hoi.
vet at endel bruker å syrebade bilene/deler før de jobber på de eller lakker osv..
er det noen som har galvanisert bilene/delene før de er satt sammen og lakkert??
har lurt på å gjøre dette men vet veldig lite om hvordan det vil bli resultatmessig i og med at man skal lakke dette etterpå og er avhengig av "fine" overflater..
har en del oppdrag med annet stål som erg galvaniserer før eg maler det så lurte på å prøve dette med bilen..
eg har avtale med Zinken på ??godvik?? og de tar ca 10kroner pr kilo for galvaniseing så en bunnplate blir vel ikkje mer enn ca 1000,- (boble) og en dobbelkabiner fra 67 blir bare 10000,- ferdig galvanisrt hele bilen
noen som har en formening eller erfaring med dette?? lurer spes på hva man grunner med etterpå, sprøtesparkel...osv.. alt egentlig
God gammeldags galvanisering er drøy kost for tynnplate har jeg hørt og lest, utvikler en viss varme i prosessen, da bukler og bøyer platene seg.
Finnes moderne metoder, der skjer alt i trygge omgivelser
Hør med Zinken hvilke platetykkelser de har erfaring med
Kaldgalvanisering med 2k zink-epoxy er en del brukt til bunnplater, felger, forstilling og bakstilling etc. Dekkes med 2k epoxy grunning før lakk. Varmgalvanisering er som nevnt tøff for tynnplater. En bunnplate tåler det, men karosserideler er muligens litt for tynn.
Men kaldgalvanisering er vel ikkje på langt ner det samme? eller er det mykje likt?
Dersom tynnplater ikkje tåler varmgalvanisering, så ser eg for meg noko som kan fungera, du henger eit karosseri/boble eller buss opp i taljene over badet, og senker det ned nett so mykje att badet dekker opp til lit over kanalane, dvs allt rammeog kanalar vert galvanisert, og det er jo det som ruster! Dette vil vera spesielt bra på ein buss ivertfall!
Mitt tips er kjør på, men prøv med ei dør eller noko som du sa, fyrst. Dersom dette viser seg å fungeraså er dette simpelten revulusjonerande innan restaurering av gamle bilar! For galvanisering er jo so smart at nesten ingen har tenkt på da!
Hvis ein velger galvanisering av bunn, bør då alt sveisearbeid være utført før (eller mellom) syrebad og varmgalvanisering?
Blir det ikkje vanskeleg/helseskadeleg å utføre sveisearbeid i ettertid? Karrosseriverkstadar har vel DYRE sveiseapparat som brenner gjennom galv, men det klarar ein vel ikkje med vanlig MIG?
Dei fleste nye bilar har galvanisert karrosseri. Er dette kald eller varmgalvanisering og har det noko å sei mtp etterbehandling? (puss/sveis)
Det hadde og vore veldig fint om AMV kunne sjekke med sin kontakt om klubben kan få "fastpris" på syrebad+etterbehandling av bunn/karrosseri. Dette er jo eit veldig godt alternativ til sandblåsing!
Last edited by Anonymous on Sun Feb 07, 2010 11:00 am, edited 1 time in total.
man bør ta sveisearbeidet før man galvaniserer.. er ikkje noe problem å slipe vekk ny galva for så og sveise men vitsen med å ha en "hermetisk" forseggling av stålet blir liksom litt borte
dette må bare prøves ut.. noen som har dører de ikkje nødvendigvis trenger, eller som vil ha de galvanisert som en prøve??
skal snakke med de på mandag om priser og forskjellig og spørre om klubben kan få en deal
"Nyare" bilar er vel varmgalvanisert, meinar eg. Blir desse skada, blir galvaniseringa brutt, og du kan få rust der. Dette har eg erfart, passat 2000mod, rustar på hjulbue, og ser spor etter punktsveis/varme på innsida. Så alt arbeid bør vere ferdig før ein galvaniserar noko, ellers er det bortkasta pengar. Og plassar med mykje steinsprut, som f.eks kanalar, kan ofte ruste på galvaniserte bilar pga "hakk" i stålet, ope sår i galvaniseringa. Så alle bilar rustar, galvanisert eller ikkje.
Fikk sandblåst og varmgalvanisert min 1303 bunn i 1988, denne var jo dørkplatene som en sil på etter sandblåsingen, men resten holdt seg veldig bra til jeg behandlet med Powercoat fra Tess i sommer... Et tips her: saumfar det du skal galvanisere FØRST så du slipper å betale for jobb på ubrukelige deler. Dessuten er det masse hulrom som de ikke kommer til som f.eks. rammetunnel og kanaler, med mindre den blir dyppet i kar og ristet godt;) Her bør du også få inspisert mest mulig, det kan bli veldig tynt når sanblåseren har gjort sitt!
Det er jo snakk om dypping i kar, så dette må vera yppeleg på alt med hulrom fordi galvaniseringa kjem til overalt, sålenge det ikkje er totalt forsegla.
Sveising på galvanisering er noko herk, og ein må slipa vekk galv. for å få sveist i det heile, samt att ein dauar tå sveiserøyken. SÅ det må vera rustfritt/ferdigsveist før galvaniseringa, og eg kan tenka meg att syrebad og galv. heng i saman, for ein kan vel ikkje galvanisera over gammal maling, derfor må det syrebadast rett før galv ?
den blir renset i flere bad før den blir senka ned i et stort zink kar,som holder ca 800 grader.det vanskligste med slike bad er å få dyppet deler uten at det blir luftbobler siden det ikke blir zink der det er bobler,pluss at jeg tror platetykkelsen på gammle biler er en del tykkere en nye så de skal tåle det,men jeg vil tro det skal holde lenge med å zinke bunn+understellsdeler.har jobbet på zinken på straume og når det har den temp på zinken blir den "brent"fast i stålet så den faller ikke så lett av som kaldgalv gjør