Bakelitten skal ut

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderators: Global moderator, Global moderator

Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: Bakelitten skal ut

Post by Jon T »

Er nok enig i deg her Sune!
Rolf er jo sjekket ut av saken, men
Ett profilert klubbmedlem har den siste tiden befunnet seg mye i internasjonalt farvann, reist i Norge langs land og strand og åpenlyst trukket frivillig over grensen til Sverige flere ganger. Dette er ikke noe vanlig folk gjør frivillig flere ganger over et år. Han har i tilegg opparbeidet seg ett pent lager av reservedeler på et hemmelig sted på Sotra og har flere biler i garasjen. Jeg har ved flere anledninger satt spørsmåltegn ved all denne aktiviteten som han kaller reising og lurer på om han er på Bakelitt raid i østblokk landene, hvor det for alle nå burde vært kjent at prisen på bakelitt fortsatt er overkommelig.
Er ”Bjørn” Bjørn?
Hvor er han når han ikke er i campingvognen?
Hvorfor flyttet han ut av Bergen kommune?
Hvor ble det av bakelitten som ble fjernet fra Sune sin motor?

”Sune”?
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Bakelitten skal ut

Post by RZR Sune »

Bakelitten jeg fjernet sammen med Rolf og Marius ligger i en bankboks innerst i kjelleren i en kjent norsk bank.
Benny Bankboks?

S
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Bakelitten skal ut

Post by erika »

De musene er forøvrig trent opp av denne karen her:
Attachments
tom_cruise.jpg
tom_cruise.jpg (31.19 KiB) Viewed 876 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bakelitten skal ut

Post by Solan »

Etterhvert som bruksområdene for bakelitt ble stadig flere og syntes nærmest evig ekspanderende, ble behovet for råstoff stadig større, og metodene råere, mer utspekulerte og regelrett kyniske. Det gikk så langt at man måtte ta opp problemet på lederplass i Lanbrukshalvtimen på NRK Radio på vårparten i 1951. Programleder Sturfinn Bjølle og hans kompanjong Sartan Jylf gikk nærmest opp i fistel i indignasjon over de tilstander av regelrett hysteri som rådde i bakelittbransjen på dette tidspunktet. I hele Lanbrukshalvtimens historie, har det visstnok ikke blitt brukt liknende kraftuttrykk på radio, og det var på hengende håret at ikke det kjente og kjære programmet fikk en brå slutt der og da. Uttalelsene er dessverre for sterke til å gjengis ordrett her, men man kan jo bare tenke seg hvilke krafsalver som tordnet ut av krystall- og radioapparatene i de tusen hjem.

I 1953 besteg jo som kjent Sir Edmund Hillary Mount Everest som den første Sir i nyere tid (da regner vi ikke med den avskyelige snømannen). Dette skjedde nesten helt uten bakelitt (men ikke helt, bare litt bakelitt). Det er jo bare en detalj at det var en liten fyr som het Tensing Norgay (som siden ble opphavet til en bevegelse der unge folk synger kristne sanger så høyt de kan) bar all bagasjen hans opp de bratte fjellsidene. Såvidt vi vet, så dro Tensing'en sir'en opp de bratteste hengene ved hjelp av en spesialkonstruert sherpa-knortekjepp, når gammer'n hadde fått for mye å drikke etter tallrike "pust i bakken" og "feiringer" av nye 100-metersstreker på Hillarys barometriske høydemåler. Mannen hadde visstnok en hang til å tylle i seg bakelitt-blandet gin, noe som etter sigende skulle hjelpe han mot skjørbuk, høydeskrekk og tynn luft. Den nevnte Hillary var jo (som de fleste historikere kjenner til) broren til bikkja til tanta til oldefaren til naboen til svogeren til Bill Clinton. Det hører jo med til historien at den godeste William Jefferson (eller Bill), giftet seg med ei berte ved navn Hillary. Tilfeldig? Neppe! Tanta skal visstnok ha stått i med Ernst Rolf i sin tid, men disse ryktene er ennå ikke offisielt bekreftet.

Den godeste (eller dårligste) Hillary (han fra Everest med bakelittblanda gin) var egentlig på jakt etter mer råstoff til en stadig mer ekspanderende bakelitt-industri, og han hadde hørt nyss om at det på en av de høyeste toppene i Himalaya var uante mengder med råstoff til enda mer uante mengder med bakelitt. Det har i ettertid vist seg at Hillary bommet, han skulle ha satset på baKelitt2, eller K2, som vi kjenner den som idag. På 60-tallet sendte tyske styresmakter den kjente oppdagelsesreisende Anna-Helga Gnöttenwagner på en ekspedisjon til K2, men bakelittforekomstene her viste seg likevel å være av ikke-drivverdig art. Gnöttenwagner fikk alvorlige sinnslidelser som følge av denne enorme skuffelsen, og har siden bare vist seg ved svært sjeldne anledninger offentlig. Hun er sist sett på en promenade utenfor Gnöttenwagner-sanatoriet (på folkemunne kalt "Die Bakelitten-Gnötten-sanatorium") i den avsidesliggende fjellandsbyen Grössen i Liechtenstein.

