Skal bygge motor
Moderator: Global moderator
Skal bygge motor
Heisann! eg skal bygge meg ein motor til ein 74 mod 1303s. Hadde tenkt meg minimum 150 hk.
Hvilken motor bør eg bygge på? og hva må til for å få det til??
Er det mulig å få godkjent ei boble med så masse hk?
Hvilken motor bør eg bygge på? og hva må til for å få det til??
Er det mulig å få godkjent ei boble med så masse hk?
1974mod 1303s
Sv: Skal bygge motor
Spennende å bygge motor! Du har kanskje gjort det før? Hvis ja kan du vite at deleprisene og tilgjengeligheten aldri har vært bedre (gr. god dollarkurs).Affe wrote: Heisann! eg skal bygge meg ein motor til ein 74 mod 1303s. Hadde tenkt meg minimum 150 hk.
Hvilken motor bør eg bygge på? og hva må til for å få det til??
Er det mulig å få godkjent ei boble med så masse hk?
Hvis nei bør du finne ut litt mer hva du er ute etter;
motorkarakteristikk/bruksområde: turtallsmotor, seigdrag, gatebruk, løp eller dragrace?
mating: doble forgassere, turbo, innsprøytning eller kombinasjoner av dette?
Det er et ENORMT antall kombinasjoner som du må ta stilling til. VW-bransjen er BIG BUSINESS, og bare i trimmingsdeler til luftkjølte boxere omsettes det nok for flere hundre millioner kroner i året...
Men aller først bør bilen oppgraderes for å håndtere dette.
Bremser + div: Kerscher http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/index.php (som du får TüV-papirer på og dermed godkjenning) koster deg mellom 10-20000, alt etter hvor mye over 150 du har tenkt deg.
Så bør du nok ha fjæring, dempere og hjul som kan håndtere 150+ hk på en forsvarlig måte. Har du en standard bil kan du legge på et sted mellom 10 og 30000 bare her. Igjen leter du etter deler som er godkjent av TüV, siden dette aksepteres som dokumentasjon av Biltilsynet. Hvis ikke du har papirer med deg blir det en lang vei å gå...
Når bilen er klar gjenstår motor... Du kan kjøpe ferdig, "halvfabrikat" eller en haug med deler. Hva som blir billigst er helt avhengig av hvilken kvalitet du er ute etter. En turtallsmotor med de beste bitene som skal tåle 6-7000 omdreininger hyppig vil nok bare i deler koste deg ferdig et sted mellom 70-100000. Mens du kan få en longblock (sammenskrudd blokk med sylindre/stempler og topper) som med endel ekstra som bla. forgassere yter ca. 150 hk for 25-35000 fra USA. Turbo er den gunstigste måten å trimme på i forhold til effekt pr. kr. Men det krever at motoren er tilpasset turbo fra bunnen av om du har tenkt at det skal holde noen tusen km. Med kvalitetsdeler som trolig vil gi deg mest langvarig kjøreglede vil nok en 1914 ccm motor med turbo og forgasser(e) kunne gi deg 150 hk med et levelig ladetrykk. Bygget og tunet riktig vil en sånn motor greit prestere rundt 200 hk, men det krever også at det er fagmessig gjort.
Med turbo får du effekt og dreiemoment fra et par tusen omdreininger og opp til 4-5000, over dette er ikke så interessant i en gatemotor for effektkurven flater ut.
Uansett bør du nok begynne med en ny blokk (får disse nye nå til 4-5000 og du sparer deg for tilsvarende summer i maskineringsarbeid på en gammel sliter).
Noen sverger til gamle "innkjørte" motorblokker, men i dag tror jeg nok de fleste går for nytt. Derfra tilpasses volum via borring (maks 94mm i en type1 (boble) blokk) og slaglengde på veivaksel - vær obs på at blokken må freses ut innvendig om du vil ha veiv med lang slaglengde. Masse kombinasjoner her også, noen er nok bedre enn andre.
Anbefaler deg å lese deg opp litt på noe av litteraturen som finnes på dette, og sjekke diverse fora på nettet, foruten erik sitt prosjekt her http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=68.0 har du f.eks. dette prosjektet som antagelig er noenlunde i din gate http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26.0.html
Du finner "High Performance"-deler og komplette motorer her http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=68.0
De som har skrudd masse trimmede motorer sammen vet av erfaring hva som skal til og hvilke feller som finnes, så en prosjekttråd er definitivt smart for å få råd og tips om du likevel vil gjøre det selv. Det kan spare deg for MASSE penger og ergrelser... Å bygge motor krever solid innsats, tålmodighet, fokus, og konsentrasjon - å sette sammen klarer til og med jeg

Håper dette ikke avskrekket deg helt, lykke til!
