Sv: 1302s vinter prosjekt

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Tistlo »

hjelper å få ting sandblåst, men på ein an måte so dukker da jo då ivertfall opp alt som er av rust, så det er greitt å vera forberedt på da versta når du då evt skal henta bilen frå blåsing ;) berre å stå på
TLF: 97419035
User avatar
Robbie
Medlem
Medlem
Posts: 180
Joined: Sun Aug 14, 2011 5:45 pm
Location: Bergen sentrum

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Robbie »

Har vert lite aktiv i det siste. men jeg er snart ferdig med venstre siden forran!

Det var pill råttent tvers gjennom. men jeg har bygget opp på nytt igjen med ferskt metall og rustbehandlet inni.
[attachment=1]
den største utfordringen for meg var å lage en plate som skruen som skulle gjennom. sto i 1 time og hamret i metallet for å få den konkav der den skulle være. og snakk om mestringsfølese når den passet som hånd i hanske ;)
[attachment=3][attachment=4]
Mye av seksjonen der Bremserørene er måtte bli tatt på nytt igjen og. bygget alt sammen opp igjen fra innsiden og ut.

Og så har jeg laget en ny plate til å være over der som støtfangeren skal festes.
User avatar
Robbie
Medlem
Medlem
Posts: 180
Joined: Sun Aug 14, 2011 5:45 pm
Location: Bergen sentrum

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Robbie »

Robbie wrote: Har vert lite aktiv i det siste. men jeg er snart ferdig med venstre siden forran!

Det var pill råttent tvers gjennom. men jeg har bygget opp på nytt igjen med ferskt metall og rustbehandlet inni.
[attachment=1]
den største utfordringen for meg var å lage en plate som skruen som skulle gjennom. sto i 1 time og hamret i metallet for å få den konkav der den skulle være. og snakk om mestringsfølese når den passet som hånd i hanske ;)
[attachment=3][attachment=4]
Mye av seksjonen der Bremserørene er måtte bli tatt på nytt igjen og. bygget alt sammen opp igjen fra innsiden og ut.

Og så har jeg laget en ny plate til å være over der som støtfangeren skal festes.
Det skjedde noe rart med blidene jeg prøvde å legge ut..
[attachment=1]
Attachments
IMG_2721.jpg
IMG_2721.jpg (105.54 KiB) Viewed 623 times
User avatar
Robbie
Medlem
Medlem
Posts: 180
Joined: Sun Aug 14, 2011 5:45 pm
Location: Bergen sentrum

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Robbie »

Det viste seg at jeg hadde feil størrelse på bildene! må nok ordne på det.. hehe
User avatar
Robbie
Medlem
Medlem
Posts: 180
Joined: Sun Aug 14, 2011 5:45 pm
Location: Bergen sentrum

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Robbie »

Robbie wrote: Har vert lite aktiv i det siste. men jeg er snart ferdig med venstre siden forran!

Det var pill råttent tvers gjennom. men jeg har bygget opp på nytt igjen med ferskt metall og rustbehandlet inni.
[attachment=1]
den største utfordringen for meg var å lage en plate som skruen som skulle gjennom. sto i 1 time og hamret i metallet for å få den konkav der den skulle være. og snakk om mestringsfølese når den passet som hånd i hanske ;)
[attachment=3][attachment=4]
Mye av seksjonen der Bremserørene er måtte bli tatt på nytt igjen og. bygget alt sammen opp igjen fra innsiden og ut.

Og så har jeg laget en ny plate til å være over der som støtfangeren skal festes.
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4][attachment=5][attachment=6]
Attachments
IMG_2737.jpg
IMG_2737.jpg (153.67 KiB) Viewed 587 times
IMG_2741.jpg
IMG_2741.jpg (98.01 KiB) Viewed 579 times
IMG_2726.jpg
IMG_2726.jpg (43.03 KiB) Viewed 578 times
IMG_2742.jpg
IMG_2742.jpg (144.88 KiB) Viewed 630 times
IMG_2748.jpg
IMG_2748.jpg (152.88 KiB) Viewed 593 times
IMG_2754.jpg
IMG_2754.jpg (151.65 KiB) Viewed 593 times
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Tistlo »

tettar seg te no ja!:) men du burde justera inn sveiseapparate litt bedre, prøv å gå opp på varmen og ha punkter som du helder inne i rundt 1.5 sek for kvar, litt tettare inntil kvarandre, då får du ein bedre sveis med bedre gjennombrenning
TLF: 97419035
User avatar
Robbie
Medlem
Medlem
Posts: 180
Joined: Sun Aug 14, 2011 5:45 pm
Location: Bergen sentrum

