo være at folk får seg en god latter, og mat til utsagnet "kvinnfolk og Volkswagen!!"  ;)
Håper det er noen staute karer her som kan hjelpe en dum, gammel jente!

Jeg har verdens herligste 1300 1967mod, men kjenner den ikke så godt enda.. Og det at den er min første bil, sjøl om jeg er gammal, gjør det nok ikke bedre!
Så, jeg kjører liksågodt i gang:

Hva i huleste er:
  • dingsen under til venstre ved rattet? Den har en gummiknott på tuppen... Ikke 'no åpner seg når jeg drar i den (morsomme kommentarer allerede tenkt på  :P), hverken bagasjeluka eller motorluka
  • de to små mini-håndbrekkene ved siden av det store? Jada, -jeg VET det ikke er håndbrekk! Trodde det var til setene, men heller ikke her skjer det noe ved fikling
  • hullet ganske midt mellom vindusviskerne? Trodde jeg ikke hadde vindusspyling.. Men kanskje jeg har det likevel?
Hvor i huleste er:
  • motoren? Haha... neida, -men hvor finner jeg egentlig oljetanken, og hva/hvordan/hvor ofte bør jeg fylle i?
  • sikringene?
Hvorfor:
  • lager bobla mi tikketikketikkelyd som øker i frekvens med farten, tro? Noen forslag?
  • er folk i Bergen veteranbil-klubb så overlegne? Har bare møtt en håndfull ved den gamle bensinstasjonen, men lell...  :angel:

Så, -dette burde jo kanskje stått under fredagstråden, men nå KAN det jo være jeg får vite litt mer enn før...
Ha en fin 17.mai helg!
1968 VW Boble 1300 1600 motor
Alle fornøyd?   ;-)
Moshe
Global moderator
Global moderator

Sv: VOLKSWAGEN FOR DUMMIES

Post by Moshe »

Hva i huleste er:

- dingsen under til venstre ved rattet? Den har en gummiknott på tuppen... Ikke 'no åpner seg når jeg drar i den (morsomme kommentarer allerede tenkt på :P, hverken bagasjeluka eller motorluka
Denne er nok til bagasjerommet, mulig du må ha hjelp til å trykke ned panseret mens du trekker i spaken for at den skal lystre...
- de to små mini-håndbrekkene ved siden av det store? Jada, -jeg VET det ikke er håndbrekk! Trodde det var til setene, men heller ikke her skjer det noe ved fikling
Dette er varmekontrollene. De henter varme fra motoren som du da kan regulere mengden av (er ikke allverden - men gir en god lunk). Den nærmest deg regulerer varme foran/bak - den andre av/på.
- hullet ganske midt mellom vindusviskerne? Trodde jeg ikke hadde vindusspyling.. Men kanskje jeg har det likevel?
Jo du har nok det :D

Hvor i huleste er:

- motoren? Haha... neida, -men hvor finner jeg egentlig oljetanken, og hva/hvordan/hvor ofte bør jeg fylle i?
Oljen ligger i motoren, og påfyllingen og peilepinnen er baki der... :P
- sikringene?
De ligger "under" rattet - mener jeg...

Hvorfor:

- lager bobla mi tikketikketikkelyd som øker i frekvens med farten, tro? Noen forslag?
Nope... ::)
- er folk i Bergen veteranbil-klubb så overlegne? Har bare møtt en håndfull ved den gamle bensinstasjonen, men lell... 
Det er vel fordi så få av dem er medlem i vwacb... ;)

Her kan du hente en engelsk brukermanual - bedre enn ikke'no tenker jeg... :D

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/68bug.php

Regner med at det er den du skal ha, ikke den under..... ???

http://www.thesamba.com/vw/archives/man ... models.php
Last edited by Moshe on Fri May 16, 2008 8:11 pm, edited 1 time in total.
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
AidaPus
Nybegynner
Nybegynner

Post by AidaPus »

Jøss, -har jeg virkelig noe varme i bobbelen? Supert! Kanskje jeg og Marianne i alle fall kan kaste boblejakkene om våren!!  ;D

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, -sitter og titter litt på linkene du sendte meg. Likner mest på en 67 modell inne i fronten +/- men 68 modell ved døra +/-
Kanskje jeg har en blanding? Hehe...

Tusen takk igjen! Nå skal jeg lese! Og vi må få inn aktuelle bobleeiere som er med i feil klubb....    ;)
Alle fornøyd?   ;-)
amubus
Supermedlem
Supermedlem

Post by amubus »

Hei og velkommen til forumet..:.-)

http://www.thesamba.com/vw/archives/man ... page41.jpg Oljepå fyllingen ser du på det høyre bildet. Den hyggelige herremannen du ser hånden på på bildet har lokket i fingrene...:-)

http://www.thesamba.com/vw/archives/man ... page17.jpg På bildet øverst til venstre har den hyggelige herremannen i dress lyst å vis hvor oljen sjekkes. Han har peilepinnen i sin hånd. På peilepinnen er det 2 streker på tvers av pinnen. Oljen bør være nermest den øverste streken, men ikke under den nederste....
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Moshe wrote: Hva i huleste er:

- dingsen under til venstre ved rattet? Den har en gummiknott på tuppen... Ikke 'no åpner seg når jeg drar i den (morsomme kommentarer allerede tenkt på :P, hverken bagasjeluka eller motorluka
Denne er nok til bagasjerommet, mulig du må ha hjelp til å trykke ned panseret mens du trekker i spaken for at den skal lystre...

Der har du nok årsaken til tikkingen - bensinvarmeapparatet har en betjeningshendel som trekkes ut på venstre side under rattet... Finnes vel i forskjellige utgaver, men tar du et bilde og legger ut her så kan vi nok få det avklart.

- de to små mini-håndbrekkene ved siden av det store? Jada, -jeg VET det ikke er håndbrekk! Trodde det var til setene, men heller ikke her skjer det noe ved fikling
Dette er varmekontrollene. De henter varme fra motoren som du da kan regulere mengden av (er ikke allverden - men gir en god lunk). Den nærmest deg regulerer varme foran/bak - den andre av/på.
- hullet ganske midt mellom vindusviskerne? Trodde jeg ikke hadde vindusspyling.. Men kanskje jeg har det likevel?
Jo du har nok det :D

Spylingen får originalt lufftrykk fra reservehjulet eller at du rett og slett pumper opp selve beholderen inntil 3 bar. Funker greit om du ikke skal på laaangtur og ligger bak en møkkaspreder hele veien... ;D Det finnes nå å få kjøpt elektriske spylersystem komplett og fiks ferdig som gjør alt mye enklere. Noen ganger mangler dysen som spruter opp på ruten, og da har du et lite hull der... Andre ganger mangler slangen, men alt dette er å få tak i til en rimelig penge. Anbefaler dette nytt, siden dette ofte er ting som er morkne og ikke virker uansett.
Jøran på http://www.vdub2you.com/shop/index.php tar inn hele sortimentet til CSP i Tyskland som har kvalitetsvarer til VW. feks her http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/sh ... 7513925864 eller du bestiller selv raskt og enkelt fra en av de amerikanske nettbutikkene som http://www2.cip1.com/SearchResults.asp?Cat=1718

Hvor i huleste er:

- motoren? Haha... neida, -men hvor finner jeg egentlig oljetanken, og hva/hvordan/hvor ofte bør jeg fylle i?
Oljen ligger i motoren, og påfyllingen og peilepinnen er baki der... :P
- sikringene?
De ligger "under" rattet - mener jeg...

Hvorfor:

- lager bobla mi tikketikketikkelyd som øker i frekvens med farten, tro? Noen forslag?
Nope... ::)

Har svart i den andre tråden, med denne beskrivelsen høres det ut som noe som mekanisk påvirkes, har nevnt ventilene men det kan jo tenkes at det er noe som er f.eks. bøyd eller løst og ligger an mot noe inni en bremsetrommel. Ventilklapring vil øke med turtallet på motoren, kommer lyden når bilen står i ro? Hvis ja, holder jeg en knapp på ventilene. Hvis nei, må svaret ligge i drivverk eller bremser. Bør nok få med deg noen som har kjørt boble før og skrudd litt, hør f.eks. med Bjørn på 92499977.

- er folk i Bergen veteranbil-klubb så overlegne? Har bare møtt en håndfull ved den gamle bensinstasjonen, men lell... 
Bobler var så vanlige og tidløse at veteranfolket ikke alltid ser på dem som veteraner ;) Vi som kjører luftkjølt hilser imidlertid ALLTID på hverandre!
Det er vel fordi så få av dem er medlem i vwacb... ;)

Her kan du hente en engelsk brukermanual - bedre enn ikke'no tenker jeg... :D

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/68bug.php

Regner med at det er den du skal ha, ikke den under..... ???

http://www.thesamba.com/vw/archives/man ... models.php
Last edited by Anonymous on Fri May 16, 2008 11:37 pm, edited 1 time in total.
amubus
Supermedlem
Supermedlem

Post by amubus »

Øker tikkelyden når du drar på?? Høres nesten ut som hestegalopp som gir seg når gassen slippes, da kan det være et ledd i akslingen som er gåent.Kom på Bug Out så finner vel noen ut av det.... Mange hjemme mekanikere der...:-)
Last edited by amubus on Fri May 16, 2008 11:47 pm, edited 1 time in total.
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
AidaPus
Nybegynner
Nybegynner

Post by AidaPus »

Hei, og takk for svar!
Tenkte jeg skulle prøve å komme, men da kan det være at bilen ikke er på sitt reneste...
Nei, TROR lyden øker med farten og ikke gassen.. Men skal ikke si det hundre prosent sikkert. Finner nok ut av det, med litt pro hjelp...  ;)
Alle fornøyd?   ;-)
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer

Post by RZR-Jånni »

AidaPus wrote: Hei, og takk for svar!
Tenkte jeg skulle prøve å komme, men da kan det være at bilen ikke er på sitt reneste...
Nei, TROR lyden øker med farten og ikke gassen.. Men skal ikke si det hundre prosent sikkert. Finner nok ut av det, med litt pro hjelp...   ;)
Sjekk om det kommer innefra instrumentet... F.eks, går km telleren fremdeles? Om den fusker, så kan du få klikkelyd derfra, som øker med hastigheten pga speedometerkabelen som følger bilens hastighet :)
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

RZR-Jånni wrote:
AidaPus wrote: Hei, og takk for svar!
Nei, TROR lyden øker med farten og ikke gassen.. Men skal ikke si det hundre prosent sikkert. Finner nok ut av det, med litt pro hjelp...   ;)
Sjekk om det kommer innefra instrumentet... F.eks, går km telleren fremdeles? Om den fusker, så kan du få klikkelyd derfra, som øker med hastigheten pga speedometerkabelen som følger bilens hastighet :)
Min speedo-wire er ganske sliten for tida, den tikker som en al-qaida-fyr på veg til fredagsbønnen... Jeg holder også en knapp på at det er der din tikkelyd kommer fra.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Post Reply