Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Velkommen til tråden om min Type 3 Variant fra 1963 i den tidsriktige fargen Birkengrün.

[img width=800 height=600]http://www.forum.vwacb.com/index.php?ac ... 3136;image[/img]


Bilen ble kjøpt av krankenhaus-gjengen på hop som i deres eie gikk under navnet  KrankenWagen. Fargen på bilen minner meg om pistasj-is på boks med sjokolade, berre at det her er mer innslag av krokan ;D Derfor må den nesten få navnet KrokanPistasjen, eller berre pistasjen :thup

Etter eg fekk tildelt mekkeplass hos BBH på breistein begynte eg å se meg litt rundt om det var noke eg kunne tenke meg å sette inn istadenfor å hente bobla til Bergen midt på vinteren. Eg var egentlig ikkje på jakt etter Type 3, men når eg såg annonsa på denne måtte eg berre sjå nærmare på bilen. Her var det nok bilen som valgte meg ;)

Bilen var en En-eiers bil fra Balestrand, kjøpt ny i Førde hos Berge og Co. Så den hadde samme bakgrunn som meg; kjem frå Førde, men bur no i Bergen :)
Prøvetur ble avtalt og gjennomført. Bilen såg bra ut og turen var absolutt vellukka, men "fornuften" holdt meg litt igjen på eit kjøp. Bilen vart dermed avtalt solgt til en annen. Dagane gjekk, men  eg fekk ikkje bilen ut av tankane mine og måtte høyre med selger om alt gikk vel med handelen. Når eg så hørte at det ikkje var gått heilt som planlagt med salget var eg kjapp med å friste med rask handel og sånn vart bilen til slutt min alikevel :)


Eg har fått mykje spørsmål om kva eg skal gjere med bilen og eg har tenkt ein del på dette. For øyeblikket vil eg beholde bilen som den er og holde den mest mulig original. Planen blir nok heller å ta tak i mi 1966 boble som trenger en del sveisearbeid og lakk. (Tråd: http://www.forum.vwacb.com/http://VWACB Forum/phpBB3/viewtopic.php?p=17526#p17526)
Då er det uansett greit å ha ein annan bil å køyre på treff med :)


TODO:
Pusse opp orginalfelgane.
Fjerne tanklokk på høyre framskjerm da denne har tankpåfylling under panseret.
Shine opp takgrinda før den faller av.
5-bolts tromler bak. Tromler fra 65 på nå. Samle deler til smal type trommel.
Skifte girkasse.
Overhale forgasser.
Trekke opp førersetet med nytt stoff.



Handlelisten:
Pyntelist innvendig dør
Lufterør til bensinrør.
Høyre framskjerm uten tanklokk.
Pakning til bakluke.
Tromler, bremsebånd og bremsesylinder bak.
Stoff til å sy opp førersete (Salt & Pepper). Nye seteputer på plass.
Holdere til spiler på takgrind.
Verkstedbok/Hayness. Hayness på plass.
Klips til pyntelist på kanaler
Original jekk. Boblejekk
1x hjulkapsel med nedsenka logo.
Sveisedel venstre bunn bak
Sveisedel ytterkanaler h+v side.
Blinklys høyre framskjerm
Deksel til setevippmekanisme





Her er salsannonsa fra Kranken-gjengen: http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=5924.0

Enda fleire bilder som hjalp godt på å selge bilen: http://s222.beta.photobucket.com/user/e ... story/8559


Kommentarer, tips og deler mottas med glede :)
Last edited by djupevik on Fri Feb 20, 2015 10:56 pm, edited 1 time in total.
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by Nordtveit »

snasen bil du har handlet deg.. litt skeptisk til at du skriver at du skal shine opp takgrinda.. bør ikke den forbli litt halvshabby slik som reste av bilen er? men siden du også skriver at du trenger holdere til spilene, så leser jeg det heller slik at du vil få den funksjonabel heller enn å gjøre den strøken :)
Men uten tvil, dette er jo en bil som vekker positiv oppsikt langs vestlandsveier  :thup
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by Tistlo »

ja grattulera me bilen! tøff den der og godt bevart !!

når da gjeld skjermar so er da vel ikkje nokon hemligheit att kortnås type3 skjermar er langt i mellom, og vist den skjermen som står på ikkje er mykje rusta so er da vesentlig enklare å berre få sveist igjen tanklokket.

orginal jekk har eg liggande
TLF: 97419035
orangenotch
Styret
Styret
Posts: 1329
Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
Location: Bergen

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by orangenotch »

Gratulerer med flott vogn :thup tror jeg har clips til deg.
02 er bøs.....Bay er grei
EsJo
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 698
Joined: Fri Jun 05, 2009 3:44 am

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by EsJo »

Nais! :) Grattis! :thup
Tlf:: 48606876
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Takktakk :) Kjekt med ny bil :)
Nordtveit wrote: snasen bil du har handlet deg.. litt skeptisk til at du skriver at du skal shine opp takgrinda.. bør ikke den forbli litt halvshabby slik som reste av bilen er? men siden du også skriver at du trenger holdere til spilene, så leser jeg det heller slik at du vil få den funksjonabel heller enn å gjøre den strøken :)
Men uten tvil, dette er jo en bil som vekker positiv oppsikt langs vestlandsveier   :thup
Tror nesten takgrinda må få seg en overhaling om den ikke skal ruste ihjel. Tror uansett ikke den kommer til å bli så strøken at den ikke passer på bilen lenger. Tenkte eventuelt å sandblåse de delene av ramma som er rustne og lakke opp igjen. Holdere til spilene vokser vel ikke på trær heller. Ser ut som den er norskprodusert, merket tror jeg var Igla.
Tistlo wrote: ja grattulera me bilen! tøff den der og godt bevart !!

