Mjolnir Group sin første firmabil - T4 fra 1999

Utrolig nok er det noen som driver med annet enn Lufavkjølt VW. Her kan en vise hva den delen av hobbyen går ut på.

Moderator: Global moderator

Post Reply
Ølle
Styret
Styret
Posts: 243
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Mjolnir Group sin første firmabil - T4 fra 1999

Post by Ølle »

En T4 med rett over 270 000 km på telleverket er tatt inn i varmen hos Mjolnir Group som første firmabil.

Den er kjøpt med mangellapp, så det er litt som må fikses før den ser veien igjen.
Heldigvis er ikke utgangspunktet så ille - den ble tross alt kjørt for egen maskin til periodisk kjøretøykontroll :thup

Mangler fra kontrollen:
1. Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet, begge sider bak
2. Mer enn 25% på en side av bremseskive, begge sider foran
3. Bremsewire (parkbrems) skadet, bakre
4. Lastavhengig bremsekraftregulator sitter fast
5. For stor forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel, bak
6. Virkning parkbrems - for dårlig, venstre
7. Tilstand på understell/ramme: For stor korrosjon, skinne bak støtfanger
8. Eksosrør: For stor lekkasje fra midtre rør
9. Støvmansjett defekt, høyre, ytre foran

Vognen:
T4_1K.jpg
T4_1K.jpg (2.03 MiB) Viewed 9884 times
Ølle
Styret
Styret
Posts: 243
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Re: Mjolnir Group sin første firmabil - T4 fra 1999

Post by Ølle »

I prosjekter så går det jo fort litt kalendertid av og til - men nå har det vært litt aktivitet :P :
Har så smått begynt å få oversikt over hva som trengs av deler.
Når jeg skulle flytte bilen gjorde girvekslingen seg noe vanskelig. Så en ny feil har meldt seg - noe slitt sjaltemekanisme.
Hvor slitt ting faktisk er, er jeg usikker på. Men jeg er ganske sikker på at det ikke skal se slik ut:
20240331_120241K.jpg
20240331_120241K.jpg (2.76 MiB) Viewed 9840 times
Her har setet til kulen til venstre i bildet skiftet adresse. Så som en start er ny foring/kulesete bestilt.
Ølle
Styret
Styret
Posts: 243
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Re: Mjolnir Group sin første firmabil - T4 fra 1999

Post by Ølle »

Sjaltemekansimen meldt inn i forrige innlegg: Etter at bilde var tatt og nytt sete bestilt, så ble det satt sammen igjen (det gamle setet lå like nedenfor kulen). Bilen har vært kjørt med prøveskilt etter dette, og giringen fungerte som den skulle. Så foreløpig ligger det nye setet/foringen i delekassen.

Ellers er jeg godt i gang med rustskaden som fikk 2 poeng på EU-kontrollen.

Ene hjørnet bak har fått nytt stål.
T4en er kanskje litt i et mellomstadie - den er for gammel til at man har fullgod deledekning og for ny til at ettermarkedet har tatt ekstra initiativ når det gjelder sveisedeler. Litt får man tak i, en del som ble kjøpt inn var D-søylen 7D1 809 028 A.
Takk til Pål som lånte meg løftebordet - det gjorde rustjobben mye greiere :thup

Her har høyre hjørne fått litt nytt stål med påfølgende grunning:
20240707_Hjorne.jpg
20240707_Hjorne.jpg (1.71 MiB) Viewed 1658 times
Bilens bakfanger var også for rusten.
Så et av stoppene i ferien var hos Olas Bil på Karmøy.
Her ble det god fangst - en bakfanger i vesentlig bedre stand :)
Veldig kjekt at det finnes sånne steder med selvplukk:
Fangst1.jpg
Fangst1.jpg (2.95 MiB) Viewed 1658 times
Fangst2.jpg
Fangst2.jpg (2.8 MiB) Viewed 1658 times
Ølle
Styret
Styret
Posts: 243
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Re: Mjolnir Group sin første firmabil - T4 fra 1999

Post by Ølle »

Torsdag den 12 september 2024 dundret T4en gjennom etterkontrollen. :thup
Kuren for de ulike punkter ble som følger:

1. Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet, begge sider bak
Nye bremseskjold - Klokkerholm 9558879

2. Mer enn 25% på en side av bremseskive, begge sider foran
Kunne kanskje «ha kjørt» de gamle fri for rust – men her gikk det litt kalendertid så fiksen ble nye skiver (ABS 16657), klosser (Meyle 025 218 8319), fjær for kalipper (Quick Brake 109-1680) og den ene siden (venstre siden) fikk nye glidebolter (Frenkit 812001)

3. Bremsewire (parkbrems) skadet, bakre
Bilen har 3 stk wire – 1 wire fra hendel inne på gulvet på høyre side av fører, og 1 stk til hvert hjul. Ut til hjulene: «TRW GCH2338». Fra innsiden til midt under bilen: «8140 291155».

4. Lastavhengig bremsekraftregulator sitter fast
Her ble det bare sprayet litt rustløser og bevegd frem og tilbake.

5. For stor forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel, bak
6. Virkning parkbrems - for dårlig, venstre
Disse punktene (5 og 6) ble løst ved bytte av bremser. På venstre siden var parkbremsen på kalipper defekt. Ny kalipper: «ESEN SKV 23SKV293». Felles på begge sider: Nye skiver («TOPRAN 108 915 001»), nye glidebolter (Maxgear 49-1937), monteringsblikk (A.B.S 1232Q») og nye klosser («A.B.S 36983»)

7. Tilstand på understell/ramme: For stor korrosjon, skinne bak støtfanger
Denne er allerede nevnt – nytt stål sveist inn på høyre hjørne bak samt «ny» (brukt) støtfanger (/hengerfestet).
Tilhengerkontakten som fulgte det "nye" hengerfestet hadde sett bedre dager og ble byttet.

8. Eksosrør: For stor lekkasje fra midtre rør
Nytt stål (emne fra Biltema) ble sveist inn.

9. Støvmansjett defekt, høyre, ytre foran
Ny mansjett: «Pascal G5W029PC». Drivaksel ble tatt av for å gjøre denne jobben.

Ellers valgte jeg å bytte «hjulnavet» på høyre side bak da flensen hadde et dårlig gjengehull for den ene hjulbolten. Når det gamle ble tatt av ble den ene lagerbanen med navet ut. Denne dro da med seg tetningsringen forbi låseringen slik at den ble deformert. Dette medførte at jobben ble utvidet til å også inkludere lagerbytte. Lager: "SKF VKBA 6702", nav/flens: "Topran 107 952", hjulbolter: "Febi Bilstein 04912".
hjulnav.jpg
hjulnav.jpg (1.61 MiB) Viewed 50 times
Mens jeg hadde T5 ble det handlet et verktøysett for å dra ut og montere hjullager. T5-verktøyet kan ikke brukes direkte, men flere deler fra settet var nyttig. Godt i gang:
bytte_hjullager.jpg
bytte_hjullager.jpg (2.71 MiB) Viewed 50 times
En annen hyggelig nyhet er at bilen har fungerende blokkvarmer:
blokkvarmer_fungerte.jpg
blokkvarmer_fungerte.jpg (2.91 MiB) Viewed 50 times
Min samboer liker å male og synes at grått interiør var noe kjedelig – så her er første runde i gang:
DSC05622_14sept.jpg
DSC05622_14sept.jpg (2.04 MiB) Viewed 50 times
Innom vekten: Med minimumsverktøy (bilens jekk og latsmannsarm + noen piper), uten bakseteraden og ca. halvfull dieseltank så veier vognen 1740 kg. De fleste kiloene befinner seg framme (1160 kg). Bak blir da: 580 kg.
1740kg.jpg
1740kg.jpg (1.86 MiB) Viewed 50 times
Bilde viser også at bakfangeren er noe mindre matt enn framfangeren – bakfanger fikk et strøk med sprayboks «Motip Bumperspray»
Hjørnet som har fått nytt stål fikk «PPG Delfleet 350» i RAL 9001 (Ikke etter fargekoden fra VW). Så det er absolutt synlig men godt nok for nå.
ral9001.jpg
ral9001.jpg (1.56 MiB) Viewed 50 times
Etter besøket på vekten ble det å gire noe mer vanskelig – clutchpedalen mistet sin funksjon – ingen reaksjon ved å trykke inn pedalen annet enn at pedalen går «i bunn»:
clutch_problem.jpg
clutch_problem.jpg (2 MiB) Viewed 50 times
Så turen hjem igjen ble på tilhenger – takk til Kurt for lån av tilhenger!
Har ikke begynt å skru, men beste gjetning så langt er at det er slavesylinderen som har tatt kveld da det er fuktig på undersiden av girkassen :(
Post Reply