Page 6 of 13

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Mon Jun 20, 2011 9:36 pm
by Henrik
Ser nå at styringen er bare i press akkurat i den små klumpen som løsnet, lengre ned mot forbrenningskammeret sitter den løst. Det vil si at enten må klumpen sveises på igjen, eller toppen på byttes. Hva sier du, er det noe poeng å begynne med schveis? Noen som driver med sånt i nærheten?

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Mon Jun 20, 2011 10:19 pm
by Tistlo
Må slipa ei god fuga for å få sveist på igjen klompen for ventilfjørene står jo rett rundt den?!
Sveins autohaus(her inne) driv med alusveising, mulig han kan fixa for deg. men du skulle jo hatt den toppen klar i forgårs ca? eg har kanskje ein type 3 topp liggande i verste fall. men då må da leitast

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Mon Jun 20, 2011 10:37 pm
by Henrik
Setet til fjæren er intakt, men det må nok slipes bort for å få sveist ja. Så må jo sveisen slipes ned etterpå, men for noen med peiling burde det sikkert være overkommelig. Spørs jo hva som blir billigst av ny topp og sveise den gamle...

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Tue Jun 21, 2011 12:44 am
by Dalland
Hvis styringen hadde vert i press lenge nede så hadde eg bare presset ny styring inn i ringen og klemt det nedi, da hadde alt vert fint i press. ;)
Men hvis ikke har eg ikke mange gode ideer, annet en sveising eller lim. ;D
Svein autohaus er i kina.

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Tue Jun 21, 2011 9:03 am
by Henrik
Dure på med epoxy? Litt skeptisk  :P

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Wed Jun 22, 2011 9:40 pm
by Henrik
Nå er i hvert fall alt unntatt topper klart for montering. Byttet stempelringer og monterte sylindersettene, rengjort alt av deler. Så får vi se om det blir en ordning med toppen snart...

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Thu Jun 23, 2011 12:15 am
by Dalland
Henrik wrote: Nå er i hvert fall alt unntatt topper klart for montering. Byttet stempelringer og monterte sylindersettene, rengjort alt av deler. Så får vi se om det blir en ordning med toppen snart...
Målte du ring gapet?...

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Thu Jun 23, 2011 12:19 am
by Henrik
Mhm. Måtte file littegranne.

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Thu Jun 23, 2011 2:49 pm
by Henrik
Har målt litt med de nye styringene, og vurderer å bare presse inn i hullet slik som det er her:

Image

Etter mine mål og beregninger vil dette holde rundt 750kg i lengderetning når det er montert, og det burde vel holde? Ventilfjæren har styring mot sporet i ytterkant.

Jeg spør likevel først om det er noen som har noen relevante argumenter for å ikke velge denne løsningen. Er det noe jeg ikke har tenkt på/tenkt feil på?

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Thu Jun 23, 2011 3:12 pm
by Dalland
Haha, har du målt flatetrykket P og satt en fornuftig friksjons koeffsient?. ;D
Uansett, prøv å få gamle styringen av den ringen og press den nye gjennomg og med, det holder lenge!
Er tross alt nesten ingen krefter her.

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Thu Jun 23, 2011 3:15 pm
by Henrik
Har regnet flatetrykk for de målene jeg målte, og for noen mål som er korrigert for målefeil (brukte skyvelær). Satt µ til 0,3 siden jeg ikke kunne finne noe tall for alu-messing.

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Thu Jun 23, 2011 3:33 pm
by Dalland
Henrik wrote: Har regnet flatetrykk for de målene jeg målte, og for noen mål som er korrigert for målefeil (brukte skyvelær). Satt µ til 0,3 siden jeg ikke kunne finne noe tall for alu-messing.
Bare legg den ødelagte delen nedpå først så den ligger i "sporet" sitt så blir det rikelig bra.

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Thu Jun 23, 2011 4:49 pm
by hans
nerder  ;D

Blir bra det her Henrik :) - Har du hørt med RZR Knut om han har en topp til overs ?  eventuelt til låns ..  KNUUUUUUUT !

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Thu Jun 23, 2011 10:41 pm
by Henrik
Sånn er det å ha en grusom foreleser i maskindeler. Kjedelig som pokker, men man lærer ;D

Sendt en pling til Knut, får se hva det blir til der i gården ;)

Sv: Min 1969 Fastback

Posted: Sat Jun 25, 2011 8:48 pm
by Henrik
Det er fortsatt toppene det står på, men har da gjort det som kan gjøres på andre deler i mellomtiden. Sylindersett er klar til montering, pinnebolter skrudd inn og klar for sylindre, støtstenger og rør er renset, oljekjøler testet og renset, osv...

Trenger dog ny termostat og bensinpumpe (evt nye membramer) før alt skal monteres igjen, noen som har for salg? :) Bensinpumpen er denne typen, men jeg regner med andre typer også kan brukes?
Image[attachment=1]

Satser på ferdigstillelse i løpet av uken (men det er vel farlig å si...)