når da gjeld skjermar so er da vel ikkje nokon hemligheit att kortnås type3 skjermar er langt i mellom, og vist den skjermen som står på ikkje er mykje rusta so er da vesentlig enklare å berre få sveist igjen tanklokket.

orginal jekk har eg liggande
U got mail :) Er det samme jekk som på boblene eller er det egen type 3 jekk? Det med skjermen er eit alternativ ja, men det er ikkje krise om eg må køyre med lokk ei stund heller så eg kan jo jakte litt på riktig skjerm i mellomtida :)
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
OldBug
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 491
Joined: Tue Nov 01, 2011 5:04 pm

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by OldBug »

gratulerer med fiin bil!  :thup
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Takk for det :)

I går var eg innom breistein en tur for å se på girkassen Tistlo kom med på fredag - levert på døra :thup Dette skal være ei kasse frå ein 64-65 Type 3, så det må jo være godt nok :)
Det første eg gjorde var å vaske av den, litt kjekkare å skru på då :) Tenkte å få sandblåst stikkakselrøyra og bakplata før montering. Nye belger må bestilles samt pakninger og lager som er greit å få skifta medan kassa er så lett tilgjengelig.

Før vask:
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .42.20.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .42.35.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .45.41.jpg[/img]

Etter vask:
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .02.06.jpg[/img]


Bakplater klar for sandblåsing:
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .02.00.jpg[/img]]

Har 4 kapslar, men det ser ut som ein er annerleis ettersom denne ikkje har svart logo ogVW- bokstavane er utheva istedenfor nedsenka som på dei andre.
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .40.30.jpg[/img]

Nokon som har sett eit slikt forvarmingsrør før?
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .52.56.jpg[/img]


Hadde bilen på bukken for å se litt nærmare under. Fant noen hull i innerskjermen framme på høgre sida der hjulet subbar i. Har lest at subbing ved fullt rattutslag var eit problem på dei tidligaste modellane.

[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .33.57.jpg[/img]

Donorbilen til framskjermen var nok raud:
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .49.39.jpg[/img]


Verktøy må til:
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .41.08.jpg[/img]

Bilstein jekk:
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .41.53.jpg[/img]

Her er dei plastikk-holderane til spilene som ikkje er heilt gode:
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .42.34.jpg[/img]

Det fulgte mykje dokumentasjon med bilen, og ein litt artig sak eg fant var blandt anna denne fergebilletten. Ser ut som den har vore på tur frå Balestrand til Bergen denne dagen? :)
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .25.38.jpg[/img]

Bilen ble klargjort 03.07.1963.
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .32.05.jpg[/img]


Og til slutt nokre bilder frå dagen eg henta bilen på Krankenhaus og kjørte den til BBH.

[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3720.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3721.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3723.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3748.jpg[/img]
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by Solan »

Grattis med kul bil, Christian!  :thup

Kjekt med mye bilder! (selv om pc'n her på pauserommet på Breistein nesten krasja før den fikk lasta alle... ;) )

Angående sandblåsing, så bør bakplatene reingjøres og få vekk tectyl, olje og bremsevæske fra disse før sandblåsing. Skrap av tectyl med en kniv eller sparkel, vask med avfetting+ vann, og ta det som ikke går vekk da i delevaskeren. Da varer både væsken i delevaskeren og blåsemiddelet i sandblåseren mye lenger  :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
A-Grepstad
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 21
Joined: Thu Aug 21, 2008 11:02 pm

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by A-Grepstad »

Grattis med ny bil Christian, er tilbake i trygge sunnfjord hender no ja :)
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Ja jeg vet bilder er tingen! Gleder meg til jeg får tatt noen kule bilder utendørs til sommeren :)
Kjekt å sjå deg her inne greppis! Gler meg til E30'en din er ferdig og du kan konsentrere deg om ovalen ;)
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by erika »

Hei Christian,
nå har Svein gjort klare spacerne dine bak om du vil ha dem. Hvis du skifter over kasse i vinter, så si i fra om du ikke trenger dem. Kan evt. ta dem med på Hop på tirsdag.
Attachments
fraBalestrand.jpg
fraBalestrand.jpg (60.08 KiB) Viewed 2039 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Sander
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1232
Joined: Sun Sep 02, 2007 8:52 pm

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by Sander »

Gratuler med kul bil.

Flott at bilen gjekk til ein førdianar, sidan den er seld frå Førde!! Eg tillot meg å sende annonsen til Øyvind Berge som driv (og eig) Berge&Co no, men han har tydeligvis ikkje hatt interesse.
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Takk for bilde erika! Skal se om eg ikkje får tatt turen innom kranken på tirsdag for å hente spacere :)

Ingen respons frå Berge&Co eigaren altso? Synd for han, bra for meg ;D Nesten så eg må melde meg på firdaløpet med denne i år. Blir det noke veteranarrangement i Florø til sommaren forresten? :)
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Ser eg har ei kvittering på bytte av speil på bilen. Noken som veit om det er riktig sort jeg har på bilen? Ser formannen har litt annerledes på sin notch.

Image

Fikk sandblåst bremseskjold/bakplatene fra delegirkassa. Jeg må prøve å finne ut fra hvilket år disse er slik at jeg kan få på plass riktig innmat her. Eventuelt blir det å bare skaffe noen type 3 tromler med 5 bolt og se om det passer over på bremsene som står på nå med 4 bolts tromler.
Image

Prøvde å få av trommelen for å se ka som står på no, men den satt så godt at eg spara den til ein anna dag :)
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
Post Reply