Kjenner den på lukta...

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
BugFreak
Nybegynner
Nybegynner

Kjenner den på lukta...

Post by BugFreak »

Har byttet motorn i bobla, fra 1300 til 1500 (fra buss..)
Startet på første forsøk og greier, brukte pumpe, forgasser og dynamo fra 1300'en

Har to ting jeg lurer litt på.. jeg syns den går litt varm.. og det lukter etter sigende 'gammelbil' når jeg kommer kjørende, noe jeg har merket meg når jeg har parkert også (det er ikke bensin som lukter.. det er man jo vandt med..)

Noen som har noe bra å komme med her?
BugFreak
Nybegynner
Nybegynner

Sv: Kjenner den på lukta...

Post by BugFreak »

og ja.. en ting til...
den ene bolten som holder motor og girkasse.. virket ikke lang nok til å nå gjengene i motoren??
Noen forskjeller jeg ikke har fått med meg?
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Det er helt avgjørende at alle gummipakninger rundt motoren er på plass for at den skal ha rett driftstemperatur. Det betyr også de små gummiringene som sitter på tennpluggkablene og tetter rundt pluggene. Mangler noe av dette går den for varm.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Bruker du 1300 forgasser rett på 1500 motor risikerer du å få for lite bensin, dette har med dysestørrelser å gjøre. Da vil den få for mager blanding og dermed går den varm og ytelsen går ned.
I tillegg til det Erik nevner, sjekk dessuten oljesystemet (bytt olje og silen!) og konstater at du ikke har noe grums i kjølesystemet... Å kjøre med for varm motor forkorter levetiden betydelig - du risikerer bl.a. at bolter og mutre i blokken løsner og at den til slutt skjærer seg. 
BugFreak
Nybegynner
Nybegynner

Post by BugFreak »

Er ikke nok og bare gi den mere suppe mao?
Olje ble bytta, og silen renset - temperaturen har stabilisert seg nå da.. skrudde 10-15min ut på forgasseren.. virket som det hjalp.. men skal se over den orginale forgasseren, og kanskje få den på :)

Noen tips ang bolten?
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Kva av dei 2 er den bolten? Den på startarsida eller den andre sida? Du har 1500 motor?
TLF: 97419035
BugFreak
Nybegynner
Nybegynner

Post by BugFreak »

Tistlo wrote: Kva av dei 2 er den bolten? Den på startarsida eller den andre sida? Du har 1500 motor?
1500 nå ja.. mutteren på startsiden er på, men bolten som sitter gjennom gearkassa på den andre siden var det verre med..
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Er det den gjennomgåande bolten på toppen av kassa som er for kort? har den halvmåne form i enden?
TLF: 97419035
sekkingstad

Post by sekkingstad »

vist det er en halvmåne forma hode på skruen,må du passe på at den er i sporet eller vil du ikke få lengden slik den skal være,eller kan du kjøpe en på jervarehandelen,men da må du enten holde skruen igjen eller slipe hodet til..
:thup
Last edited by sekkingstad on Mon Oct 12, 2009 1:37 am, edited 1 time in total.
Post Reply