Jeg er som sagt nye på dette og vet ikke hva må gjores??er det noe eg kan gjore selv kunne vært bra om eg kunne kjøre rundt omkring.
Tusen takk for lesing

Moderator: Global moderator
Nope you lost me!!! eg har ikke peiling på dette i det hele tattRZR Andy wrote: Hvis jeg husker lyden riktig så er det nok enten viften som tar borti noe innvendig i viftehuset eller et lager som er gåent i selve dynamoen... Var det ikke en turtallsavhengig "hvinelyd"?
Tror det første jeg ville sjekket var om viftereimen er for stram. Det kan solid ekstrabelastning på lageret.
1) Ta av viftereimen og spinn dynamoen rundt, lytt etter hvor lyden kommer fra. Bruk et skrujern og sett spissen inntil dynamoen, med enden av håndtaket mot øret, så vil du raskt lokalisere lyden.
2) Dynamoen sitter festet med et spennbånd, løsne evt. dette og se om lyden forsvinner.
3) Om du må ha ut dynamoen må forgasser og innsug av, så løsner du spennbåndet og termostaten. Da er det det to 11mm skruene på sidene av viftehuset som må løsnes, i tillegg må du ha av staget mellom viftespjellene på baksiden. Kan være vrient å få dette til når motoren står i, så det enkleste er faktisk å ta ut motoren for en skikkelig rengjøring i samme anledning. Sjekk også for fremmedelementer i viften!
Yeah ni think that this is correct,Tommy sa ikke kjøre mer den 10km i første gir 30 i andre 50 i tredje og 70 i fjerde.da får du lyden da sa han.RZR-Marius wrote: Do you mean that the noise is coming from the dynamo when you travel at certain speeds and through all the gears?
if you rotate the fan by hand, can you feel it touching the inside of the fanhouse in any way?
OK, let me try in English then!jayster wrote:Nope you lost me!!! eg har ikke peiling på dette i det hele tattRZR Andy wrote: Hvis jeg husker lyden riktig så er det nok enten viften som tar borti noe innvendig i viftehuset eller et lager som er gåent i selve dynamoen... Var det ikke en turtallsavhengig "hvinelyd"?
Tror det første jeg ville sjekket var om viftereimen er for stram. Det kan solid ekstrabelastning på lageret.
1) Ta av viftereimen og spinn dynamoen rundt, lytt etter hvor lyden kommer fra. Bruk et skrujern og sett spissen inntil dynamoen, med enden av håndtaket mot øret, så vil du raskt lokalisere lyden.
2) Dynamoen sitter festet med et spennbånd, løsne evt. dette og se om lyden forsvinner.
3) Om du må ha ut dynamoen må forgasser og innsug av, så løsner du spennbåndet og termostaten. Da er det det to 11mm skruene på sidene av viftehuset som må løsnes, i tillegg må du ha av staget mellom viftespjellene på baksiden. Kan være vrient å få dette til når motoren står i, så det enkleste er faktisk å ta ut motoren for en skikkelig rengjøring i samme anledning. Sjekk også for fremmedelementer i viften!![]()
how stupid i feel now da.
![]()
I undestood the norsk but am not sure if i am up for this kind of a job as am a new beginner and am not really so good on the beetle engine(used to watercoolers)is a bit daunting to carry out a job like taking out the engine at this stage for me anywaysRZR Andy wrote:OK, let me try in English then!jayster wrote:Nope you lost me!!! eg har ikke peiling på dette i det hele tattRZR Andy wrote: Hvis jeg husker lyden riktig så er det nok enten viften som tar borti noe innvendig i viftehuset eller et lager som er gåent i selve dynamoen... Var det ikke en turtallsavhengig "hvinelyd"?
Tror det første jeg ville sjekket var om viftereimen er for stram. Det kan solid ekstrabelastning på lageret.
1) Ta av viftereimen og spinn dynamoen rundt, lytt etter hvor lyden kommer fra. Bruk et skrujern og sett spissen inntil dynamoen, med enden av håndtaket mot øret, så vil du raskt lokalisere lyden.
2) Dynamoen sitter festet med et spennbånd, løsne evt. dette og se om lyden forsvinner.
3) Om du må ha ut dynamoen må forgasser og innsug av, så løsner du spennbåndet og termostaten. Da er det det to 11mm skruene på sidene av viftehuset som må løsnes, i tillegg må du ha av staget mellom viftespjellene på baksiden. Kan være vrient å få dette til når motoren står i, så det enkleste er faktisk å ta ut motoren for en skikkelig rengjøring i samme anledning. Sjekk også for fremmedelementer i viften!![]()
how stupid i feel now da.
![]()
1) If the fan belt is too tight, try to slacken or remove the fan belt first - and then spin the dynamo to see whether the sound is still there. The reason is that too tight fan belt can cause severe strain on the generator bushes inside.
2) If the sound is still there, try to loosen the generator strap (13mm head), if this is too tight (in combination with an incorrect generator tower) it may cause the generator to tilt backwards and the fan will touch the inside of the backing plate/fan housing.
If you use a screwdriver as a "hearing aid" (old mechanic's trick) you can try to locate the sound - let the tip touch the generator body and the back of the shaft your ear, and move it along to you find the source of the noise. Just remember to take of your tie first, please Sir!
3) If the problem is caused by incorrect adjustment of the fan on the generator this can be fixed by moving the shims from one side of the fan to the other. If it's too tight (probably the case here) then you need to do this:
---------------
a) Remove fanbelt and the wheel behind it. Take note of how many shims there are on either side of the rear disc and the nut.
b) You need a huge 36mm socket to release the nut holding the fan, and at the same time you need to secure the generator axle - normally it takes a lot of force to release it. If this nut has been off before and assembled incorrectly, it may come off easier.
c) When nut is loose be careful not to drop any shims as it can be tricky to get them out again.
I strongly advise to take a) the generator out or b) the engine out to get better access, then you can inspect the fan properly, too.
I'd recommend taking the engine out for a full cleanup, it's very tight to do this kind of work with the engine in place... Get a Haynes or similar manual to guide you through the operation!
Good luck!
i will give it a go,RZR Andy wrote:I'd give you a hand if I could, but I'm a little tied up these days!
PS! Taking the engine out couldn't be easier if you've done even just a bit of car related stuff before, so don't be scared - follow the easy steps and yo'll be there before you know it!![]()
Kan du skru da :P mer en meg isåfall??T-1 wrote: Hoi, jeg kan hjelpe deg ut med motor på lørdag hvis det er noe hjelp? mer en det har jeg ikke peil påhehe