Nytt Klubblokale, VWACB..?

Her finner du siste nytt fra VWACB til klubbens medlemmer.

Moderators: Global moderator, Global moderator

GreenBug

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by GreenBug »

Jeg er interessert i mekkeplass :)

Morten  :thup
hans

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by hans »

spørsmål angående lokalet .

  • Klubben har ikke råd til å stå som leietaker og skal derfor leie seg inn for X kroner for X kvaderatmeter i lokalet som
    leies av to av klubbens styremedlemmer? Hva blir eventuelt prisen/arealet ?
  • Videre skal det så leies ut lagrings og mekkeplasser til klubbens medlemmer fra arealet klubben leier eller fra arealet styremedlemmene leier ?
  • Eventuelt overskudd går tilbake til lokalet i form av utstyr som eies av klubben eller utleier ?
berre lura  :)
User avatar
Moshe
Global moderator
Global moderator
Posts: 3296
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
Location: Ulset, Bergen
Contact:

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by Moshe »

RZR Andy wrote: Gratulerer og flott at dere har fått ordnet dere et lokale - bare synd at ikke VWACB har råd, igjen... hadde vært kjekt å sett noen tall og budsjetter fra klubben for hva man hadde råd til og hvilke alternativer som fantes.
Det er en stor risk å ta som privatpersoner om det ikke blir fylt opp, men det greier dere sikkert etter entusiasmen her å dømme.
Jeg mener det fortsatt burde vært klubben som sto som leietaker, dette er etter min mening eneste riktige modell for et klubblokale og det ville nok gjort det lettere å få aktivitet enn når det er privatpersoner som står bak. Bjørn gjorde et hederlig forsøk på det dere nå forsøker, men det var ikke så enkelt tydeligvis.
Som en av dem som leier hos Bjørn i Solsvik kan jeg si at dette ikke er aktuelt for min del, prosjektet jeg har hatt hos Bjørn ender nok på Lønningen, ettersom jeg ikke ser noe verdi i å bruke penger på å lagre det videre. Dessuten er Breistein omtrent like sentralt for min del som Solsvik.
Ønsker dere lykke til med å fylle opp, håper ikke leien er så høy at den byr på problemer om ikke alle plassene fylles opp!
Når det gjelder klubbens og styrets ønske om å gå inn i som leietaker og drifter av et slikt lokale er det høyt. Nå har imidlertid både det forrige og det sittende styret lik oppfatning av hvor stor risiko en skal ta i en slik situasjon. Styret ser det slik at de pengene en bruker skal brukes slik at flest mulig medlemmer sitter og føler at en får noe igjen for å være medlem i vwacb. Hvis det bare er 10, 20 eller der omkring medlemmer som nyter godt av at klubben sponser en slik aktivitet blir det feil for de ca. 250 andre som også betaler kontingent. Styrets målsetting nr. 1 med økonomien er at vi ikke skal komme i den situasjonen at hele vår egenkapital skal brennes av på et slikt prosjekt i løpet av et år eller to. Skal styret gå inn for noe slikt må det være et lokale som er så pass billig at det ikke er noen særlig risiko forbundet med det!

Når det gjelder evnen til å fylle opp dette lokalet, så får vi se. Foreløpig er engasjementet stort, mens påmeldingen knapt er midt på treet. Vi håper på flere påmeldte i løpet av helgen!

Bjørns initiativ var prisverdig! Men selv med hans iver og pågangsmot ble det vanskelig. Det er vanskelig å få inn penger til rett tid fra alle, det tar tid å purre og huseier skal ha sine penger til fastsatt tid. Det er ikke bare lommeboken som lett går tom da, en tømmes da også lett for lyst og mot til å fortsette!

Det er leit at sakene dine havner på fyllplassen i Lønningen nå som et alternativ er dukket opp. Dette var jo et av ankepunktene i en tidligere diskusjon her på forumet. At det er like (u)sentralt på Breistein som på Solsvik kan jeg ikke være enig i – det tar en god halvtime fra Danmarksplass til Solsvik, 15 minutter til Breistein. Kan hende det ser anderledes ut fra Hjellestad.

Til slutt, takk for lykkeønskningene! Vi trenger ikke å fylle lokalet til randen, men håper på så fullt hus som mulig. Vi må betale samme leien 12 måneder i året, samme hvor stort belegget er, så vi ønsker et overskudd i gode dager for å fylle på i de dårlige. Derfor er vi avhengige av et visst belegg før vi inngår kontrakt med huseier.
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
User avatar
Moshe
Global moderator
Global moderator
Posts: 3296
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
Location: Ulset, Bergen
Contact:

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by Moshe »

hans wrote: spørsmål angående lokalet .
  • Klubben har ikke råd til å stå som leietaker og skal derfor leie seg inn for X kroner for X kvaderatmeter i lokalet som
    leies av to av klubbens styremedlemmer? Hva blir eventuelt prisen/arealet ?
  • Videre skal det så leies ut lagrings og mekkeplasser til klubbens medlemmer fra arealet klubben leier eller fra arealet styremedlemmene leier ?
  • Eventuelt overskudd går tilbake til lokalet i form av utstyr som eies av klubben eller utleier ?
berre lura  :)
Klubblokalet er stipulert til ca. 50 m2 + god plass til klubbussen (Klubben leier i dag 45 m2 på Sartor).
Styret har ikke behandlet dette ferdig enda, men vi snakker om ca. 4000 kr./mnd.

Klubben leier kun det ovenfor nevnte arealet. Styremedlemmene… leier ut lagrings- og mekkeplasser.

Utstyret føres tilbake til lokalet og vil sees på som aktiva for lokalet. Dette kan mao selges for å dekke event. underskudd. Klubbens engasjement i denne saken er kun å leie plass til klubblokalet og til klubbussen.

Månedsleien for hele lokalet er kr. 18.000 (216.000/år) + strøm.
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
calan
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 16
Joined: Sun Nov 04, 2007 8:44 pm

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by calan »

Dette er veldig bra :thup , og super beliggenhet. Melder meg på for en mekkeplass, og er med på dugnad. Likte forslaget om sandblås/lakkebås veldig godt, uten at jeg helt vet kostnadene ved etablering av dette, hadde dette vært interessant å se nærmere på... hvilke muligheter!!!
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3009
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by VW 181 »

Jeg er selvfølgelig klar for dugnad. Regner med at jeg må ha en lagringsplass etterhvert også... :)

Ellers så har jeg skaffet 2 stk av Biltemas racingjekker, som herved doneres til lokalet!! Leveres ved første besøk.
Jekkene er av typen som trenger 3-4 drag for å løfte bilen helt opp. (Husk bukker!!)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by StarBugs Geir »

Ved leige av 10 mekkeplassar og 10 lagerplassar (og fråtrekk av 4000 for klubb-lokalet) går prosjektet i pluss med klubben som leigetakar (forutan straum). Eg forstår ikkje at det er noko stor risiko knytta til det. Eg vil hevda at risikoen er vesentleg mindre for klubben enn for to privatpersonar. Det er mange årsakar til det, her er eit par:

- Engasjementet blir større, og ansvaret for prosjektets økonomi ligg på styret/lokalets ansvarlege i klubben. Det vil sei at belastninga ved drifting, pengeinnkreving, skaffe sponsorar osv. går på omgang blant medlemmane (etter val) og fell ikkje for all framtid på to private leigetakarar med den risikoen/usikkerheita det medfører.
- Truleg vil det bli meir folk både på dugnad og som leigetakarar fordi alle medlemmane (med rett) vil føle eigarskap til lokala.

Eg er forundra over at desse lokala ikkje tilfredstiller styrets krav. Det blir (også denne gongen) feil å sei at klubben skal "sponse" mekkelokale for nokre få. Det må være eit abolutt krav at eit slikt lokale ikkje skal påføre klubben ekstra-kostnader. Det skal være inntekts-skapande og dermed være til klubbens/medlemmenes/hobbyens beste. Det er jo meininga med all klubbaktivitet.

For meg har det ikkje stor betydning kven som eig eller leiger lokalet, men eg tykkjer det er greit om kommunikasjonen er tydeleg.

- Er dette eit tilbod om lagrings/mekkeplass frå to medlemmar? Isåfall er det eit suverent og prisverdig initiativ/tiltak på lik linje med Solsvwik. :thup
- Er det derimot eit VWACB-prosjekt, noko (deler av) kommunikasjonen tyder på, bør ein inkludere medlemmane i planleggingsfasen, og klubben bør være hovud-leigetakar.

Dersom realiteten ligg ein stad mellom desse to alternativa, er eg usikker på om det er bra for nokon av partane. :-\

MVH
Geir
Last edited by Anonymous on Sat Aug 08, 2009 5:14 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
amubus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 705
Joined: Thu Sep 06, 2007 10:26 pm
Location: Nesttun/Bergen

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by amubus »

Dette er jo et perfekt lokale...:-) Stort, lyst, isolert, 15 min fra Danmarksplass. Er vel knapt  mulig å finne bedre. Prisverdig er det også at noen prøver å dra igang dette, på lik linje med det Bjørn gjorde på Solsvik. Hvem som står som leietaker er vel rimelig uvesentlig da lokalet blir benyttet av vwacb og medlemmene her. Håper NOK folk melder seg på til en plass på mekke  og lagersiden slik at dette kan dras i land og vi får et levende miljø rundt luftkjølt vw.
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
User avatar
Moshe
Global moderator
Global moderator
Posts: 3296
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
Location: Ulset, Bergen
Contact:

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by Moshe »

GSR wrote: For meg har det ikkje stor betydning kven som eig eller leiger lokalet, men eg tykkjer det er greit om kommunikasjonen er tydeleg.

- Er dette eit tilbod om lagrings/mekkeplass frå to medlemmar? Isåfall er det eit suverent og prisverdig initiativ/tiltak på lik linje med Solsvwik. :thup
- Er det derimot eit VWACB-prosjekt, noko (deler av) kommunikasjonen tyder på, bør ein inkludere medlemmane i planleggingsfasen, og klubben bør være hovud-leigetakar.

Dersom realiteten ligg ein stad mellom desse to alternativa, er eg usikker på om det er bra for nokon av partane. :-\
Kan ikke skjønne at dette er uklart. I første posten står det:
Lokalet er stort og faller for dyrt for klubben, men for at ikke dette lokalet også skal glippe fra oss vil Kristian Gelin og undertegnede leie lokalet. Vi vil så leie ut plass til å lage et klubblokale for VWACB inne i lokalet og vil også ha en hedersplass til klubbussen der. I tillegg vil vi leie ut lagringsplasser og mekkeplasser til klubbens medlemmer.

Jeg finner ikke ut en annen måte å uttrykke meg klarere... Hvis jeg har uttrykkt meg uklart annet sted i denne tråden, vennligst pek på det slik at jeg kan få rettet opp i det!
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by erika »

Jeg ser det bare som en fordel at det er et par personer som har påtatt seg et ansvar her. På denne måten vil det være krystallklart hvem som bestemmer, dersom det på et tidspunkt skulle bli noen vanskelige diskusjoner, samtidig som alle leietagere (og klubbmedlemmer) vil føle like stor tilhørighet. De som har bilene sine der vil uansett være de som skaper miljøet som etableres - og min erfaring som "lege" på Krankenhaus (med samme leietager-modellen) er at det oppleves som om det vi som leier der som bestemmer hvordan vi vil ha det.

Selv om vi i per dag har et stødig styre som er opptrerer nøkternt og jobber for en langsiktig utvikling av klubben - så vet vi ikke i fremtiden hvordan det blir. Med slike store forpliktelser som dette (ikke bare økonomisk) blir det også betydelig større ansvar for dem som skal påta seg et styreverv dersom VWACB sitter med lokalet. Det blir nok av jobbing her med nøkler, rydding, husleieinnkreving og alle de oppgaver som påløper for dem som er hovedansvarlig leietager. Et tydelig ansvarsforhold er derfor bra, og vi andre kommer til å få like mye glede av lokalet uavhengig av navnet på leiekontrakten. Går det i pluss - så vil jo likevel pengene gå inn til felles utvikling av lokalet med utstyr osv.

Kanskje vi tilogmed kan få John Stian til å overta stafettpinnen fra Bjørn - og få ham til å koke kaffe til oss  :)
Last edited by erika on Sat Aug 08, 2009 7:23 pm, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by StarBugs Geir »

Farleg med forum, lett å bli misforstått  ;D

- Berre så det er heilt klart, eg er utruleg positiv til og imponert over at nokon tek på seg å leige eit slikt lokale. Eg er jo ein av dei som ynskjer plass der.
- Kjøper erika sine argument, og ser at når det fungerer godt andre stadar er det ingen grunn til å velje ein annan "modell".
- Eg meiner berre ein må skilje klart mellom VWACB sin rolle (leigetakar), og utleigarane som er to privatpersonar som for tida er styremedlemmar. Det er ikkje sikkert dei ynskjer å ha dei rollene til evig tid. Om dei bli lei av ansvaret kan jo eventuelt andre eller klubben gå inn på eit seinare tidspunkt.
- Dei som tek på seg dette ansvaret fortener all honnør, og eg støttar 100% opp om prosjektet både som leigetakar og på dugnad. Vonar enno fleire heng seg på slik at dette blir gjennomført. :thup

Om det hadde vore betre/verre om klubben var leigetakar er jo eigentleg uvesentleg all den tid det er uaktuelt, eg ser det. Samstundes er det jo lov å ha ulik oppfatning av kva rolle klubben skal/kan ha.  ;D

Køyr på og meld dykk alle som er interessert. Ikkje sitt på gjerdet og vent!
Last edited by Anonymous on Sat Aug 08, 2009 8:13 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3009
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by VW 181 »

Registrerer at det nå ser ut til å bli litt diskusjon rundt organiseringen av dette lokalet. Håper at de to som skal stå for dette ikke mister motet nå..
Det viktigste etter min mening, er at de som trenger mekke- og/eller lagerplass kommer på banen, slik at det i det hele tatt er mulig å sikre dette lokalet for klubben og VW-miljøet i Bergen!  :)   Tross alt er det jo dette som har vært etterspurt.  :D

At vi i tillegg får et klubblokale, er jo reint GULL, for ikke å snakke om størrelsen på lokalet.. :thup

Alt det andre, både med inndeling av lokalet og organisering kan vi ta etterhvert. Hvem sitt navn som står på kontrakten er ikke viktig, synes jeg.
Har noen forslag i så henseende:

Betaling av plassleie: Autogiro! Enklere kan det ikke bli.
Tilgang til nøkkel:  Kan deles ut til de som har mekkeplass, de har gjerne bruk for tilgang.
Klubblokale: Avlåst når det ikke er i bruk i klubbsammenheng. (evt med nøkkel til styremedl?)
Inndeling av lokale: Her må man se an hva som er hensiktsmessig og etterspurt.

Alt dette er forslag, og jeg håper at lokalet sikres for klubben, slik at vi faktisk kan diskutere disse tingene.
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by StarBugs Geir »

Dei kan umogleg miste motet av litt diskusjon ??? Mister dei motet av noko må det no være av manglande leigetakarar. Det var 21 lagra bilar på Solsvwik, og pr. idag (hvis eg har talt rett.....) har folk meldt seg for 3 mekkeplassar og 4 lagringsplassar..... :P Som moshe seier, interessa er "midt på treet". Vonar nokre fleir har meldt seg på mail.

Kvar er alle dei som har hatt behov for plass? Tenk berre kor stileg det blir med 20 lagra bilar og 14 aktive mekkeplassar+klubblokale! Det vil være eit gigantløft for miljøet i Bergen!
Last edited by Anonymous on Sat Aug 08, 2009 8:46 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer
Posts: 634
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
Location: Lier (Litt Bergen)
Contact:

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by RZR-Jånni »

Veldig bra! Godt initiativ, flott lokale, og jammen på tide. :)
Jeg har selv leie av en plass på Solsvik. Men skal kvitte meg med denne. Så jeg får ikke noe leiebehov.
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
User avatar
amubus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 705
Joined: Thu Sep 06, 2007 10:26 pm
Location: Nesttun/Bergen

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by amubus »

lurer og på kor alle de som higet slik etter solsvik er blitt av her......
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
Locked