knurren/Jon T wrote:
Jeg tror nok at at Rat looken(patina) er mer en ting i tiden, noen ligger vel så mye penger og jobb i en rat som om det det hadde vært en nylakkert orginal bil. "cal look" hadde jo en svær opptur på 90 tallet mens nå ser du mer en annn type cal look som dukker opp(back to basic Cal- den orginale). Det som er det fineste er at alle holder på med sitt, german, resto, rat og ikke minst orginal er alle "klasser" jeg sitter pris på. Jeg håper og tror at late-looker blir det meste og spår at det kommer en til neste sesong
Helt enig i det med mangfoldet. Tror det er avgjørende å skille litt mellom "rat look" og "patina" her, siden førstnevnte gjerne er påført aldring, eller "vansiring" som jeg vil kalle det, mens "Patina" er bevaring av nåværende tilstand. Begge "trender" har vel vært mest synonymt med "Resto-cal" (med "sægging" bak) - minus ny lakk, men flere biler er nå mer i Cal-look stil med nose-down. Essensen er at "alt er lov" og folk kombinerer her og der. Det gir et mye større mangfold enn for bare noen få år siden.
For å gjøre det hele litt mer forvirrende så vil jeg skille ut enda litt mer med "fauxtina", som Paal Rui slo til med i sin barndoor panel
http://6vmemorylane.blogspot.com/2007/1 ... ndoor.html 
med matt lakk og falmede Porsche-logoer... Så gjennomført som den bilen er, med 356 motor og speedsterseter (mener jeg å huske) så er den jo en soleklar vinner. Men "patina" er den ikke, siden den er aldret gjennom å tømme bøtter med saltvann over og falske loger er påmalt. Målet var vel å forvirre, og skape en illusjon, og det klarte han jo fint! Men da må det være gjennomført... å herje med en bil for å få den til å se verst mulig ut er ikke helt min smak.
"Patina-look" er definitivt kommet for å bli, selv om det ergrer og opprører noen sarte sjeler..

! Om det blir på en splitt, oval, big-window, late-looker, cal-looker, buss eller hva det skal være. Original og mest mulig urørt lakk er tingen!