Sv: Skal bygge motor
Som André skriver her er det TÜV-deler som gjelder. Disse gir grunnlag for å få godkjenning hos biltilsynet. Jeg har kjøpt bremsene som er lenket til over -
Skivebremser fremme gir godkjenning opp til 136 HK: http://www.vwservice.no/catalog/product ... cts_id=168
+Skivebremser bak ca 160HK: http://www.vwservice.no/catalog/product ... cts_id=301 (for IRS)
Disse kan kjøpes hos Veteran og VW-service - tlf: 69325188.
Jeg har nylig sendt inn et brev til biltilsynet med spesifikasjoner på prosjektet mitt med disse bremsene og bedt om en forhåndsuttalelse ifbm. godkjening av bil med motor av den effektstørrelsen du nevner. De har vært greie å snakke med, men er spent på hva de sier. Har selv ikke sagt noe om hjul, men har tenkt også å ha senkespindler (m /TÜV) til min "balljoint"-forstilling.
For å få 150HK, er det som André sier - mange veier til målet. Det jeg først ville vurdert er
1) Har du tid og kunnskap til å bygge en motor fra bunnen av. Det er mye "skjulte kostnader" i et slikt prosjekt, dersom du feks. ikke har tilgang til spesialverktøy
2) Kjøpe en turn-key motor fra Statene. Dollaren er veldig lavt priset og med gode seriøse motorbyggere (sjekk!) kan du her gjøre et scoop, fremfor å bygge selv.
Motor i størrelse 2165, 2276 eller 2332 - vil kunne plassere deg i denne effektstørrelsen.
Enig i at en mindre turbomotor 1776 eller 1915 hadde vært "gromt" - men for min del vil dette være et steg opp på læringskurven.
Skivebremser fremme gir godkjenning opp til 136 HK: http://www.vwservice.no/catalog/product ... cts_id=168
+Skivebremser bak ca 160HK: http://www.vwservice.no/catalog/product ... cts_id=301 (for IRS)
Disse kan kjøpes hos Veteran og VW-service - tlf: 69325188.
Jeg har nylig sendt inn et brev til biltilsynet med spesifikasjoner på prosjektet mitt med disse bremsene og bedt om en forhåndsuttalelse ifbm. godkjening av bil med motor av den effektstørrelsen du nevner. De har vært greie å snakke med, men er spent på hva de sier. Har selv ikke sagt noe om hjul, men har tenkt også å ha senkespindler (m /TÜV) til min "balljoint"-forstilling.
For å få 150HK, er det som André sier - mange veier til målet. Det jeg først ville vurdert er
1) Har du tid og kunnskap til å bygge en motor fra bunnen av. Det er mye "skjulte kostnader" i et slikt prosjekt, dersom du feks. ikke har tilgang til spesialverktøy
2) Kjøpe en turn-key motor fra Statene. Dollaren er veldig lavt priset og med gode seriøse motorbyggere (sjekk!) kan du her gjøre et scoop, fremfor å bygge selv.
Motor i størrelse 2165, 2276 eller 2332 - vil kunne plassere deg i denne effektstørrelsen.
Enig i at en mindre turbomotor 1776 eller 1915 hadde vært "gromt" - men for min del vil dette være et steg opp på læringskurven.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Skal bygge motor
Kjekt å diskutere litt motor her - har vel ikke vært så mye diskusjon og miljø rundt trimming for gatebruk i Bergen - sannsyligvis er VW-folket her i byen veldig rolige av seg
Det finnes likefullt endel tilfeller av "seriøse" motorer her, og tradisjonen strekker seg nok tilbake minst til Jan Rongveds http://www.rongved.no mange trimmede motorer fra 80-tallet.
De aller aller fleste som trimmer VW gjør nok det med "standard" doble forgassersett fra Weber eller Dellorto, men dette er jo gammeldags teknologi og det er sannelig ikke lett å få 100% til å fungere over tid. I senere tid er det kommet innsprøytningsett fra f.eks. CB Performance http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=278 , Redline http://www.redlineweber.com/SEMA2002/fuel_injection.htm , og enda mer spesielle saker som fra CE http://www.cevw.com/products3.htm . Dette koster klart mye penger, men det er mange som sverger til innsprøytning når det gjelder kjørbarhet. Du kan til og med laste opp dataene fra din motor til CB via nett, så sender de tilbake programstyring for nettopp din motor som du selv kan installere... må jo være en drøm om du er litt "nerd" i tillegg til VW-interessert!
Turbo er jo strengt tatt ikke noe stort hokuspokus, det er jo bare en vifte som spinner rundt og trykker luft og bensin inn i forbrenningskamrene
"Grunnarbeidet" (shortblock) må selvsagt være nøyaktig her også, men på en motor som skal dra både 7000 rpm og kanskje mer så er balanseringen fundamental - da er det så mye masse i bevegelse at det blir svære konsekvenser med unøyaktighet. Ryker delene til her i et ras så koster det skjorten og litt til... Med andre ord - ikke noe for nybegynnere med mindre man går akademisk til verks sånn som Erik og EndreD i trådenene nevnt over. Begge disse to prosjektene blir nok veldig bra motorer, og trådstarter her har for alt jeg vet god peiling på motorarbeid fra før - alt er mulig om det blir gjort riktig.
Ingenting er bedre enn at det blir flere som vil skru luftkjølt boxer her i byen! Hvis jeg skal anbefale noe så blir det å øve seg litt på en originalmotor først, pelle ned i biter, kontrollmåle og sjekke, bytte lagre og pakninger osv. og få den erfaringen. Jeg har selv gjort det et par ganger, og det har gått greit (med manual og litt spesialverktøy). Jeg har fortsatt til gode å skru sammen noe hårete, men en gang blir det vel min tur! Dette er rimelig og greit å gjennomføre om du har et greit sted å jobbe med motoren.
Vil du ha 150 hk anbefaler jeg å kjøpe en ferdig motor brukt eller ny fra en pålitelig bygger. Det finnes noen rundt om som tar sånne jobber, kanskje noen her i byen også? Cobra, muligens? Eller du kan høre med Rongved om han vil gjenoppta gamle kunster? I utlandet finner du mange mer eller mindre seriøse som Erik nevner - amerikanske motorer er gjerne tilpasset amerkanske forhold også, så be i såfall om å få den bygget (og dyset) slik du har tenkt å bruke den. Ikke alltid at billigst er best - veldig mye deler masseproduseres i Kina og Syd-Amerika og spesifikasjoner og kvalitet er ikke alltid det du gjerne skulle hatt... Det var "skremselinfoen", plussiden er at det aldri har vært rimeligere å handle deler og motorer fra USA. Ferdig sammenskrudd og levert motor hos enkelte leverandører tilsvarer det du betaler for mesteparten av delene her hjemme.
Ikke helt lett å velge - men du får gode pakkeløsninger fra f.eks. http://www2.cip1.com/SearchResults.asp?Cat=1300 Har bare gode erfaringer med Cip1 på levering - tar ikke mange dagene. Frakten er dyr på sånne store/tunge ting, men det løses greit ved å bruke f.eks. http://www.jetcarrier.com
Hold oss oppdatert her da på hva du velger!

De aller aller fleste som trimmer VW gjør nok det med "standard" doble forgassersett fra Weber eller Dellorto, men dette er jo gammeldags teknologi og det er sannelig ikke lett å få 100% til å fungere over tid. I senere tid er det kommet innsprøytningsett fra f.eks. CB Performance http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=278 , Redline http://www.redlineweber.com/SEMA2002/fuel_injection.htm , og enda mer spesielle saker som fra CE http://www.cevw.com/products3.htm . Dette koster klart mye penger, men det er mange som sverger til innsprøytning når det gjelder kjørbarhet. Du kan til og med laste opp dataene fra din motor til CB via nett, så sender de tilbake programstyring for nettopp din motor som du selv kan installere... må jo være en drøm om du er litt "nerd" i tillegg til VW-interessert!
