Sv: boble 62 patina velikehold ?

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Bård
Nybegynner
Nybegynner

boble 62 patina velikehold ?

Post by Bård »

Hei!
har en 62 modell som er tenkt å behalde som patina sånn i første omgang.De jeg lurer på er når en skal behalde den sånn er de noe en kan forsegle/beskytte karrosseriet sånn at rusten ikke utvikler seg mer,men samtidig må jo den rusten som er der vere synleg?
1954 boble full resturering
1962 boble patina look
1969 boble bruksbil"en
AMV
Nybegynner
Nybegynner

Post by AMV »

lakking med klarlakk?? det har eg gjort for mange år siden men den bilen har blitt til karosseriskruer nå :)
kanskje andre ting som er lurere ::)
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Patina som ikkje ruster er ikkje lett, for i dei fleste tilfeller er patina gresk for rust, og rusta er jo ein sopp som lever,, så å forsegla den med lakk gjer jo berre att den jobbar på under lakken.. Enten patina, eller rustfri, men FAKE patina kan jo vera bra greier :)
TLF: 97419035
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Smør inn med Owatrol-olje!
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

Post by Bjørn Hjellestad »

Tistlo wrote: Patina som ikkje ruster er ikkje lett, for i dei fleste tilfeller er patina gresk for rust, og rusta er jo ein sopp som lever,, så å forsegla den med lakk gjer jo berre att den jobbar på under lakken.. Enten patina, eller rustfri, men FAKE patina kan jo vera bra greier :)
Har du det latinske navnet på rust-soppen?
kanskje Tommy har noe kjemikalier liggende fra den fra den tiden han jobbet i Rentokil som dreper rust-sopp?
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Kva rust er på latinsk har eg ikkje peiling på, men det eg veit er att dersom du ikkje fjernar all rust vil det fortsatt spreia seg i metallet som ein bakterie..

Ovatrol kan fungera, men det gjer ei blank overflata, dersom du ikkje "svampar" det. dvs påfører med ein klut eller svamp og når det har tørka litt so bruker du ein tørr klutt og klattar rundt på olja, sånn att du fjerner overfladisk olja og du får ei mattare overflata
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

Tistlo wrote: Kva rust er på latinsk har eg ikkje peiling på, men det eg veit er att dersom du ikkje fjernar all rust vil det fortsatt spreia seg i metallet som ein bakterie..

Ovatrol kan fungera, men det gjer ei blank overflata, dersom du ikkje "svampar" det. dvs påfører med ein klut eller svamp og når det har tørka litt so bruker du ein tørr klutt og klattar rundt på olja, sånn att du fjerner overfladisk olja og du får ei mattare overflata

Rust er oksidering av metall og er en ren kjemisk reaksjon helt uavhengig av sopp og bakterier.

klippet fra oppgave ved NTNU http://www.google.no/url?sa=t&source=we ... gjaRxjvA1A
Hva er rust?
Rust er oksidasjon av jern. Oksidasjonsmiddelet kan være H+ ioner i vann eller fra syrer eller oksygenet i lufta, eller andre metallioner. Vi vet at jern ruster i kontakt med vann og oksygen. Det som skjer er at jern gir fra seg elektroner, og blir oksidert til ulike jernforbindelser som gir rustfargen. (Fe (OH)2, Fe(OH)3, Fe2O3)

”Ruster” aluminium?
Aluminium ruster ikke da det reagerer med oksygenet i lufta og danner et tynt lag med aluminiumsoksid. Dette laget beskytter aluminiumet mot lufta, derfor tæres det ikke.

Hvis en maler over rust vil metallet fortsette å korrodere så lenge det er tilgang på oksygen og vann, har du en tett maling så stopper utviklingen :thup
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Finns det ikkje noko fargelaus voks eller olje som kan stanse rustutviklinga (hindre oksygen å sleppe til) samstundes som looken blir bevart?
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
RZR-Marius
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR-Marius »

Bjørn Hjellestad wrote:

Hvis en maler over rust vil metallet fortsette å korrodere så lenge det er tilgang på oksygen og vann, har du en tett maling så stopper utviklingen :thup
Er derfor det er så leit at klarlakk ikke er tett :(
Regenstadt Zombie Racewerks: http://www.regenstadt.com
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!

1200 -58  1/6 -67 Singelcab
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

RZR-Marius wrote:
Bjørn Hjellestad wrote:

Er derfor det er så leit at klarlakk ikke er tett :(
gni boblen inn med araldit epoxy :laugh:
Jon T
Supermedlem
Supermedlem

Post by Jon T »

Owatrol!
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Sv: boble 62 patina vedlikehold ?

Post by RZR Sune »

penetrerende Owatrol er tingen, men den må påføres rikelig og la denfylle alle porene i rusten slik at det ikke er plass til fuktighet.
Samme prinsipp som å olje en båt... bare at bilene heldigvis ikke truttner og du trenger ikke olje hele helgen....... kjør på og post noen bileder før og etter...
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Bård
Nybegynner
Nybegynner

Post by Bård »

Da skal jeg gå til innkjøp av owatrol og prøve med de :thup  .Skal se om eg kan få ordnet noen bilder,men kan ta litt tid før jeg er ferdig med jobben
1954 boble full resturering
1962 boble patina look
1969 boble bruksbil"en
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Merk som Sune skriver: Penetrerende Owatrol, det er en spesiell type beregnet mot rust... altså IKKE sånn som du smører inn snekken med;)
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Men dersom bilen din er veldig matt i lakken no så er det ikkej sikkert att den vert matt etter ovatrol(sjølv har eg funnet ut att ovatrolen vert blank og glatt.)
Post Reply