Klubblokale

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

RZR Arve
Seniormedlem
Seniormedlem

Klubblokale

Post by RZR Arve »

Har hørt rykter om at Bjørn er i ferd med å trekke seg ut fra lokalet sitt på Soslvik (mine kildeopplysninger pleier å være gode...). Ser for meg at det er endel i klubben som da får problemer med å skaffe seg lagringsplass, og har gjort meg noen tanker om dette.

Klubben har etter det jeg har forstått lenge vært på jakt etter et egnet klubblokale. Det perfekte lokalet, som er billig nok til at klubben har råd, tror jeg vil være nesten umulig å få tak i. Hva med å overta lokalet på Solsvik? Her er det store muligheter. Det er god lagringsplass for biler og det kan også lages noen gode mekkeplasser for klubbens medlemmer. Lokalet ligger uforstyrret til og er et perfekt sted for å samle klubbens medlemmer. Klubbmøter, mekkekvelder, kurs, pre-bugout, mulighetene er mange. Lokalet ligger inntil hovedveien, og det er sikkert muligheter for litt profilering i form av skilt osv. 30 minutters kjøring fra sentrum er når alt kommer til alt ikke så veldig langt heller.

Økonomien i prosjektet bør være meget god. Tusenlappen som brukes på Sartor senter kan i stedet brukes på Solsvik. Ut fra det jeg har hørt om leieprisen på lokalet, skal det uten noe problem fint kunne drives i null eller med overskudd. Det viktigste er imidlertid at det her er en unik mulighet for å skaffe et felles samlingspunkt for klubben som kan gi økt samhold og ny fart i klubbens aktiviteter. Tror imidlertid at dette er noe som må tas tak i rimelig fort derosm ikke denne muligheten skal forsvinne.

Hva sier dere?
1967 T2 Panel
1967 Karmann ghia
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Klubblokale

Post by RZR Andy »

:thup
Det Bjørn har gjort ved å innrette lokalet til dagens SolsVWerk er intet mindre enn et solid stykke klubbarbeid - mer eller mindre på egenhånd. I alle fall på eget initiativ!
Mange andre klubber ville vært misunnelige på oss - her ligger jo alt til rette, for
klubbkvelder- ferdig innredet med kontor, lagringsplass, verksted med bukk!
kurs og opplæring - plass nok til mange
sosiale arrangement - vi er mange som har vært med på grilling der flere ganger, og f.eks. Stavangergjengen digget jo Pre-BugOut-greien
utendørs plass - kan ordnes og ryddes og utvikles videre
Synd om SolsVWerk forsvinner ut av miljøet, men toget er vel begynt å sige ut fra stasjonen?
Tror de fleste vil foretrekke sosiale kvelder her - omgitt av det klubben dreier seg om, luftkjølte VW?
Det vil alltid være sånn at man ønsker seg det perfekte stedet, som ligger innen gangavstand fra stuedøren for alle medlemmene, men etter 22 års leting har det vel aldri vært noe bedre lokale når alle momenter oppsummeres?
Last edited by Anonymous on Sun Jul 26, 2009 5:32 pm, edited 1 time in total.
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Er det snakk om at lokalet skal seljast, eller er det ein leigeavtale som eventuelt skal overtakast? Kva er isåfall leiga og kor lang avtale kan ein få?

Lokala er jo perfekte både for treff og som cruising-mål. Skjerma og med relativt kort veg frå Bergen. Suverent for klubben.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

GSR wrote: Er det snakk om at lokalet skal seljast, eller er det ein leigeavtale som eventuelt skal overtakast? Kva er isåfall leiga og kor lang avtale kan ein få?

Lokala er jo perfekte både for treff og som cruising-mål. Skjerma og med relativt kort veg frå Bergen. Suverent for klubben.