Turbo er jo strengt tatt ikke noe stort hokuspokus, det er jo bare en vifte som spinner rundt og trykker luft og bensin inn i forbrenningskamrene

Ingenting er bedre enn at det blir flere som vil skru luftkjølt boxer her i byen! Hvis jeg skal anbefale noe så blir det å øve seg litt på en originalmotor først, pelle ned i biter, kontrollmåle og sjekke, bytte lagre og pakninger osv. og få den erfaringen. Jeg har selv gjort det et par ganger, og det har gått greit (med manual og litt spesialverktøy). Jeg har fortsatt til gode å skru sammen noe hårete, men en gang blir det vel min tur! Dette er rimelig og greit å gjennomføre om du har et greit sted å jobbe med motoren.
Vil du ha 150 hk anbefaler jeg å kjøpe en ferdig motor brukt eller ny fra en pålitelig bygger. Det finnes noen rundt om som tar sånne jobber, kanskje noen her i byen også? Cobra, muligens? Eller du kan høre med Rongved om han vil gjenoppta gamle kunster? I utlandet finner du mange mer eller mindre seriøse som Erik nevner - amerikanske motorer er gjerne tilpasset amerkanske forhold også, så be i såfall om å få den bygget (og dyset) slik du har tenkt å bruke den. Ikke alltid at billigst er best - veldig mye deler masseproduseres i Kina og Syd-Amerika og spesifikasjoner og kvalitet er ikke alltid det du gjerne skulle hatt... Det var "skremselinfoen", plussiden er at det aldri har vært rimeligere å handle deler og motorer fra USA. Ferdig sammenskrudd og levert motor hos enkelte leverandører tilsvarer det du betaler for mesteparten av delene her hjemme.
Ikke helt lett å velge - men du får gode pakkeløsninger fra f.eks. http://www2.cip1.com/SearchResults.asp?Cat=1300 Har bare gode erfaringer med Cip1 på levering - tar ikke mange dagene. Frakten er dyr på sånne store/tunge ting, men det løses greit ved å bruke f.eks. http://www.jetcarrier.com
Hold oss oppdatert her da på hva du velger!
Sv: Skal bygge motor
Heisann
takker for gode svar og linker
I den bobla som eg har kjøpt no så skal det egentlig vere ein grom motor, men den har stått ute i sikkert femten år så eg tviler på at det er håp for den
Eg har tatt av ene gasseren og den var full av eir og spjeldene sto kubb fast
den skal få ligge i diesel i noen dager for å sjå om det løsner litt
er det forresten noen som hvet hvor eg kan få kjøpt repsett til noen gamle dellorto doble 43mm?





1974mod 1303s
Sv: Skal bygge motor
Dellorto DRLA (stående type som brukt til boble) kom i 40, 45 og 48 mm, det er gode gassere. Eir er ikke bra, men det er urolig hva som kan repareres!
Vil anbefale deg en overhaling her - pakk dem ned og send dem til Italia! Bjørn (Bobleverkstedet) og jeg hadde hvert vårt sett der nede i fjor. Full pakke med totalrensing og skifting av pakninger og testkjøring i benk.
Send en forespørsel og sjekk om han har delene som trengs, så kan han dyse dem riktig i forhold til den motorstørrelsen du ønsker.
http://stores.ebay.com/ALFA1750S-CARBUR ... idZ2QQtZkm
Vil anbefale deg en overhaling her - pakk dem ned og send dem til Italia! Bjørn (Bobleverkstedet) og jeg hadde hvert vårt sett der nede i fjor. Full pakke med totalrensing og skifting av pakninger og testkjøring i benk.
Send en forespørsel og sjekk om han har delene som trengs, så kan han dyse dem riktig i forhold til den motorstørrelsen du ønsker.
http://stores.ebay.com/ALFA1750S-CARBUR ... idZ2QQtZkm
Sv: Skal bygge motor
Hva betalte dere for overhalingen av gasserene??RZR-Andy wrote: Dellorto DRLA (stående type som brukt til boble) kom i 40, 45 og 48 mm, det er gode gassere. Eir er ikke bra, men det er urolig hva som kan repareres!
Vil anbefale deg en overhaling her - pakk dem ned og send dem til Italia! Bjørn (Bobleverkstedet) og jeg hadde hvert vårt sett der nede i fjor. Full pakke med totalrensing og skifting av pakninger og testkjøring i benk.