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Robbie »

Tistlo wrote: tettar seg te no ja!:) men du burde justera inn sveiseapparate litt bedre, prøv å gå opp på varmen og ha punkter som du helder inne i rundt 1.5 sek for kvar, litt tettare inntil kvarandre, då får du ein bedre sveis med bedre gjennombrenning
Takk for tips :)
Men jeg anser meg som litt uheldig som oftest med sveisingen. kan ikke telle hvor mange ganger jeg har klart og sveise og svi rett gjennom metallet. for å så fylle i igjen med utallige sveisepunkter. :P
fortsatt ganske uerfaren og alltid sulten på lærdom ;)
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Tistlo »

da henger som regel saman med at du har kappa ut for lite rust. lønnar seg å pussa godt reint rundt roste so du får vurdert skikkelig kor langt ut du må gå for å finna reint stål.
men å brenna gjennom er heilt normalt. er gjerne berre pga at du har for stor opning mellom platene enkelte plassar. uansett bedre gå opp på varmen enn å ikkje ha gjennombrenning har eg erfart.  reknar me du juserar inn apparate på en prøvebete fyrst?
når sveisen høyrest ut som steiking av flesk med ein sprakande lyd, + at du ikkje kjenner antyding til at tråden "møter veggen" før den tenner + at du sjølvsagt har go innbrenning  - då er da rett innstilt
vist du vil lera meir so kan du få låna eit hefte med teori og tips som vatt laga te iforbindelse me nokon sveisekurs eg var me å holdt for dei lokale veteranbilnissane her i bygde.
Last edited by Tistlo on Wed Mar 21, 2012 5:37 pm, edited 1 time in total.
TLF: 97419035
User avatar
Gaute(alutig)
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1060
Joined: Sun Sep 02, 2007 11:40 pm
Location: Florø

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Gaute(alutig) »

Syns det ser ut som om det er galvanisering på noen av platebitene du sveiser inn. Det må slipes HELT bort for å få en skikkelig sveis
55 oval T1 (solgt)
60 T1 (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 Dobbelkabiner (solgt)
58 T1
User avatar
Robbie
Medlem
Medlem
Posts: 180
Joined: Sun Aug 14, 2011 5:45 pm
Location: Bergen sentrum

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Robbie »

Tistlo wrote: da henger som regel saman med at du har kappa ut for lite rust. lønnar seg å pussa godt reint rundt roste so du får vurdert skikkelig kor langt ut du må gå for å finna reint stål.
men å brenna gjennom er heilt normalt. er gjerne berre pga at du har for stor opning mellom platene enkelte plassar. uansett bedre gå opp på varmen enn å ikkje ha gjennombrenning har eg erfart.  reknar me du juserar inn apparate på en prøvebete fyrst?
når sveisen høyrest ut som steiking av flesk med ein sprakande lyd, + at du ikkje kjenner antyding til at tråden "møter veggen" før den tenner + at du sjølvsagt har go innbrenning  - då er da rett innstilt
vist du vil lera meir so kan du få låna eit hefte med teori og tips som vatt laga te iforbindelse me nokon sveisekurs eg var me å holdt for dei lokale veteranbilnissane her i bygde.
Ja hvorfor ikke. jeg kan sikkert komme oppom en av dagene. se om jeg får lånt meg en bil og tatt turen. har jo og de bremseskivene liggende  ;)
Frolsen
Medlem
Medlem
Posts: 129
Joined: Fri Mar 26, 2010 4:08 pm
Location: Åsane

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Frolsen »

Hoi, kordan går det med bilen? Noe nytt som har skjedd?

Holder på med helt samme prosjektet sjø, så det er artig og følge med herl ;) Peis på med bilder!