Her er mailen vi fikk fra Bjørn:
"Har sagt opp leien av lokalet i Solsvik, fikk tilbakemelding idag at
det var i orden, utflytting innen 30. september 2009.
Hvis noen er sugen kan de ta kontakt med Ole Kårtveit ole@vitek.no"
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Foreslår då at klubben kontaktar vedkommande og får betingelsar, areal (kor mykje av utearealet disponerer ein feks?) og vurderer dette. Om det ikkje er int. for klubben, kan jo andre ville fortsetje? Men, det beste er om klubben overtek.

Eg har i lengre tid jakta etter liknande lokale i Nordhordland, det er ikkje enkelt! Dette bør sikrast av klubben eller eventuelt nokre av medlemmane. Truleg vil utleigar berre ha ein leigetakar å forholde seg til.
1974 1303S
norshuttle
Supermedlem
Supermedlem

Post by norshuttle »

Først og fremst takk for en fantastsik criuse-tur i dag :thup Artig og se hvor mange som lyser opp og smiler når 11 folkevogner kommer i kolonne :D

Jeg er ganske blodfersk i klubben, men drister meg til og komme med min mening.

Siden dette lokalet er klart og har plass til såpass mange biler synes jeg at klubben bør leie lokalet for så og fremleie plasser til medlemmer.
Sikkert mange som er interessert i det, ser bare på meg selv, store sjanser for at jeg kjøper flere biler men har ikke plass.
54 VW 1200 Oval Beige (GERDA!!!)
64 VW 1200 Hvit (Herbie)
62 VW Karmann Ghia Rød/sort (Ghina)
61 VW 1200 DeLux Pastel Blauw (Charlie) Solgt des 2014
74 VW 1303S Rød (Lynet) Solgt mars 2013
73 VW 1300S Maya gull (Fiona) Solgt til Frode Ø mars 2012
73 VW 1303s Automatic Maya (solgt til Stavanger
larst
Supermedlem
Supermedlem

Post by larst »

Kjør på!!!!!
født på en fredag, i tide til helgen!!
Moshe
Global moderator
Global moderator

Post by Moshe »

Lokalet i Solsvik har vært diskutert opp og ned i mente i styret og vi har hver gang endt opp med den samme konklusjonen, nei. Jeg ser fortsatt ikke at det er noe som har forandret seg i denne saken. Her er noen viktige punkter for styret:

• Skal klubben leie et klubblokale må det være nettopp det, et klubblokale, og dette lokalet er ikke det. ”Kontoret” kan ikke brukes til noe som helst i klubbsammenheng og skal vi bygge nytt, ja, så sier det seg selv…

• Skal klubben ha et slikt lokale må det være mekkeplasser som står sentralt i opplegget, ikke lagringsplasser slik det er tilfelle i Solsvik. Lagringsplasser vil i så fall være aktuelt for å få utnyttet plassen i et lokale fullt ut. Dette fordi klubblokale der en ønsker aktivitet, kun vil bli aktivt ved hjelp av mekkeplasser – ikke lagringsplasser.

• Styret har i alle år fått beskjed av medlemmer om at en ikke møter på klubbkvelder i klubblokalet på Sartor Senter fordi det er så langt ute… Solsvik er betydelig lenger ute…

• Styret har sett på lokaler som har vært både større, bedre, billigere og plassert nærmere byn som vi har forkastet pga den økonomiske risikoen det innebærer å ta på seg de forpliktelsene en her gjør. VWACB skal ikke betale i dyre dommer for et lokale som bare et fåtall av medlemmene vil bruke. Det er det viktigste oppi det hele her, klubben skal ikke sponse et lokale for de få. Et slikt lokale må ”gå rundt” av seg selv, uavhengig av VWACB’s penger. Det vil ikke dette lokalet gjøre. I tillegg er det viktig for styret at ikke klubbens egenkapital brennes av på et lokale eller et prosjekt som varer noen år, for så å ende opp med en klubb som ikke en gang har råd til å drives normalt fra måned til måned. Styrets oppgave er å opptre ansvarlig på klubbens vegner, det er det vi har gjort - og det er det vi vil fortsette å gjøre!

