Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by Tistlo »

åja DEI ja. kjent problem at dei forsvinner. ligg nokon trådar om da påvwnorge. veit ikkje om nokon har funnet ut av årsaken. men sovidt eg veit er da ikkje noko i vegen for å berre lima inn nokon plastpluggar eller andre ting for å tetta da igjen
TLF: 97419035
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Hehe, ja men då nappar eg frå gamlekasso! I dag vart det ikkje gjort noko. Blei ein tur til tistlotown istaden for å stå på ski :D  Satser på ny økt i morra :thup
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Da var kassa på plass. Har ikkje fått montert den heilt. Manglar boltar til å feste svingakslane då innfestinga er litt forskjellig på delekassa. Denne har gjengar, medan den som satt i hadde lengre gjennomgåande boltar med mutter på. Nokon som har eit bra råd om kor ein kan kjøpe dette ii åsane/byen? Regner med bilteam har....

Åpna pluggane i botnen av kassene for å sammanligne.
Byttekasse hadde ein del groms, men ikkje noke som såg skummelt ut:
Image

I gamlekassa med ulyd var det eit piggsvin:
Image


Nye girkassefester type viBRASIL fra unneberg:
Image

Kasse på plass.
Image


Ellers fekk eg henta meg ein prosjektmotor til bobla, og så ble det litt åpen onsdag med kaffi og kjeks :thup
Last edited by djupevik on Wed Feb 20, 2013 10:41 pm, edited 1 time in total.
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by Tistlo »

du er vel klar øve at da hadde vert vesentlig enklare å montera drivakselmansjettane mens du hadde girkassa ute på golvet? :)
TLF: 97419035
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by Solan »

Jeg tenkte akkurat det samme, Tistlo :P Men NÅ er du klar over det, Christian ;D
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Eg tenkte på det samme, men valgte å tru det ikkje vart noke problem :thup
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Vurderer litt å dra av akselrøra frå gamlekassa og sette på byttekassa ettersom dei har litt annerledes innfesting mot fjærplata og demper. Har googla litt og det ser ut som det er den typen armer som stod på som var på bilen originalt.
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Det ble litt mer hodebry med dette kassebyttet alikevel. Etter å ha trålet diverse jernvarehandler fikk jeg ikke tak i bolter til å feste akselrørene på byttekassen til fjærplaten. Pakninger til girkassen ble bestilt og akselrørene ble byttet om. Før jeg byttet tok jeg en kjapp måling av lengden på akslene og fikk dette til å stemme.
Etter kassen var i bilen var jeg komt så langt at tromlene gjenstod. Men her hadde jeg plutselig ikke nok gjenger igjen til å få på mutteren for å holde trommelen ::)

Først trodde jeg det var lageret som ikke var komt langt nok inn, men fryktet likevel at det skulle være noen ulikheter mellom kassene/akselrørene. Etter litt ekstra måling får jeg konstatert at akselrørene har like dimensjoner, så problemet var ikke der. Men så ser jeg at akselen på ene siden har en "tupp" som gjør den litt lenger, men denne er tynnere og ikke til å feste mutteren til trommelen på. Konklusjonen ble dermet at akslingene er hakket (ca. 1,5cm) kortere enn på kassa som stod i. Dette gir vel egentlig mening om dette er en kasse for tidlig 5-bolt da denne trommelen er litt smalere enn den senere typen 5-bolt og 4 bolt tromler.

Så da blir det å dra ut kassa igjen og bytte over akslingene fra den andre kassen.. >:( >:( >:(  Jaja, noen feller skal man vel trakke i når man er nybegynner.

Hadde håpt på å få kassen på plass denne uken, for de neste tre ukene blir jeg for det meste på reise i jobben. Da gjenstår bare litt justering av ventilløftere mens motoren er ute, montere motor, montere framskjermer og lakke felger. Jeg tror jeg kommer til å hente og sette på gamlehjula til bobla enn så lenge, gidder ikke forhaste meg med lakkeringen, greit å ha litt temperatur også.


Bilder!!

Ett skritt fram og to tilbake.
Image

Girkasser er noe griserier!
Image

Her ser dere den tappen som lurte meg på målingen, gjengene for mutteren som skal på ser dere sitter inne i trommelen.
Image

Tistlo kom på døra med ratlook type 3 felg til meg. Da har jeg til reservehjul også :thup
Image


Om noen trenger batterilokk til 66Ah 6V batteri så hyl ut. Byttes gjerne i passende til mitt vanlige 6V. Bomkjøp  :P
Image
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by Henrik »

djupevik wrote: Da gjenstår bare litt justering av ventilløftere mens motoren er ute
Var da voldsomt til arbeid du skal lage deg ;D
-69 Fastback
-60 T1
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Hehe, ja du vet.. Det er så greit å ta det når motoren er ute av bilen :laugh:

EDIT: Kan være jeg strekker meg til en liten kattevask av motoren i samme slengen når jeg tenker meg om :thup
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by Tistlo »

lerer mest av eigne feil veitdu;) no er da heldigvis ikkje so mykje styr å flytta øve akslingane.

men eg trur aldri eg har sett akslingar som har mindre gjenger utante dei ordinere gjengene til sentermutterne?? skjønnar ikkje heilt ka dei skal vera gode for
TLF: 97419035
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Nei eg veit ikkje heller, og så er det berre på eine sida.
Ka heitte den pakningsmassa til å ha på til svingaksellokket du snakka om forresten? Den kan eg jo ha på no.. :-P
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by Tistlo »

permatex, eller loctitite "flensetettning" liten kvit boks med metallkork. tynt lag mellom pakningane og aksling/girkassa
TLF: 97419035
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by djupevik »

I går ble det ei god økt på breistein. Kassa vart igjen tatt ut og drivaksler vart demontert. Satte så inn drivakslene fra den dårlege kassa for å få lange nok splines.
Her ser dåkke den siste tappen på drivakslen som lurte meg på lengda. Neste gang måler eg lengda på splinesa også ;D
Image
Image

I mellom alt var det kaffipauser, preiking og musikk med Svein og etter kvart Thomas :) Geir m/fam var innom en tur også :)


Endelig er bilen komt på hjul bak igjen, og denne gangen med 5-bolt :thup
Image


Til slutt brukte eg tida litt på å henge på plass framskjermane slik at eg skal hugse litt beire korleis bilen såg ut :thup
Image
Last edited by djupevik on Sat Mar 02, 2013 4:18 pm, edited 1 time in total.
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant

Post by Tistlo »

smudolini  :thup
TLF: 97419035
Post Reply