Styring... slarkete
Moderator: Global moderator
Styring... slarkete
hei hei jeg har fått på mangel lappen at styringen var litt slapp....
har hørt et sted at det går an å bare fylle tannstangen med grease... tenkte jeg kunne prøve dette
MEN hvilken type grease bør jeg bruke...
74" T1 1303S Big
har hørt et sted at det går an å bare fylle tannstangen med grease... tenkte jeg kunne prøve dette
MEN hvilken type grease bør jeg bruke...
74" T1 1303S Big
74" 1303s
Sv: Styring... slarkete
Hei, og velkommen på forumet! 
Er du sikker på at du har tannstangstyring? Tannstangen kom jo først på '75-modellen, så hvis du har det så har du (eller andre) bygget om bilen din, eller det er en '75-modell (eller seinere). Hvis den er ombygget, så vet jeg en kar (Rolf) som gjerne vil se på den, han planlegger å bygge om sin '74 modell 1303S til tannstangstyring.
Hvis du har styresnekke, så er saken en del enklere.Tannstang pleier meget sjelden å bli "slarkete", mens derimot styresnekkene blir slarkete over tid. Disse er det ganske enkelt å stramme inn. Løsne mutter, stram inn senterskrue med stort flatt skrujern, og så teite mutteren igjen på styresnekka. NB! dødgangen på styringen må inspiseres når forhjulene peker rett fram.
mvh
Svein

Er du sikker på at du har tannstangstyring? Tannstangen kom jo først på '75-modellen, så hvis du har det så har du (eller andre) bygget om bilen din, eller det er en '75-modell (eller seinere). Hvis den er ombygget, så vet jeg en kar (Rolf) som gjerne vil se på den, han planlegger å bygge om sin '74 modell 1303S til tannstangstyring.
Hvis du har styresnekke, så er saken en del enklere.Tannstang pleier meget sjelden å bli "slarkete", mens derimot styresnekkene blir slarkete over tid. Disse er det ganske enkelt å stramme inn. Løsne mutter, stram inn senterskrue med stort flatt skrujern, og så teite mutteren igjen på styresnekka. NB! dødgangen på styringen må inspiseres når forhjulene peker rett fram.
mvh
Svein
Last edited by Solan on Thu Jul 23, 2009 12:20 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Styresnekka har en smørenippel, så da er det bare å ta en fettpresse, koble på nipper'n og trøkke i vei til det tyter ut et eller annet sted... Gudd løkk! 

Heijabirkeland wrote: Men Hvilken type grease??!
Jeg har visst rota litt med forrige info her, beklager.
Hvis du har original styresnekke, så skal den visstnok ha gearolje (SAE 90). Den fylles "til det renner over" ved å ta ut strammeskruen. Hvis du har "repro-snekke", så er den fylt med fett, og skal ikke "etterfylles"
se også denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5809.0.html
og denne: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1885.0.html
I den siste tråden er det innlegg fra Unneberg, som selger riktig type olje.
Last edited by Solan on Fri Jul 24, 2009 9:35 am, edited 1 time in total.
Ehh de linkene over virker ikke...
Jeg selger Castrol og Comma olje selv... så om det var noe av det jeg kan bruke.. så hadde det vært greit
jobber på Vest-Bilutstyr.. så har gode priser der
Jeg selger Castrol og Comma olje selv... så om det var noe av det jeg kan bruke.. så hadde det vært greit
jobber på Vest-Bilutstyr.. så har gode priser der
74" 1303s
Vwnorge er nede for tida så det forklarar koffø linkane er daude
TLF: 97419035
Det som står på VWNorge er at det skal brukes hypoid og/eller SAE 90.
Da hiver jeg på noe Castrol hypoid 90w olje og satser på det beste
74" 1303s
- RZR-Jånni
- Moderatorer
Har ikke vurdert å stramme den opp også da...?
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter