1973 1303S "Kvikken"

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by RZR Andy »

Da er hullene tettet, litt morkne kanalbunner bak og gjør at jeg nok må bruke litt mer tid med Esaben.
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by RZR Andy »

Har fått putlet litt innimellom andre ting. Liten sitrep:
Karosseri:
- fått smuglet inn igjen bakelittrørene og koblet på varmerørene
- grunnet ferdig innvendig i bunn, børstet og bengatroliserte noen flekker med rust under bak
- skiftet venstre vindusheis
- seter og matter er nå på plass igjen - herlig å slippe å se på "prosjekt-looket".

Motor:
- nytt eksosanlegg montert på de lappede/lakkede varmepottene
ny olje,
ny coil og tenningsdeler,
nye bensinslanger med klemmer,
nye vakuumslanger manifold<->luftfilter.
Sjekket tennplugger, så greie ut.

Oppstart:
Forsøkte oppstart i dag, etter litt kinning kom jeg på at det ville være lurt å bytte bensinen som var av årgang -96... ganske sur og helt rød, god gammeldags blybensin. Fikk tappet tanken og etter litt mer kinning kom det endelig livstegn! Litt lurvete til å begynne med, justerte tenningen etter gefühl-metoden etter skifte av div. fordelergreier, så en liten fortenning hjalp fint på.
Kubber når reversen kobles inn, så her er det nok noe jeg har bommet på når motoren ble satt inn forleden natt. Skal vel gå greit å finne ut hva.

Så nå er det ikke mye igjen, satser på prøveskilter og en EU så raskt som overhodet mulig...
User avatar
Moshe
Global moderator
Global moderator
Posts: 3284
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
Location: Ulset, Bergen
Contact:

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by Moshe »

Ingen bilder...?

Vil ha bilder...!!!! ;D
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by Jon T »

Flott Andy, staselig vogn du nå har fått deg. når begynner du å bygge om til GL?
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by erika »

Du er effektiv når du setter i gang!

Regner med du skal ha denne på veien nå?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by Solan »

...vi holdt nå på til halv to i natt, det var faktisk litt mer enn bare dekksparking, this baby is ready to roll!
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by RZR Andy »

Jepp! Stor takk til Svein for ventiljussing (vår mann i bransjen! :thup), bremsestramming og fiksing av ryggelys!
Bilder har jeg blitt ufattelig slapp med, dessverre - flaut, pinlig og dessverre grådig dumt for en prosjekttråd!
Har i det minste ett bilde å legge ut av de som kritiserer dårlig bildebruk her på forumet! ;D
[attachment=1]
Attachments
usesless.jpg
usesless.jpg (146.68 KiB) Viewed 1421 times
User avatar
Boblevik
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 38
Joined: Mon May 11, 2009 12:49 pm
Location: Krokeide

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by Boblevik »

Artig å følge med på utviklingen til denne bilen her!  :D
- 1969 1500 "Lynet II"
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by RZR Andy »

Hyggelig det! Har i dag vært på Biltilsynet og sjekket opp litt med papirer, eierskiftet er i boks, det eneste som mangler er godkjent PKK, forsikring og skilter. Skilter bestilte jeg på Lator i dag, forsikring er underveis og PKK skal tas med det aller første! Spennende dette her, gitt :D
User avatar
RZR-Marius
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 622
Joined: Fri Oct 19, 2007 12:00 pm
Contact:

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by RZR-Marius »

Svein er ett nyydelig rivjern! Den mannen hopper inn og stiller opp overallt!
3x3 hurra for Sveinemann!  :thup
Regenstadt Zombie Racewerks: http://www.regenstadt.com
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!

1200 -58  1/6 -67 Singelcab
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by Solan »

RZR-Marius wrote:Svein er ett nyydelig rivjern! Den mannen hopper inn og stiller opp overallt!
3x3 hurra for Sveinemann!   :thup


...åtakk å takk (og pris)...   :angel:

...for det er nemlig viktig å få hjula på veien nå, folkens! Sol, sommer og damene letter på skjerf og luer, lissom...
Last edited by Solan on Thu May 14, 2009 3:10 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by RZR Andy »

I går ettermiddag skulle jeg ta fatt på de to småtingene som gjensto før jeg kunne levere bilen til (den kurdiske geriljagruppen?) PKK, dvs. skifte høyre parklyspære og skiltlyspæren.
Fikk av lykten og så umiddelbart at den tapede ledningen til parklyset var forkullet, hele veien inn i strømpen med de andre kablene.Dette viste seg å gå hele veien forbi hjulbrønnen og over til venstre hovedlykt, også denne parklyspæren hadde svidd kabel. At disse har ulmet inne i strømpen har også påvirket de andre ledningene som var svidde de også. Så da var det bare å begynne å kappe for å finne ut hvor langt dette gikk.
Endte heldigvis i hjørnet av tanken, der hovedkabelen kommer ut i de to forgreningene. Gode råd er som regel dyre, og først Alexander (på motorisert rullebrett MED tilhenger :laugh: :thup) - så Arne og Svein stilte opp med innspill og godt mot.
Planen ble enkelt og greit å skifte fremre del ut - heldigvis har jeg en prosjekt 1303 av samme årsmodell stående på SolsVWik, men eg var litt usikker på om dette var på plass. Etter en del frem og tilbake med transport og nøkler gikk det til at SVWein ble med til SolsVWikjo der Bjørn hadde kommet på plass etter styremøte (supert, Bjørn!). Heldig vis var fremre ledningsnett tilsynelatende intakt og delvis demontert, så vi sparte litt tid der! Koblet fra ved sikringspanelet og trakk det ut komplett med kontakter, så nå gjenstår bare å trekke det gamle ut og koble til det "nye", så får vi se hvordan det fungerer! Både Svein og Tommy tilbød seg å stille på Hjellestad for mekking, men det ble litt i seineste laget for alle, så med litt flaks får jeg montert dette i dag.
Glimrende motivasjonsarbeid av Solan her - viktig å få en positiv backup når det haster og en blir litt resignert! 
Artig også å få dra en liten 914 "bøllerunde" på SolsVWik Intercommunal Raceway, det blir en skikkelig morsom vogn, Bjørn!
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Post by RZR Andy »

User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Prosjekt "Grønniken"/"Kvikken"!

Post by RZR Andy »

Da er dagen kommet for PKK... er veldig spent på hva de finner!
Svein var så snill å tilby meg hans time til "Grynet" i dag, så nå gjennomgås den for å se om den er verdig å kjøre på veien.
Svein og Arne var også grei og slepte meg til Blomsterdalen på selveste 17. mai kvelden, der seansen skal foregå hos Shell/Knutsen. Knutsen Sr. var tilfeldigvis tilstede og tok i mot nøklene, topp service på tross av kjempestengt stasjon!
Underveis ble det klart at hornet plutselig ikke ville virke, og dessuten røk speedometerwiren, så her var det bare å sette inn tiltak. Aleksander K. stilte opp i går og ga en hånd med skifte av wire på stedet, og vi fant også etter måling og nærmere inspeksjon brudd i ledningene til hornet. Dette måtte også ha et lite kakk for å kvikne til igjen - men nå skal alt være på stell etter hva jeg vet. Blir sikkert flere ting de oppdager, krysser bare fingre for at det ikke er noe alvorlig!

Forøvrig har det skjedd litt på eiersiden her: Elias på 7 har nå overtatt denne bilen, siden grønt er hans favorittfarge. Det er jo også litt kjekt å ha en bil som fungerer til transport til og fra skolen og fotballtrening! Så får far låne den til og fra jobb en gang i blant også håper jeg ;) Tradisjonen tro måtte bilen får et fartsfylt navn, og siden "Rasken" og "Kjappen" allerede er oppbrukt ble det da "Kvikken"... :)

Siden panseret var veldig lurvete av all dryppingen fra garasjetaket i Skansen gjennom 13 års lagring ble dette byttet med et annet jeg hadde stående. Det var jo egentlig maya-gull metallic, så det fikk seg noen omganger med svart matt Benga, og dette blir da en kvasi "GSR" - "Grün Schwarz Renner" siden jeg også fant et baklokk også som fikk samme farge. Så får vi heller få fikset lakken på det originale panseret og baklokket, som er veldig bra med unntak av lakkrusten.

Oppdaterer her med bilder og rapport når dette foreligger.
Last edited by Anonymous on Tue May 19, 2009 11:04 am, edited 1 time in total.
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Prosjekt "Grønniken"/"Kvikken"!

Post by RZR Sune »

Løkka te Andy!!!!
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Post Reply