mere guffe i en 1300 singelport?
Moderator: Global moderator
mere guffe i en 1300 singelport?
Har en motor med merking F1158302, finnes det noe enkle grep for å få litt mer hk ut av denne?
Vet at det er bedre å bygge på en dobbelportet motor, men det må da finnes noe som kan gjøres?
forgasser?
finnes det sylinder sett som passer?
tips og triks mottas med glede!
mvh jon
Vet at det er bedre å bygge på en dobbelportet motor, men det må da finnes noe som kan gjøres?
forgasser?
finnes det sylinder sett som passer?
tips og triks mottas med glede!
mvh jon
Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Turbosett.
Feks fra http://lowbugget.com/1600trow1col2.html
Er annonsert fra 1600 og oppover men funker sikkert på 1300 også - ring og sjekk. Dollaren er lav!
Alternativet er å lete opp en 1600 motor og sette denne inn som erstatning.
Feks fra http://lowbugget.com/1600trow1col2.html
Er annonsert fra 1600 og oppover men funker sikkert på 1300 også - ring og sjekk. Dollaren er lav!
Alternativet er å lete opp en 1600 motor og sette denne inn som erstatning.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Du kan selvfølgelig få blokken borret opp hele veien til 94 mm, du kan porte toppene (men enkelport er strupt ift. dobbelp.), øke kompresjonen ved å få dem "høvlet", og sette på to enkle Solex-gassere fra f.eks. type 3. Men du vinner neppe noe mer enn at du kommer opp i det en god original 1600 leverer... Forøvrig kan du gjøre alt med denne som du kan med en senere dobbelport, det var jo dette de skremte mye hester ut av på 60-tallet. Men i dag svarer det seg ikke. Det som vil koste deg er maskineringsarbeid og da er du lett oppe i prisen av en ny brasilblokk og nye topper...
Som Erik sier er dollaren lav, multipliser prisen på dette inkl. frakt med 5,15 og gang deretter med 1,25, så er du der omtrent.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... C15%2D1641
Som Erik sier er dollaren lav, multipliser prisen på dette inkl. frakt med 5,15 og gang deretter med 1,25, så er du der omtrent.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... C15%2D1641
Så det å sitte på:
-dobbelporttopper,
-dobbelportinnsug
-PICT 34 (eller et sett små webere, små dellorto eller kadroner).
-Sett på 1600, 1640 eller 1680 sylindre
-effektanlegg.
vil ikke bli like bra som å byutte til 1600?
1600 motorene har jo 200mm svinghjul,mens jeg har 180, tenker det er lettere å bytte topper, innsug og sette i nye stempler?
leser litt på nett og i how to hotrod vw engines, tenkte jeg skulle bygge "low budget motor" neste vinter..
-dobbelporttopper,
-dobbelportinnsug
-effektanlegg.
1600 motorene har jo 200mm svinghjul,mens jeg har 180, tenker det er lettere å bytte topper, innsug og sette i nye stempler?
leser litt på nett og i how to hotrod vw engines, tenkte jeg skulle bygge "low budget motor" neste vinter..
Kjempegøy det! Motor er morro og givende, men dyrt og krevende om det skal gjøres profesjonelt og holdbart. Ikke uten grunn at fagfolk tar betalt for det...knurren/Jon T wrote: Så det å sitte på:
-dobbelporttopper,
her går det sikkert fint med 1300 dobbelport (AB), 1600 er jeg usikker på ift borring, men sjekk
-dobbelportinnsug
-effektanlegg.
Joda, det kan det forsåvidt, men det spørs hva du vil spandere av kroner. Må du maskinere motordeler og levere fra deg så blir det for dyrere enn en ny blokk, og du har fortsatt bare en eldre blokk og du har enkle oljereduseringsventiler. Kan du leve med det er det ett fett hva du bygger på. En -67 F-motor kan være i bedre stand enn en -73 AS 1600, og den kan holde lengre. Men jo mer du trimmer, dess mer energi avgir motoren (varmeutvikling) og den varmen må transporteres bort. Denne jobben gjør oljekjølingen ekstra viktig, så da bør du legge ut doghouse oljekjøler på adapter og fjerne den originale som står midt inne i viftehuset.
-
- Styret
Monter nye ender på innsugsmanifolden, da får du større valgmuligheter mht forgasser. Du kan f.eks montere en 34mm gasser.
Så monterer du større eksos. Fortrinnsvis 1 5/8" ormbo med single eller dobbel potte. Du kan ev. bytte sylindre til 1500ccm. Mye som kan gjøres uten å splitte blokka, men en litt kvassere kam+vippetøy er å foretrekke. Forbedring av tenningen er også en ting man kan gjøre med feks. Bosch blå-coil og 009 fordeler.
Så monterer du større eksos. Fortrinnsvis 1 5/8" ormbo med single eller dobbel potte. Du kan ev. bytte sylindre til 1500ccm. Mye som kan gjøres uten å splitte blokka, men en litt kvassere kam+vippetøy er å foretrekke. Forbedring av tenningen er også en ting man kan gjøre med feks. Bosch blå-coil og 009 fordeler.
- Attachments
-
- singleport innsug.jpg (55.67 KiB) Viewed 1269 times
02 er bøs.....Bay er grei
takk for innspill, bruker sommeren på å spare opp inspiriasjon, erfaring og penger..
Hva med Judson da?
Dollaren er lav om en skal kjøpe en slik også!
Det er i hvertfall 2 stykker i klubben; 1 montert og 1 venter på ferdig innkjørt motor!
Dollaren er lav om en skal kjøpe en slik også!
Det er i hvertfall 2 stykker i klubben; 1 montert og 1 venter på ferdig innkjørt motor!
www.algroy.no The Split Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