Fredrik
User avatar
Robbie
Medlem
Medlem
Posts: 180
Joined: Sun Aug 14, 2011 5:45 pm
Location: Bergen sentrum

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Robbie »

Ja jeg skal prøve  :) jeg har brukt veldig mye tid på å få 03en min godkjent.. fikk den godkjent for 3-4 uker siden. og etter det så har jobben tatt over livet mitt.. jeg har desverre ikke hatt så mye tid til gode  :(
Å jobbe som kokk når turist sesongen trer igang er et tungt liv :P

Skal se om jeg får slengt meg i gang på verkstedet på lørdag eller søndag :)
User avatar
Robbie
Medlem
Medlem
Posts: 180
Joined: Sun Aug 14, 2011 5:45 pm
Location: Bergen sentrum

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Robbie »

Og da var det vel kanskje på tide og oppdatere litt.
Har jobbet kanskje 250 timer pr mnd i mai og juni. så har vert lite tid til mekking.
Hele april mnd gikk til å få 03s'en eugodkjent og ut på veien.
Så det er en stund siden jeg har i det hele tatt rørt 02'en.

Men en ting som er sikkert, er at det er ikke bra og bruke for mye tid vekke fra verkstedet når du deler det med andre
[attachment=1][attachment=2]
Bug-zilla

Men nå har jeg hatt 1 uke ferie. og jeg har brukt tiden verdifult..... på verkstedet selvfølgelig  ;)
Attachments
IMAG0167.jpg
IMAG0167.jpg (107.84 KiB) Viewed 422 times
IMAG0174.jpg
IMAG0174.jpg (105.02 KiB) Viewed 448 times
User avatar
Robbie
Medlem
Medlem
Posts: 180
Joined: Sun Aug 14, 2011 5:45 pm
Location: Bergen sentrum

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Robbie »

Etterhvert som en tror en gjør fremskritt, så får en plutselig motgang. sku fjerne et lite rusthull, men det tilsvarer jo "pandoras eske"
[attachment=1]
Fikk rustbehandlet inni og lagt nye plater med frisk stål.
(bruker "rust-bjørn" til rustbehandling)
[attachment=2]
Deretter fikk jeg fortsatt utvendig.
[attachment=3][attachment=4][attachment=5]

Har endelig fått meg en båndsliper slik at jeg får slipt ned de voldsomme sveisefugene jeg etterlater meg.
Attachments
IMAG0175.jpg
IMAG0175.jpg (30.93 KiB) Viewed 414 times
IMAG0180.jpg
IMAG0180.jpg (85.73 KiB) Viewed 395 times
IMAG0182.jpg
IMAG0182.jpg (92.99 KiB) Viewed 415 times
IMAG0183.jpg
IMAG0183.jpg (28.5 KiB) Viewed 417 times
IMAG0184.jpg
IMAG0184.jpg (25.22 KiB) Viewed 423 times
IMAG0186.jpg
IMAG0186.jpg (87.67 KiB) Viewed 395 times
User avatar
Robbie
Medlem
Medlem
Posts: 180
Joined: Sun Aug 14, 2011 5:45 pm
Location: Bergen sentrum

Sv: 1302s vinter prosjekt

Post by Robbie »

[attachment=1][attachment=2]

Ettesom dette har tidligere vert en bil som det er gjort veldig mye med i årenes løp. så er ikke alt like bra utført..
det som er kanskje mest frustrerende er vel de tidligere løsningene på rust....

"Oi der har vi et rusthull.. jaja vi tetter det igjen med en metallplate!"

[attachment=3][attachment=4][attachment=5]
Attachments
IMAG0187.jpg
IMAG0187.jpg (84.44 KiB) Viewed 419 times
IMAG0188.jpg
IMAG0188.jpg (86.29 KiB) Viewed 431 times
IMAG0192.jpg
IMAG0192.jpg (77.24 KiB) Viewed 415 times
IMAG0193.jpg
IMAG0193.jpg (89.23 KiB) Viewed 435 times
IMAG0194.jpg
IMAG0194.jpg (27.81 KiB) Viewed 394 times
Post Reply