Jamaicansk 1200 med kompressor

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Post Reply
Padden
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 375
Joined: Tue Oct 28, 2008 10:16 pm

Jamaicansk 1200 med kompressor

Post by Padden »

Kongeprosjekt!





Installed by the genius Deemus.
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Jamaicansk 1200 med kompressor

Post by StarBugs Geir »

Kompressor er tøft! Du får jo effekten frå botn av, så motoren blir jo bjørnesterk. Nokon grunn til at dette (i dag) er relativt lite brukt på "våre" motorar? Det verkar som om Turbo som er "greia."

I ein bruks/gatebil skulle ein tru at kompressor var betre.

http://www.youtube.com/watch?v=sotODCqNo4c
Last edited by Anonymous on Sun Mar 28, 2010 11:51 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Padden
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 375
Joined: Tue Oct 28, 2008 10:16 pm

Sv: Jamaicansk 1200 med kompressor

Post by Padden »

Jeg leker litt med tanken på at kompressor oppsett på en 1600 jeg har stående. Det er mange som skifter til større kompresssor på Mini Cooper S, og da får man de brukte billig på ebay. Vet ikke helt hvorfor det er så lite brukt, man får jo et effekttap i forhold til turbo siden her er det motoren som driver kompressoren. Mens på en turbo er det jo eksosen som er tapt effekt allikevel. Men hvor stort dette effektapet er vet jeg ikke.

Det jeg tenker på til min 1600 er en Eaton M45 kompressor (mini cooper s), og en dobbel gasser i sugeoppsett. Jeg må få laget et reimhjul, ellers så skal jeg vel klare og mikke sammen innsug, fester og denslags selv. Hadde vært gøy og prøve :) Kan ikke helt se hva mer man skulle trenge for og få det til og fungere. Har man gasser før pressen slipper man jo progressiv bensintrykksregulator, trykkgasser og alt dett mikk makket. Må gjøres noe med tenning, men etter hva jeg kan huske fra "How to turbo" boken kan denne låses på cirka 28 grader? fortenning og fungere greit.  Vinterprosjekt Geir?  Jeg har motor og gasser :)
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Jamaicansk 1200 med kompressor

Post by VW 181 »

Noen som vet hvor mye ekstra effekt man kan hente ut med en kompressor? Er det forskjellig effekt ut fra størrelse, eller hva?
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Jamaicansk 1200 med kompressor

Post by StarBugs Geir »

http://www.vwsupercharger.info

Her er det mykje artig å lese......trur eg. Har ikkje kome så langt. ;)
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Padden
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 375
Joined: Tue Oct 28, 2008 10:16 pm

Sv: Jamaicansk 1200 med kompressor

Post by Padden »

http://forums.aussieveedubbers.com/view ... ?tid=65678

Her er en som har bygget en kompressormatet 1776 med sugeoppsett. Ser gøy ut!

Hvor mye effekt man kan hente avhenger av hvor mye trykk man kjører og hvordan motoren er bygget.
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Jamaicansk 1200 med kompressor

Post by RZR Andy »

Verken turbo eller kompressor er "greia", folkens. I alle fall i de såkalt "etablerte" trimmemiljøene ::) Tvangsforing på enten den ene eller andre måten er uansett veien å gå om du vil ha "bang for the bucks" som de sier på andre siden av fjorden. Et oppsett av denne typen krever nok endel mer enn bare å bolte på og la det stå til, selv om det lett kan fås til å funke for en begrenset tid. Så er det jo mange som har en Reodor på skulderen - så her er det jo bare å være kreativ og nevenyttig! Alt går bare en vil får det til, kanskje ikke ved første forsøk men neste eller tredje...
Post Reply