Jeg har vært inne på tanken og t.o.m vært oppom den ene som er montert på skjold. dog ikke hørt den eller fått kjørt den men regner med en prøvetur kan ordnes nå som sommeren har satt inn..
what to do, what to do......
Judson til 8000,- på VWN..
Hadde då aldri trudd eg skulle kjøpe late-looker..
Går så det suser den, omtrent som en 1600! Henning handlet vel komplett Judson, han har endel tips og erfaring rundt dette.knurren/Jon T wrote: Jeg har vært inne på tanken og t.o.m vært oppom den ene som er montert på skjold. dog ikke hørt den eller fått kjørt den men regner med en prøvetur kan ordnes nå som sommeren har satt inn..
passer 1600as/ad blokk på min 67 boble? eller må jeg frese ut i girkassen?
Du trenger IKKE mer speed, Jon! Bare så det er nevnt, hehe!
Tror nok det skal gå greit det, det er verre med de eldre kassene. Du må vel bare passe på clutchkomboen i forhold til utløserlager og trykkplate, om jeg ikke husker feil. Sklir du i en 1500-kasse eller 1300S får du vel mer utveksling, og da klarer vi kanskje å henge på deg litt ut av lyskryssene, selv om du flekker oss på motorveien ;-)
Tror nok det skal gå greit det, det er verre med de eldre kassene. Du må vel bare passe på clutchkomboen i forhold til utløserlager og trykkplate, om jeg ikke husker feil. Sklir du i en 1500-kasse eller 1300S får du vel mer utveksling, og da klarer vi kanskje å henge på deg litt ut av lyskryssene, selv om du flekker oss på motorveien ;-)
Da er første deler innkjøp:
-dobbelportede innsug, topper og manifold
videre kjøper jeg 1640 sylindre (disse er ganske rimelig på cip1) og nytt vippetøy!
Dette er planen men forbeholder meg retten til å ombestemme meg
delene ble kjøpt for skremmende summer av en enda mer skremmende høy kar på hop, takk for handelen..
-dobbelportede innsug, topper og manifold
videre kjøper jeg 1640 sylindre (disse er ganske rimelig på cip1) og nytt vippetøy!
Dette er planen men forbeholder meg retten til å ombestemme meg

delene ble kjøpt for skremmende summer av en enda mer skremmende høy kar på hop, takk for handelen..
Dette høres spennende ut,Jon.
Liker at det er noen som driver med lav budget tanker. Har vel div. ideer og tanker med min 1200. Ønsker deg lykke til. Legg ut litt bilder og tekst underveis.
Henning

Henning