Etter at Tensing-bevegelsen (oppkalt etter han med koffertene til Hillary, som var han med den bakelittblandete gin'en) så dagens lys, ble det stadig mer interesse for linken mellom musikk og bakelitt. Tidlig på 70-tallet vokste det fram en gruppe som i sin spede begynnelse kalte seg for Bakey M (M'en er det delte meninger om hvor kom fra, men Bakey'en kom utvilsom fra bakelitten). Da gruppen ble mer kjent, og for å unngå åpenbare spekulasjoner om opprinnelsen til gruppemedlemmenes brunfarge, bestemte de seg for å skifte navn, og kalte seg Boney M, slik de fleste kjenner dem idag. Et av de store gjennombruddene fikk de da de søkte tilbake til røttene sine, og lanserte den verdenskjente "Ma Baker", som allerede i tittelen gir klare antydninger til bakelitten.

Linken mellom bakelitt og musikk er godt kjent også i våre dager, men det vil føre for langt å ta denne tråden opp her. Men det kan jo nevnes at under et noe utsvevende hippie-møte i en splittbuss på en avsidesliggende campingplass i Suffolk, England, rett før Woodstock-festivalen, oppsto det "søt musikk" mellom "miss Bakelitt", og "Mr Musikk" (egentlig het han Steve Cooling). De røykte bakelittblandet gress, og hørte på psykedelisk musikk, og av flekkene på lakenet etterpå, som var av en sirkulær, og spesielt kreativ og nyskapende art, oppsto det vi idag kjenner som "Batikk".
Last edited by Solan on Tue Dec 02, 2008 11:57 am, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Bakelitten skal ut

Post by RZR Andy »

Jasså du!?  :D Siste forskningsnytt fra Arna Buss og Bakelitt Centrum?
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bakelitten skal ut

Post by Solan »

RZR-Andy wrote: Jasså du!?  :D Siste forskningsnytt fra Arna Buss og Bakelitt Centrum?
Jepp, ABB, Arna Buss og Bakelitt  :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Bakelitten skal ut

Post by RZR Sune »

Lar meg stadig imponere av historiker kollega Lysø! ABB ja....hmm.  Steike. Her har du nøstet opp i noe Svein :o
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
User avatar
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 927
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:39 pm
Location: Legoland

Sv: Bakelitten skal ut

Post by Bjørn Hjellestad »

Ser det er nevnt noe om Sverige turer, spekulasjoner...

VG: "Etter å ha besøkt president Vladimir Putin i Russland torsdag fløy sultanen av Brunei inn i svensk luftrom uten klarering. ..."
Etter som de fleste vet har sultanen av Brunei 176 Porscher, mye bakelitt der og Brunei, Bunost, G-35, det er snakk om verdensomspennende saker dette, Vladimir Putin? Noen som vet noe om den koblingen?
FreddyB
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 957
Joined: Wed Dec 19, 2007 6:05 pm
Location: Breim

Sv: Bakelitten skal ut

Post by FreddyB »

Sånn utenom alt pratet om bakelitt og sånn - Bjørn - eg har vore i huset ditt. Eg har sete i stolen din. Eg har ete av grauten din. Eg har sove i senga di!

Beste helsing
Gullhår
Hadde då aldri trudd eg skulle kjøpe late-looker..
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3009
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bakelitten skal ut

Post by VW 181 »

Når det gjelder bakelitt-mysteriet, fikk jeg høre en skremmende historie idag!

I forbindelse med utøvelse av mitt yrke, fikk jeg en passasjer i bilen, hr. Vindfart fra Sotra (ikke helt relevant, men dog...). Han kunne fortelle om en nabo av seg, som skulle hjelpe en entreprenør som arbeidet på vedkommendes eiendom, langt sør på Sotra.
Hjelpen bestod i at denne naboen, en eldre distingvert herremann på noen og 80+ skulle kjøre avgårde med sin Toyota Carina, årgang ca 1980, med tilhenger.
Oppdraget var å hente pukk, som entreprenøren skulle fordele noenlunde likelig på denne naboens eindom. Som historien går, har da denne herren en bil med manuell girkasse ( har ikke alle eldre det? ). Problemet oppstod da naboen skulle rygge denne ekvipasjen på plass, slik at entreprenøren skulle få tilgang til pukken.

Da en del av våre eldre medborgere insisterer på å kjøre med manuelt gir, oppstår det ofte problemer ved igangsetting av kjøretøyet. Det var også tilfellet her!
Min passasjer, hr Vindfart fra Sotra, satt i sin stue, nytende en GT, (gin & tonic, for de uinnvidde) da han hørte en vannvittig uling, fulgt av et stort smell! Da han styrtet ut for å undersøke hva som hadde skjedd, ser han at det ryker fra naboens bil, og at hele ekvipasjen står noe rart parkert.