Send en forespørsel og sjekk om han har delene som trengs, så kan han dyse dem riktig i forhold til den motorstørrelsen du ønsker.
http://stores.ebay.com/ALFA1750S-CARBUR ... idZ2QQtZkm
1974mod 1303s
Sv: Skal bygge motor
Jeg vet faktisk ikke helt, ettersom Bjørn ikke har fått regnet på det ennå. Men han sa han var forbauset over hvor gunstig det var. Hvis du leser dette Bjørn og får regnet litt på det, legger du ut noen tall? Sikkert flere som har sure gamle gassere som trenger makeover...
Dellorto har jo ikke laget forgassere som dette på mange år, men det er stadig gode kjøpe å gjøre, f.eks. på ebay. Konkurrenten Weber sluttet også å lage IDF-forgassere for lenge siden, alle nye biler ble jo levert med injection etterhvert, så markedet falt bort. Men Weber lages nå på nytt på den spanske fabrikken. Alternativet (nye) er Empi sine HPMX (som er en kopi av Weber IDF) og her går dyser om hverandre. Du får vel disse for 5-6000 kroner for et sett, tipper jeg.
Dellorto har jo ikke laget forgassere som dette på mange år, men det er stadig gode kjøpe å gjøre, f.eks. på ebay. Konkurrenten Weber sluttet også å lage IDF-forgassere for lenge siden, alle nye biler ble jo levert med injection etterhvert, så markedet falt bort. Men Weber lages nå på nytt på den spanske fabrikken. Alternativet (nye) er Empi sine HPMX (som er en kopi av Weber IDF) og her går dyser om hverandre. Du får vel disse for 5-6000 kroner for et sett, tipper jeg.
Sv: Skal bygge motor
Nå har eg bestemt meg for å plukke ut og sund motoren som står i bobla
Det var jo en grom motor når den vart bygget, får bare håpe det er noe igjen inni der som kan reddes 


1974mod 1303s
Sv: Skal bygge motor
Har sittet å sett litt på bremser og div nå
men eg finn ikkje bremser som er større enn til 160 hk hos Kerscher
er det noen andre bra leverandører? kunne tenkt meg noen bremser som er godkjent opp til rundt 200 hk
sånn at når eg først kjøper bremser så har eg litt hk å gå på til seinere
(kan jo være eg vil ha større motor en gang
Har funnet ut at gasserene mine nok dessverre er boss
så det blir nok noe innspøytingsgreier 







1974mod 1303s
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
- Posts: 927
- Joined: Sun Sep 02, 2007 4:39 pm
- Location: Legoland
Sv: Skal bygge motor
Hei!RZR-Andy wrote: Dellorto DRLA (stående type som brukt til boble) kom i 40, 45 og 48 mm, det er gode gassere. Eir er ikke bra, men det er urolig hva som kan repareres!
Vil anbefale deg en overhaling her - pakk dem ned og send dem til Italia! Bjørn (Bobleverkstedet) og jeg hadde hvert vårt sett der nede i fjor. Full pakke med totalrensing og skifting av pakninger og testkjøring i benk.
Send en forespørsel og sjekk om han har delene som trengs, så kan han dyse dem riktig i forhold til den motorstørrelsen du ønsker.
http://stores.ebay.com/ALFA1750S-CARBUR ... idZ2QQtZkm
Kvikk og grei service hos Alfa 1750, anbefales på det sterkeste!
Inkl i prisen er:
-rensing
-nytt pakningsett
-dyser
-choker
-tuning og synkronisering parvis
eneste som trengs å gjøres når disse er montert er tuning av tomgansdyser når de er montert på aktuell motor
ca 1500,- pr par
mvh
Bjørn
- Attachments
-
- P1010178.JPG (5.36 KiB) Viewed 4203 times
Sv: Skal bygge motor
Eg fant denne motoren på finn.no, Eg veit ikkje om det er noko du kan bruke, men her er adressa uansett. http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... Hovedbilde
- Moshe
- Global moderator
- Posts: 3322
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
- Location: Ulset, Bergen
- Contact:
Sv: Skal bygge motor
Dette er vel den som også er til salgs her på forumet...?heljo wrote: Eg fant denne motoren på finn.no, Eg veit ikkje om det er noko du kan bruke, men her er adressa uansett. http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... Hovedbilde
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=290.0
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
Sv: Skal bygge motor
Skulle hatt denne motoren jaheljo wrote: Eg fant denne motoren på finn.no, Eg veit ikkje om det er noko du kan bruke, men her er adressa uansett. http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... Hovedbilde


1974mod 1303s