At lokalet i Solsvik har hatt stor betydning for medlemmene i VWACB er vel, om ikke annet, en liten overdrivelse. Noen få har benyttet lokalet som mekkeplass, noen flere har benyttet seg det som lagringsplass. Hvis det, som det her påstås, er butikk i å drive dette lokalet så foreslår jeg at de som i dag fyller plassene i lokalet på Solsvik selv overtar driften til sin egen fordel. Da får de det gjelder mekkeplasser, lagringsplasser, lagringslokale til ting og tang til en grei pris for seg og sine. Dette er ikke mulig med den tanken styret har om et lokale som klubben skal stå for.
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Neivel.
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

Flott at du tar opp dette Arve. Det er en unik plass for mange i vw miljøet som holder på å forsvinne. Trist .

Bjørn har gjort en utrolig jobb med Solswerks og det er bare tragisk at denne lissepasningen til et ivrig styre på jakt etter klubblokalet ikke klarer å dytte ballen i mål.
Håper det er takhøyde her inne for å snakke rett fra leveren. 

Selv som stedet ligger 30 minuter fra Bergen, selv om styret ikke har sett så mange mekke der, selv om det bare har vært et utallige grillinger, utallige samlinger av vw folk, fantastisk mange erfaringsutvekslinger, utallige vinterlagringer, utallige liter kaffe... og utallig mye morro blandt AKTIVE medlemmer er det kanskje ikke det helt perfekte.

Kankskje klubben har lagt listen for høyt? Kanskje det er et tegn fra klubbens medlemmer når de starter opp plasser som ABC, Solswerks, Krankenhaus, Åsane Dance and Sveis, etc etc... De er ikke perfekte og noen er kaldere inne enn ute. Ikke plass til allverden, men det er ofte masse folk, masse entusiasme, god dugnadsånd etc.

Om ikke Solswerks er 10/10 så er det kanskje 6/10. Syns klubben skulle ta denne sjansen med å leie Solswerks til det rette lokalet dukket opp..
.... eller slå til på ett av de andre dere har forkastet.

"Styret har sett på lokaler som har vært både større, bedre, billigere og plassert nærmere byn som vi har forkastet pga den økonomiske risikoen det innebærer å ta på seg de forpliktelsene en her gjør. "

Håper ikke toget er godt.

Sune
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

For å forstå klubben/styrets haldning og for å kunne vurdere alternative løysingar (for medlemmar/grupper av medlemmar) hadde det vore ok om leiga/betingelsane vart gjort kjend (om det er mogleg).

Hvis ikkje kan jo nokon sende meg eit tips på PM eller mail. saeboe@gmail.com ;D

Geir
1974 1303S
amubus
Supermedlem
Supermedlem

Post by amubus »

Må jo være et perfekt rzr lokale det..........
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

Hvorfor det?
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Dei som leiger lagerplass idag, kor mykje betalar dei i mnd og kor mange bilar er lagra der?
1974 1303S
AnderS
Medlem
Medlem

Post by AnderS »

I vinter var det 21 biler lagret inne i Solsvik. Da var det vell og merke sild i tønne og ikke mulig å mekke. Leieprisen har vært 550 kroner per bil i måneden, men utleiger snakket om å skru opp prisen litt mot slutten.

Jeg må si at jeg synes dette lokalet er helt glimrende, og det ville være veldig synd å gi slipp på det. Om ikke klubben er interessert, så er jo det så sin sak. Et slikt lokale vil jo aldri bli for alle klubbens medlemmer, nettop fordi ikke alle medlemmene er interesserte i å bruke det.

Mitt forslag er ganske enkelt å danne en klubb i klubben for leie av lokalet. Jeg har ihvetfall ikke lyst eller mulighet til å stå personlig ansvarlig for økonomien slik Bjørn har gjort. Jeg har de siste månedene vært på utkikk etter andre steder å gjøre av bilene mine uten videre hell. De fleste steder blir minst dobbelt så dyre per bil, og uten den hendige uteplassen vi har i Solsvik.

Det faktum at det stod 21 doninger lagret under tak i vinter tyder jo på at det er interesse for lokalet.
T1, 1969 "Møyfrid"
Post Reply