Sv: Senking av sparebobla
Moderator: Global moderator
Senking av sparebobla
Eg har no tenkt å senke mi 1975 1200 T1 (spareboblo). det er først og fremst fronten som skal senkast.
Ser for meg ei moderat senking og std bredde, med betre kjøreegenskaper som hovedformål! Er mindre opptatt av utseende. dette skal vere ein artig bil å kjøre, men og greit om han ikkje blir heilt pinnestiv!
Nokon som kan hjelpe meg litt i gang? kva deler som anbefalast osv?
Ser for meg ei moderat senking og std bredde, med betre kjøreegenskaper som hovedformål! Er mindre opptatt av utseende. dette skal vere ein artig bil å kjøre, men og greit om han ikkje blir heilt pinnestiv!
Nokon som kan hjelpe meg litt i gang? kva deler som anbefalast osv?
Sv: Senking av sparebobla
Finnes endel eksperts på dette her... (RZR)
Vi brukte Puma-forstilling
Vi brukte Puma-forstilling

Sv: Senking av sparebobla
Puma senkeforstilling: http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1329
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Senking av sparebobla
har forstått at eg kan velge mellom Justerbar puma forstilling eller senkespindler.
har det noko for seg å bruke begge deler?
har det noko for seg å bruke begge deler?
Sv: Senking av sparebobla
JonT her på forumet har forsøkt å montere begge deler, men da ble bilen FOR lav, dvs han fikk den ikke høy nok til at den ikke subbet i skjermer og diverse...
Vi kjører kun med Puma på vår "Grynet" (se egen tråd om bilen ved interesse), den er stiv, men vi har også stilt den lavt. Funker bra hos oss
Vi kjører kun med Puma på vår "Grynet" (se egen tråd om bilen ved interesse), den er stiv, men vi har også stilt den lavt. Funker bra hos oss

'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Senking av sparebobla
Det er et minefelt med forskjellige Puma forstillinger ute på markedet, noen er orginal høyde når de er satt på topp men senker ikke nok når den er i bunn, Først må du bestemme hvilken ca høyde du er interesert i også gå utifra det. Jeg hadde som sagt puma(som ikke hevet seg til orginal høyde og 2" kortet) og senkespindler som ble for lavt. jeg ville gått for kun senkespindler som senker 2,5", men som ikke lar deg justere høyden. Da beholder du fjæringsveien som før( god comfort) men med en tøffere høyde foran. Vil du så ha den sportslig med senkespindler så kjøper du kraftiger stabstag og bedre dempere!Solan wrote: JonT her på forumet har forsøkt å montere begge deler, men da ble bilen FOR lav, dvs han fikk den ikke høy nok til at den ikke subbet i skjermer og diverse...
Vi kjører kun med Puma på vår "Grynet" (se egen tråd om bilen ved interesse), den er stiv, men vi har også stilt den lavt. Funker bra hos oss![]()
Sv: Senking av sparebobla
Takk for gode tips og råd!
Høyres ut som om senkespindler er tingen for meg. høyres kansje litt lite ut med 2,5" senking eller, tenkte meir sånn 7-8cm, vanskelig å sjå for seg dette.
Har forstått det sånn at sporvidden aukar noko med spindler, er dette eit problem? har 5,5" bredda stålfelger som eg har lyst å bruke.
Høyres ut som om senkespindler er tingen for meg. høyres kansje litt lite ut med 2,5" senking eller, tenkte meir sånn 7-8cm, vanskelig å sjå for seg dette.
Har forstått det sånn at sporvidden aukar noko med spindler, er dette eit problem? har 5,5" bredda stålfelger som eg har lyst å bruke.
Sv: Senking av sparebobla
2,5" = 2,5 tommer = 6,4 cm.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Senking av sparebobla
2,5" er 6,4 cm ja, er jo kansje midt i bliken for meg det. Nokon spesielle produsentar som anbefalast?
noko tankar om sporvidde?
noko tankar om sporvidde?
Sv: Senking av sparebobla
Trur de fleste senkespindler øker sporvidden foran 
cip1 har ofte gode priser, kikk litt på dette:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... 13-22-2859

cip1 har ofte gode priser, kikk litt på dette:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... 13-22-2859
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Senking av sparebobla
Takkar!
Om eg skal kjøre 5,5" hjul framme blir eg kansje nødt til å kjøre smalna puma forstilling...
Om eg skal kjøre 5,5" hjul framme blir eg kansje nødt til å kjøre smalna puma forstilling...
Sv: Senking av sparebobla
Solan har rett i at det spindler bygger ut en tomme på hver side. Dette kompenseres med 2" smalnet puma. 5" felg framme er drøyt uten puma om du velger spindler. RZR Knut kjørte 5" bredde med 195 bredde på orginalt oppsett. Det går.
Puma og Spindler er veien å gå for å få fett stuk og kjøreegenskaper.
Sune;)
Puma og Spindler er veien å gå for å få fett stuk og kjøreegenskaper.
Sune;)
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: Senking av sparebobla
Eg kan vel kansje prøve først med senkespindler, og sjå korleis det går, eventuelt skaffe meg ei puma forstilling etter kvart.
får prøve meg litt fram!
får prøve meg litt fram!
- Crusing sjæfen Mac dyregod
- Supermedlem
- Posts: 646
- Joined: Mon Jan 14, 2008 1:02 am
- Location: Bergen
Sv: Senking av sparebobla
Jeg har 2,5" senkespindlere fremme.. Er i grunnen veldig fornøyd. Det fine med puma er jo at den er justerbar. Jeg brukte ganske lang tid på å bestemme meg for hva jeg ville bruke, men endte på spindlere til slutt. Det er nemlig en jungel av meninger der ute på hva som er best!
1973 T1 Automatic.
Sv: Senking av sparebobla
Ein jungel av deler og meiningar ja! Er ikkje så lett å forstå kva som er best, men det er jo mykje god hjelp å få her på forumet t.d!
Nytt spørsmål:
Om eg skal bygge om til skivebremser seinare, er det sånn å forstå at det er forskjellige spindler til tromlar og skive bremser?
Nytt spørsmål:
Om eg skal bygge om til skivebremser seinare, er det sånn å forstå at det er forskjellige spindler til tromlar og skive bremser?