Ved nærmere ettersyn, viser det seg at koplingen, også kjent som cluthen, har oppgitt ånden. Egentlig ikke noe rart i det, den var tross alt et helt år gammel, og hadde tjent sin tilårskomne eier trofast i nærmere 5.000 km! Nå kommer det skremmende: Ifølge hr Vindfart har altså BAKELITTEN i lamellplatene blitt såpass oppvarmet, at de rett og slett har fått clutchen til å EKSPLODERE!!! Resultatet var at biter av lamellplatene ble slengt rundt i geografien, og blant annet punkterte radiatoren i ovennevnte bil. Dette er jo skummelt!! Men min bekymring er jo da denne: Hva i alle dager gjør denne bakelitten i lamellplatene, og er dette også til stede på lamellplatene i VÅRE edle doninger???

Videre lurer jeg på følgende: I en tidligere sak her i tråden ble det nevnt noe angående oppmaling av bakelitten, til pulverform. Jeg må da gå ut fra at vi her snakker om bake-pulver! Vil dette si at vi faktisk inntar noe av dette infernalske stoffet?? Jeg er for øyeblikket særdeles skremt av det som kommer frem, og ikke minst er jeg skremt av mulighetene som ligger her til å misbruke denne skumle substansen!
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Bakelitten skal ut

Post by RZR Andy »

FreddyB wrote: Sånn utenom alt pratet om bakelitt og sånn - Bjørn - eg har vore i huset ditt. Eg har sete i stolen din. Eg har ete av grauten din. Eg har sove i senga di!

Beste helsing
Gullhår
Høres ut som noen er begynt å leve ut drømmer hinsides oss andre... åihellanemann! Hvis ikke fikk nok den grauten både gullhåret ditt og gebisset til å løsne for Bjørn har vært på havet lenge...
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Bakelitten skal ut

Post by RZR Sune »

VW 181 wrote: Når det gjelder bakelitt-mysteriet, fikk jeg høre en skremmende historie idag!

I forbindelse med utøvelse av mitt yrke, fikk jeg en passasjer i bilen, hr. Vindfart fra Sotra (ikke helt relevant, men dog...). Han kunne fortelle om en nabo av seg, som skulle hjelpe en entreprenør som arbeidet på vedkommendes eiendom, langt sør på Sotra.
Hjelpen bestod i at denne naboen, en eldre distingvert herremann på noen og 80+ skulle kjøre avgårde med sin Toyota Carina, årgang ca 1980, med tilhenger.
Oppdraget var å hente pukk, som entreprenøren skulle fordele noenlunde likelig på denne naboens eindom. Som historien går, har da denne herren en bil med manuell girkasse ( har ikke alle eldre det? ). Problemet oppstod da naboen skulle rygge denne ekvipasjen på plass, slik at entreprenøren skulle få tilgang til pukken.

Da en del av våre eldre medborgere insisterer på å kjøre med manuelt gir, oppstår det ofte problemer ved igangsetting av kjøretøyet. Det var også tilfellet her!
Min passasjer, hr Vindfart fra Sotra, satt i sin stue, nytende en GT, (gin & tonic, for de uinnvidde) da han hørte en vannvittig uling, fulgt av et stort smell! Da han styrtet ut for å undersøke hva som hadde skjedd, ser han at det ryker fra naboens bil, og at hele ekvipasjen står noe rart parkert.

Ved nærmere ettersyn, viser det seg at koplingen, også kjent som cluthen, har oppgitt ånden. Egentlig ikke noe rart i det, den var tross alt et helt år gammel, og hadde tjent sin tilårskomne eier trofast i nærmere 5.000 km! Nå kommer det skremmende: Ifølge hr Vindfart har altså BAKELITTEN i lamellplatene blitt såpass oppvarmet, at de rett og slett har fått clutchen til å EKSPLODERE!!! Resultatet var at biter av lamellplatene ble slengt rundt i geografien, og blant annet punkterte radiatoren i ovennevnte bil. Dette er jo skummelt!! Men min bekymring er jo da denne: Hva i alle dager gjør denne bakelitten i lamellplatene, og er dette også til stede på lamellplatene i VÅRE edle doninger???

Videre lurer jeg på følgende: I en tidligere sak her i tråden ble det nevnt noe angående oppmaling av bakelitten, til pulverform. Jeg må da gå ut fra at vi her snakker om bake-pulver! Vil dette si at vi faktisk inntar noe av dette infernalske stoffet?? Jeg er for øyeblikket særdeles skremt av det som kommer frem, og ikke minst er jeg skremt av mulighetene som ligger her til å misbruke denne skumle substansen!
Steike Jon Harry !! Steike!!! Dette begynner å floke seg til!!!
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3009
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bakelitten skal ut

Post by VW 181 »

Ja Sune, nå begynner det å bli like spennende som historiene om Brødrene Dal og kanoen deres, Elvegris!
Man skal vel ikke se bort fra at nevnte kano inneholder, ja nettopp, bakelitt!!  Jeg forstår det slik, at bruksmulighetene
for dette stoffet er nærmest uendelige...

jh
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bakelitten skal ut

Post by Solan »

Oy!

Ingen som skal bake litt nå før jul...?  :angel:
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Bakelitten skal ut

Post by RZR Sune »

Bake litt eller bake mye. 7 Sorter Svein?
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Post Reply