Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Moderator: Global moderator
Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Er dobbel forgasser på 67 å den går ikke sånn det skal når eg skal kjøre ut av kryss vei eller opp en svak bakke å trykke på gassen det kubbe nesten dvs at eg mister mye fart,da trykke eg i clutchen å gir noe revs på gas'n,er det noe som er god med tuning av en 1641 dobbel forgaser? skrek ut eller vet hva eg kan gjøre for forbedre situasjon!
1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Her må vi nok ha noe mer å tygge på, Jamie... Du sier det er 1 dobbel forgasser?
1) Hvilken forgasser er det, og hvilken motor er dette?
2) Etter det du beskriver mister den kraft når du gir pådrag - betyr det i alle turtall eller er det bare fra tomgang?
3) Generelt vil jeg tippe at du bør lete etter steder den trekker falsk luft, hvis så ikke er tilfelle bør du se på aksellerasjonspumper/dyser.
4) Har du original bensinpumpe - med god filtrering? Fungerer den som den skal?
1) Hvilken forgasser er det, og hvilken motor er dette?
2) Etter det du beskriver mister den kraft når du gir pådrag - betyr det i alle turtall eller er det bare fra tomgang?
3) Generelt vil jeg tippe at du bør lete etter steder den trekker falsk luft, hvis så ikke er tilfelle bør du se på aksellerasjonspumper/dyser.
4) Har du original bensinpumpe - med god filtrering? Fungerer den som den skal?
Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Det to gå inn til en hvis du forstår hva eg mener? og det går inni bare et luft filter,på tom gang må eg og gir litt gas så det ikke kuber,så det er vel i det fleste turtall,bensin pumpen er ikke origanal,den skal være i orden den.RZR Andy wrote: Her må vi nok ha noe mer å tygge på, Jamie... Du sier det er 1 dobbel forgasser?
1) Hvilken forgasser er det, og hvilken motor er dette?
2) Etter det du beskriver mister den kraft når du gir pådrag - betyr det i alle turtall eller er det bare fra tomgang?
3) Generelt vil jeg tippe at du bør lete etter steder den trekker falsk luft, hvis så ikke er tilfelle bør du se på aksellerasjonspumper/dyser.
4) Har du original bensinpumpe - med god filtrering? Fungerer den som den skal?
Er ikke noe mekaniker eg så vet ikke hva som må gjøres,bare vet at motoren 1641CC går ikke som den skal.


1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Har du et bilde av motoren? Eller om du leser av på forgasseren hva den heter?
Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Det er ein midtstilt, dobbelforgassar, enten Weber eller Dellorto.. Nye pakninger mellom innsuga så tviler på falskluft!? Det ER orginal bensinpumpe. med bra filter. og funker som den skal.
Ved tomgang går den ikkje heilt reint. og slokner av og til. Ved start må det pumpes litt for att den så fyrer igang til dei grader... Får den for lite bensin? flotørhøgde?
Motoren går ganske godt når den går godt, men ved rett turtal og motstand (passlig bakke) så myster den heilt lysten, og må hjelpes igang med dobbelclutching. Det er mistanke om att det er tenninga som lagar fandaskap, med sånne "flat-spots" Fordelaren ser ut til å vera kina 009 med vakum, berre att vakumen ikkje er tilkobla (ps: kan ikkje sjå om den er blokkert/tetta. Men det er ingen slange mellom fordelar og gassar)
Det er alt eg veit etter eitpar garasjebesøk
Ved tomgang går den ikkje heilt reint. og slokner av og til. Ved start må det pumpes litt for att den så fyrer igang til dei grader... Får den for lite bensin? flotørhøgde?
Motoren går ganske godt når den går godt, men ved rett turtal og motstand (passlig bakke) så myster den heilt lysten, og må hjelpes igang med dobbelclutching. Det er mistanke om att det er tenninga som lagar fandaskap, med sånne "flat-spots" Fordelaren ser ut til å vera kina 009 med vakum, berre att vakumen ikkje er tilkobla (ps: kan ikkje sjå om den er blokkert/tetta. Men det er ingen slange mellom fordelar og gassar)
Det er alt eg veit etter eitpar garasjebesøk

