Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?
Moderator: Global moderator
Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?
Er det bare jeg som synes at boblene som nå averteres på Finn ligger en god del høyere i pris enn før? Jeg synes det etterhvert averteres mange tilnærmet originalbiler til 35-50.000.
Går de alle sammen for disse prisene, eller er dette optimistiske selgere som legger prisen her her fordi andre biler ligger slikt priset? Og så forblir de kanskje usolgt eller prutet og solgt for xx% lavere pris?
Går de alle sammen for disse prisene, eller er dette optimistiske selgere som legger prisen her her fordi andre biler ligger slikt priset? Og så forblir de kanskje usolgt eller prutet og solgt for xx% lavere pris?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
- norshuttle
- Supermedlem
Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?
Nope.....De blir solgt til full pris....... 

54 VW 1200 Oval Beige (GERDA!!!)
64 VW 1200 Hvit (Herbie)
62 VW Karmann Ghia Rød/sort (Ghina)
61 VW 1200 DeLux Pastel Blauw (Charlie) Solgt des 2014
74 VW 1303S Rød (Lynet) Solgt mars 2013
73 VW 1300S Maya gull (Fiona) Solgt til Frode Ø mars 2012
73 VW 1303s Automatic Maya (solgt til Stavanger
64 VW 1200 Hvit (Herbie)
62 VW Karmann Ghia Rød/sort (Ghina)
61 VW 1200 DeLux Pastel Blauw (Charlie) Solgt des 2014
74 VW 1303S Rød (Lynet) Solgt mars 2013
73 VW 1300S Maya gull (Fiona) Solgt til Frode Ø mars 2012
73 VW 1303s Automatic Maya (solgt til Stavanger
Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?
Har sjølv lurt på dette,, noko dramatisk har skjedd med verdien på bobler 

TLF: 97419035
Det er nok noen som får den prisen de ønsker. Det er biler som er strøken, som det ikke er noe å sette fingeren på. Men det er mange som fremdeles tror på julenissen. Det er biler som går igjen og igjen som de ikke får solgt på grunn av FANTASIPRISER. Noen tror de har ett gullegg forde det er en vw. boble uansett hvordan den ser ut. Følger man litt med så ser man at de blir ikke solgt, så blir de fjernet fra nettet for så å dukke opp en annen gang til en annen og mer fornuftig pris. Eller de ligger på finn. til en pris, og på Auto db. til en annen pris og noen får ikke solgt og beholder bilen. Men at det nå har vært mange fine biler som er blitt solgt for en fiiiin sum, ja det er nok riktig. Men da er de eu godkjent, strøken og klar til å sette ut på tur med. Kansje kommer nissen, men det er lenge til jul...Kos dere med boblen, det er snart sommer.. 

Et evig interessant spørsmål dette. Går jo en parallell debatt om splittbusser på vwnorge. Forlangende og reell pris blir sjeldent det samme, dette handler om så mange faktorer at det blir nesten umulig. Det som hadde vært virkelig interessant hadde vært å hatt et "takseringssystem" der kloke hoder hadde satt seg ned og analysert seg frem til en skala for antatt prissetting utfra modell, tilstand, utstyrsnivå, osv.. Dette ville vært en diger jobb, men som kunne gagnet mange. Og det ville blitt uendelige diskusjoner om en hadde satt slike begrensninger. Hvem skal ha "fasiten" på underprising og overprising?
1) Vi ser jo at prosjekter ikke får like bra pris som EU-godkjente biler. Selv om de kanskje er påkostet flere ganger beløpene som godkjente biler selges for.
2) Original vs. ombygget: Hvor snevert skal en sette begrepet original? Når er en bil ombygget? Er det en omfattende ombygging som faller i smak hos få eller mange? Er det reverserbart? Er det en godkjent ombygging?
3) Sted betyr noe - nærhet til større miljøer gir lettere omsetning
1) Vi ser jo at prosjekter ikke får like bra pris som EU-godkjente biler. Selv om de kanskje er påkostet flere ganger beløpene som godkjente biler selges for.
2) Original vs. ombygget: Hvor snevert skal en sette begrepet original? Når er en bil ombygget? Er det en omfattende ombygging som faller i smak hos få eller mange? Er det reverserbart? Er det en godkjent ombygging?
3) Sted betyr noe - nærhet til større miljøer gir lettere omsetning
-
- Styret
Har sett en endring/stigning over det siste året. Spesielt 02/03 ser ut til å være i skuddet. Virker som når det blir lagt ut f.eks. en strøken original 02 for bra pris og den blir solgt, så henger gud og hvermannsen seg på bølgen med rullemalte lik fra Skrotum Auto på Slattum til overpris. Kan være vi snakker om en slags patinamote-effekt der prisene stiger fordi 50 og 60-tallerne har vært objekter for ratlook stilen? Kanskje turen er kommet til 70 tallet?
02 er bøs.....Bay er grei
siden jeg har rullemalt 02 og taler før meg mener patina er for fattigfolk vil jeg bare understreke at jeg tilhører
fattigfolket og har valgt boble som hobby. hadde jeg hatt penger hadde jeg valgt fransk .... ...
fattigfolket og har valgt boble som hobby. hadde jeg hatt penger hadde jeg valgt fransk .... ...

o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
-
- Styret
He he. Ikke for å henge ut rullemalere den der. Det er prisen de vil ha for bilen jeg synes er "ambisiøs" 

02 er bøs.....Bay er grei
- Crusing sjæfen Mac dyregod
- Supermedlem
Hans, nå satte jeg brødskiven i halsen... FRANSK! 
Jaja, godt du er en fattigmann da
Men er enig i at det ligger en del drømmepriser på nett! Men og noen røverkjøp.. Så det kommer i grunnen helt an på hva man må gi for en grei folkevogn.

Jaja, godt du er en fattigmann da

Men er enig i at det ligger en del drømmepriser på nett! Men og noen røverkjøp.. Så det kommer i grunnen helt an på hva man må gi for en grei folkevogn.
1973 T1 Automatic.
...det meste av gamle "ting" blir jo bare dyrere og dyrere... ligger jo i sakens natur... det forsvinner noen eksemplarer hvert år....
om det så er: "emaljeskilt", "elg i solnedgang", boble, unt so weither.......
Innimellom er det jo noen "hype-perioder" - men jeg tipper den underliggende trenden er den samme over tid.
om det så er: "emaljeskilt", "elg i solnedgang", boble, unt so weither.......
Innimellom er det jo noen "hype-perioder" - men jeg tipper den underliggende trenden er den samme over tid.
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
Êtes-vous fou! Riche ou pauvre, ne valent pas mieux qu'un vieux Coccinelle!hans wrote: siden jeg har rullemalt 02 og taler før meg mener patina er for fattigfolk vil jeg bare understreke at jeg tilhører
fattigfolket og har valgt boble som hobby. hadde jeg hatt penger hadde jeg valgt fransk .... ...![]()

[attachment=1]
Kva pris folk vil ha, og kva dei får er vel som oftast to forskjellige ting. Bilar som forsvinn raskt til annonsert pris er gjerne prisa for lågt, medan dei som ligg leeeenge gjerne har for optimistiske selgarar. Det er jo så enkelt at verdien er det marknaden er villig til å betale, uansett kva ein syns om det. Så lenge begge partar er nokolunde nøgd, er det vel eit godt kjøp/sal?
Synes Andy har ein god idé med eit verdisetjings-systeme. Men det blir vanskeleg å halde vedlike/oppgradere.
Det som kunne vore like interessant var å ha folk med verkeleg god peiling, som (sjølvsagt mot eit honorar) kunne vurdere eit objekt skikkelig etter ein "mal", og deretter kunne vurdere kva som må gjerast på kort/lang sikt. Ein eu-kontroll seier berre om bilen er "trafikk-sikker", men seier lite om faktisk tilstand og kva kostnader ein kan vente seg. Dei som tar testane har sjeldan god greie på "våre" bilar.
Å få på plass eit slikt vurderings-system kunne vore ei fin oppgåve for rette folka! Tenkjer då IKKJE på pris, det vil uansett bli styrt av seg sjølv/marknaden. Men ein som sel kunne hatt stor nytte av å legge fram ein omfattande "veteran-rapport". Det gjeld jo spesielt med våre bilar, at folk kjøper dei fordi dei er "kule". Ikkje nødvendigvis fordi dei er spesielt teknisk interessert eller vil mekke. Det gjer dette enno viktigare.
- Attachments
-
- paris.jpg (71.74 KiB) Viewed 2161 times
Last edited by Anonymous on Sun May 09, 2010 2:34 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Ja tenk å hatt en fransk jernseng, det hadde nok vært kult det. 2cv heter det visst. Hadde vært fin til å overnatte i på bobletreff. Hmm ?? noe å tenke på. 

Når det gjelder "taksering" så er det kanskje enklere å si noe om hva som bør gjøres, med ca-kostnader på deler/jobb - slik at en vet hvilken jobb som venter dersom en må fikse opp en bil.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Godt poeng det, forsåvidt. Tror nok egentlig oppgaven med taksering og verdivurdering er bortimot umulig å håndtere. Det som kanskje er bedre er at kjøpere setter seg litt mer inn i hva de skal se etter? Ulempen med kjøp og salg av biler er det urgamle fenomenet med ignorante og/eller uærlige selgere og ignorante og/elller blåøyde kjøpere
En boks med tectyl fra Biltema er alt som skal til for å gjennomføre et salg om de rette personene er involvert...