Page 1 of 1

Hjelp/tips til motorbygging 2176ccm?

Posted: Wed Mar 10, 2021 10:00 am
by beetlebird
Skal bygge meg en 2176 og trenger da litt tips og triks :)

Har følgende deler:

Cb Perf engine case; bored, cleared - brand new OEM VW
DeMello 78,4 veiv med matchet, lettet svinghjul og råder
Mahle 94mm sylindersats, har et sett med Total Seal stempelringer
Engle W120 kam
Magnum rettskårne kamdrev
Cb street eliminator topper 44x37,5 matchportet med innsug
2x 48 Ida

Har lyst på Pauter vippetøy 1.4:1. Vil det fungere med Engle W120 kam?
Bør jeg bytte ventilfjærene og i så fall til hvilke type?
Hvilke støtstenger anbefales?
Anbefaling av ventilløftere?
Samt valg av lagre til motoren? ( ser noen bruker chevy lagre...)

Sv: Hjelp/tips til motorbygging 2176ccm?

Posted: Tue Mar 23, 2021 10:17 am
by Solan
Her kan kanskje Dalland bidra med litt tips og triks...?

Sv: Hjelp/tips til motorbygging 2176ccm?

Posted: Fri Apr 02, 2021 9:30 pm
by Dalland
Lagrene må passe til veiva.. Noen har vw og noen har Chevy dimensjon. Viktigste er uansett at du sjekket at oljeboringene på rammelagrene treffer oljekanalen I blokka.

Engle sin W serie er ikke anbefalt med mer enn 1.1 vippere, selv om 1.25 går ok. Jeg ville heller valgt fk10 med 1.4 vippere. Om de heter pauter eller andre av grei kvalitet har lite å si. Thorstein pieper sine verktøy stål løftere er veldig lette og gode. Dobbel kona alu stenger som feks pieper selger funker bra med dette oppsettet. Husk en god eksos.   :thup

Sv: Hjelp/tips til motorbygging 2176ccm?

Posted: Sat Apr 03, 2021 5:34 pm
by beetlebird
Takker for tips. Grunnen til at jeg ønsker å bruke Engle sin W120 er at den responderer allerede på 2000 omdr.
Utifra det du skriver så tenker jeg å prøve meg med 1.25 scat vippetøy og tp løftere samt dobbel kona alu stenger fra logmech.
Bytter også ventilfjærene til logmech sine dobbel oteva for lengre levetid.
Har et csp eksosanlegg på lur som bør fungere bra ;D
Bare å komme med flere innspill :thup

Sv: Hjelp/tips til motorbygging 2176ccm?

Posted: Sat Apr 03, 2021 9:12 pm
by Dalland
Fk 45 er en tilsvarende kam for 1.45 vippere og er litt snillere for ventil-driften en W-serien. Vil du har mye effekt over hele linja er jpm sine uslåelige, men min erfaring er at kvaliteten er dårlig.

Sv: Hjelp/tips til motorbygging 2176ccm?

Posted: Sat Apr 03, 2021 10:57 pm
by beetlebird
Kvalitet/levetid er viktig  :thup
Er kanskje litt vel opphengt i dette med godt bunndrag, så vil ikke Fk43 være et enda bedre alternativ?
Selvsagt kjekt med god effekt hele veien ;D
(Regner med å sette turtallssperren på 6200/6300 på 123- ignition tenningen)

Sv: Hjelp/tips til motorbygging 2176ccm?

Posted: Wed Apr 07, 2021 11:41 am
by Dalland
Hele oppsettet må stå i stil, toppene og forgasserne på antall cc tilsier at du bygger en motor som trives best mellom 4000-7000. Det vil si at store deler av oppsettet ditt vil ikke gi bra bunndrag, slenger du i en bunndrag kam vil du egentlig bare ødelegge topp draget også.
Jeg har fk46 selv nå og ja den er ikke brutal i bunn, men en lett boble går rikelig godt med det bunndraget uansett. Hvis du ønsker noe til gate ville jeg valgt fk44-45 og 45 dellorto forgassere.

Sv: Hjelp/tips til motorbygging 2176ccm?

Posted: Thu Apr 08, 2021 12:37 pm
by beetlebird
Takker nok en gang :thup
Da blir det enten Fk10 eller Fk45 med 1.4 vippere