TLF: 97419035
Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Da tipper jeg det er en progressiv Weber 32/36, ligner den på denne?
http://www.1800vw.bizhosting.com/progcarbtune.htm
Det skal da være et vakuumuttak på innsuget/forgasseren under spjeldet - den må ned til vakuumklokken på fordeleren.
Hvis ikke har du
1) ingen opptrekk på tenningen (fortenning) og
2) vakuumlekkasje i innsuget (falsk luft).
Ingen av delene forbedrer ytelsen og kan gi deg de probleme du later til å ha.
Så spørs det om dysingen er på stell, det kan jo være tett noe sted, fungerer choken som den skal - hvis det er choke? Elektrisk?
Tenning har jo helt klart mye å si (hvis det er en en vakuumfordeler er det ikke noen 009, de er kun mekanisk) men den må jo da uansett kobles til forgasseren.
http://www.type2.com/library/fuel/weber ... ssive.html
http://www.1800vw.bizhosting.com/progcarbtune.htm
Det skal da være et vakuumuttak på innsuget/forgasseren under spjeldet - den må ned til vakuumklokken på fordeleren.
Hvis ikke har du
1) ingen opptrekk på tenningen (fortenning) og
2) vakuumlekkasje i innsuget (falsk luft).
Ingen av delene forbedrer ytelsen og kan gi deg de probleme du later til å ha.
Så spørs det om dysingen er på stell, det kan jo være tett noe sted, fungerer choken som den skal - hvis det er choke? Elektrisk?
Tenning har jo helt klart mye å si (hvis det er en en vakuumfordeler er det ikke noen 009, de er kun mekanisk) men den må jo da uansett kobles til forgasseren.
http://www.type2.com/library/fuel/weber ... ssive.html
Last edited by Anonymous on Tue Sep 29, 2009 5:58 pm, edited 1 time in total.
Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Hei ja ligner litt,da lure eg på om eg skulle kjøpt ny dyssingen da hvilken type anbefaler du den beste for pengene?? eller hvor kjøper eg det rette slange som skal innimellom??RZR Andy wrote: Da tipper jeg det er en progressiv Weber 32/36, ligner den på denne?
http://www.1800vw.bizhosting.com/progcarbtune.htm
Det skal da være et vakuumuttak på innsuget/forgasseren under spjeldet - den må ned til vakuumklokken på fordeleren.
Hvis ikke har du
1) ingen opptrekk på tenningen (fortenning) og
2) vakuumlekkasje i innsuget (falsk luft).
Ingen av delene forbedrer ytelsen og kan gi deg de problemer du later til å ha.
Så spørs det om dyssingen er på stell, det kan jo være tett noe sted, fungerer choken som den skal - hvis det er choke? Elektrisk?
Tenning har jo helt klart mye å si (hvis det er en en vakuumfordeler er det ikke noen 009, de er kun mekanisk) men den må jo da uansett kobles til forgasseren.
http://www.type2.com/library/fuel/weber ... ssive.html
1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Begynn med vakuumslange er mitt tips, jeg kjøpte faktisk på Tess på Kokstad i går. Denne satser jeg på at varer betydelig lengre enn den miserable Biltema-slangen som var morken etter 4-5 måneder...
Vet ikke helt hvilken dimensjon det er på din - hadde nok hjulpet om du tok noen detalbilder av både forgasser og fordeler, men den er ganske så tynn i indre diameter.
Vet ikke helt hvilken dimensjon det er på din - hadde nok hjulpet om du tok noen detalbilder av både forgasser og fordeler, men den er ganske så tynn i indre diameter.
Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Unneberg selger Skikkeleg! stoffslange i orginal utførsel til 55kr meteren eller noko sånt.
Eg trur ikkje det er snakk om noko dysing her, men ein enkel justering. Det er vel nokon her som kan hjelpe Jayster med justering? Flow-meter og erfaring er det som trengst vel?
Eg trur ikkje det er snakk om noko dysing her, men ein enkel justering. Det er vel nokon her som kan hjelpe Jayster med justering? Flow-meter og erfaring er det som trengst vel?
TLF: 97419035
Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Hvis den har gått greit MED vakuumslange burde den gjøre det hvis det kommer en på plass igjen.
Jeg har aldri vært borti disse forgasserne, så her blir den ene like god som den andre... kanskje noen i Ford-klubben har gode tips, tror det var stort sett på vannkjølte 70-tallere disse Weberne ble brukt?
Flowmeter hjelper nok ikke så mye på en sentermontert gasser med to spjeld...
Ta en ting av gangen og ikke alle sorger på forskudd - det blir jo bare å skyte i blinde. Det er maaange ting som KAN trenge justering, men det kan også være en bagatell - f.eks. den slangen..
Ville tatt en generell sjekk på bensinslanger og filter også, om dette ikke er nytt. Hvor kommer motoren fra, egentlig? Fulgte den med bilen så vet sikkert Bjørn noen ludotriks?
Jeg har aldri vært borti disse forgasserne, så her blir den ene like god som den andre... kanskje noen i Ford-klubben har gode tips, tror det var stort sett på vannkjølte 70-tallere disse Weberne ble brukt?
Flowmeter hjelper nok ikke så mye på en sentermontert gasser med to spjeld...
Ta en ting av gangen og ikke alle sorger på forskudd - det blir jo bare å skyte i blinde. Det er maaange ting som KAN trenge justering, men det kan også være en bagatell - f.eks. den slangen..

Ville tatt en generell sjekk på bensinslanger og filter også, om dette ikke er nytt. Hvor kommer motoren fra, egentlig? Fulgte den med bilen så vet sikkert Bjørn noen ludotriks?
Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Motoren kom med bilen,tror det bygget av bjørn selv,har bestilt ny luft filter og den slangen 

1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Da er du flink å tuner?eg tror eg har bare gjørt det verre 

1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
- Posts: 927
- Joined: Sun Sep 02, 2007 4:39 pm
- Location: Legoland
Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Sett på den 009 fordeleren som du fikk med boblen, den dingsen med svart fordelerlokk som du fikk beskjed om å monterejayster wrote: Er dobbel forgasser på 67 å den går ikke sånn det skal når eg skal kjøre ut av kryss vei eller opp en svak bakke å trykke på gassen det kubbe nesten dvs at eg mister mye fart,da trykke eg i clutchen å gir noe revs på gas'n,er det noe som er god med tuning av en 1641 dobbel forgaser? skrek ut eller vet hva eg kan gjøre for forbedre situasjon!

Ikke tukle med skruene på forgasseren

Sv: Noen som har greier på tuning av dobbel foregasser?
Ja tenkt å gjorde det men var usikker hvor eg skal koble de to ledninger.?Bjørn Hjellestad wrote:Sett på den 009 fordeleren som du fikk med boblen, den dingsen med svart fordelerlokk som du fikk beskjed om å monterejayster wrote: Er dobbel forgasser på 67 å den går ikke sånn det skal når eg skal kjøre ut av kryss vei eller opp en svak bakke å trykke på gassen det kubbe nesten dvs at eg mister mye fart,da trykke eg i clutchen å gir noe revs på gas'n,er det noe som er god med tuning av en 1641 dobbel forgaser? skrek ut eller vet hva eg kan gjøre for forbedre situasjon!
Ikke tukle med skruene på forgasseren![]()
1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT