Noen gamle greier...
Moderator: Global moderator
Noen gamle greier...
Fant noen jeg hadde scannet for lenge siden, og må vel da kjøre på med noe kjøtt på beinet. Har jeg lagt dette ut før får dere ha meg unnskyldt, husker ikke i farten.
Tror det må ha vært høsten -88 eller deromkring, en gjeng fra det daværende styret fulgte opp et tips om noen gamle boblegreier på Grimstadneset. Vi kjørte av veien og kom ned på en gammel, forfallen gård som virket nokså forlatt, med unntak av en saueflokk som beitet rundt omkring på tunet. Vi så umiddelbart en splittboble som manglet selve splittstolpen, som var kappet ut på ett eller annet tidspunkt.(Denne ble senere gjenfunnet i bakruten på en -51 modell som vi hentet fra et hønsehus på Osterøy. Befinner seg i dag på Krankenhaus).
Dessuten sto det en "bigwindow" (58-60?) den var etter det jeg husker matt lyseblå, og huset noen sauer for anledningen. Vi kikket litt rundt og det kom en gammel kar ut av våningshuset. Virket litt skjeptisk, ja, men vi diskuterte nå litt bil, og han øynet antagelig muligheten for salg av denne. Rusten hadde festet grepet en god halvmeter opp rundt hele bilen (hadde nok gått i oppløsning om noen hadde forsøkt å flytte den), men som han sa "Gummin e brå!", med henvisning til de enormt morkne diagonaldekkene;)
Vår interesse var imidlertid størst i forhold til den eldste bilen, og vi fant ID-platen under det som var igjen av panseret. Det var nok til å forfølge saken videre, Biltilsynet sendte meg videre til Riksarkivet i Bergen, og jeg fikk dette vognkortet i posten noen dager senere.
Dette var jo spennende selvsagt, og da var det bare å sende brev til VW-museet i Wolfsburg. Etter en tid kom det også svar fra dem, etter hva jeg husker ble den opprinnelig levert til Luftwaffe i Kassel i 1942.
Var jo ikke uvanlig at sånt ble gjort etter krigen.
Tror det må ha vært høsten -88 eller deromkring, en gjeng fra det daværende styret fulgte opp et tips om noen gamle boblegreier på Grimstadneset. Vi kjørte av veien og kom ned på en gammel, forfallen gård som virket nokså forlatt, med unntak av en saueflokk som beitet rundt omkring på tunet. Vi så umiddelbart en splittboble som manglet selve splittstolpen, som var kappet ut på ett eller annet tidspunkt.(Denne ble senere gjenfunnet i bakruten på en -51 modell som vi hentet fra et hønsehus på Osterøy. Befinner seg i dag på Krankenhaus).
Dessuten sto det en "bigwindow" (58-60?) den var etter det jeg husker matt lyseblå, og huset noen sauer for anledningen. Vi kikket litt rundt og det kom en gammel kar ut av våningshuset. Virket litt skjeptisk, ja, men vi diskuterte nå litt bil, og han øynet antagelig muligheten for salg av denne. Rusten hadde festet grepet en god halvmeter opp rundt hele bilen (hadde nok gått i oppløsning om noen hadde forsøkt å flytte den), men som han sa "Gummin e brå!", med henvisning til de enormt morkne diagonaldekkene;)
Vår interesse var imidlertid størst i forhold til den eldste bilen, og vi fant ID-platen under det som var igjen av panseret. Det var nok til å forfølge saken videre, Biltilsynet sendte meg videre til Riksarkivet i Bergen, og jeg fikk dette vognkortet i posten noen dager senere.
Dette var jo spennende selvsagt, og da var det bare å sende brev til VW-museet i Wolfsburg. Etter en tid kom det også svar fra dem, etter hva jeg husker ble den opprinnelig levert til Luftwaffe i Kassel i 1942.
Var jo ikke uvanlig at sånt ble gjort etter krigen.
Sv: Noen gamle greier...
Husker jeg var med å så på disse senere (sammen med Andy)
Splitten var utrolig rustet og knekket på midten!
Stod også en totalt utbrent oval der og denne hadde identitetsplater fra en eldre krigermodell fremme bak stepphjulet
Husker også "gnålet" om at gummien var god :-)
Splitten forsvant et par år etter men ovalen og 58-59 modellen stod der lenge etter
Husker også noen røverhistorier om at han hadde noe fantastisk i løen men dette tror jeg aldri ble bekreftet
Splitten var utrolig rustet og knekket på midten!
Stod også en totalt utbrent oval der og denne hadde identitetsplater fra en eldre krigermodell fremme bak stepphjulet
Husker også "gnålet" om at gummien var god :-)
Splitten forsvant et par år etter men ovalen og 58-59 modellen stod der lenge etter
Husker også noen røverhistorier om at han hadde noe fantastisk i løen men dette tror jeg aldri ble bekreftet
www.algroy.no The Split Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

Kan vel si at det ikke var noe å redde:
Splitten var så rustet at rammetunellen var knukket og dermed bøyd karosseriet i døråpningen
Ovalen hadde store karosseriskader pga brannen
Begge manglet omtrent alt av deler
Husk at vi snakker om 1988!
Andy visste om splitter og ovaler i massevis så det var bare å velge!
Splitten var så rustet at rammetunellen var knukket og dermed bøyd karosseriet i døråpningen
Ovalen hadde store karosseriskader pga brannen
Begge manglet omtrent alt av deler
Husk at vi snakker om 1988!
Andy visste om splitter og ovaler i massevis så det var bare å velge!

www.algroy.no The Split Cruisers

- Gaute(alutig)
- Supermedlem
spennende! Det fins vel bilder fra skattejakten?
55 oval (solgt)
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
Og hadde de funnet den idag, hadde restaureringa starta med ein gong 

TLF: 97419035
1942 modell! Det var spesielt. Ingen som kjenner til hvordan den hadde havnet her?
Regner med dere har fått med dere denne (tilsynelatende) 1938 modellen som har dukket opp i Litauen http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... sc&start=0
Har fått en beskrivelse av en nedrast løe på Osterøy der det skal være en boble - etter sigende et splitt
Kanskje jeg kan finne veibeskrivelsen igjen og planlegge ekspedisjon til våren.
Regner med dere har fått med dere denne (tilsynelatende) 1938 modellen som har dukket opp i Litauen http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... sc&start=0
Har fått en beskrivelse av en nedrast løe på Osterøy der det skal være en boble - etter sigende et splitt

Ingen fornuft - ren entusiasme!
Som Frode forteller var det sørgelige greier... men bare den id-platen hadde vært artig å tatt vare på før alt forsvant. Ingen bilder av denne, men har vell alltids noen andre. Var nok endel "kübler" som fikk denne skjebnen, men det slår meg nå at bare karosseriet i seg selv måtte ha vært rimelig "oldstyle" dein gangen jobben ble gjort også.
Hva skjedde med denne splitten, Frode? Noen vil nok gjette på at det er en Zwitter, men det er nok bare litt modding en eller annen gang i historien. (PS! Om noen har greie på splitter og ovaler rundt om så er det vel deg, rekker ikke til anklene engang
)

[attachment=1]
Hva skjedde med denne splitten, Frode? Noen vil nok gjette på at det er en Zwitter, men det er nok bare litt modding en eller annen gang i historien. (PS! Om noen har greie på splitter og ovaler rundt om så er det vel deg, rekker ikke til anklene engang

- Attachments
-
- 72splitt0.jpg (30.3 KiB) Viewed 554 times
Last edited by Anonymous on Wed Feb 11, 2009 9:06 pm, edited 1 time in total.
Og no er alt forsvunnet, eller?
Eg får ikkje opp bilda dine, er det berre meg, eller er det deg?
Eg får ikkje opp bilda dine, er det berre meg, eller er det deg?

Det er meg òg
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S + 1997
-72 T1 1302 LS + 2001
-69 T1 1300 + 1986
-54 T1 1200 + 1982
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S + 1997
-72 T1 1302 LS + 2001
-69 T1 1300 + 1986